Prapastia dintre INSOMAR si BCS repune pe tapet chestiunea naimirii institutelor de sondare a opiniei publice de catre partide

Socul maxim a aparut la intrebarea care indica raportul de forte dintre PD si PNL. In sondajul INSOMAR, comandat de sindicatul afaceristului Liviu Luca, 70% dintre electorii Aliantei ar vota pentru Boc&Co. si doar 25% pentru liberali, in timp ce la BCS scorul este de numai 47,5-45,3 in favoarea pedistilor. Duminica, Bruno Stefan, seful BCS, spunea ca modalitatea de formulare a intrebarilor poate induce raspunsuri de un anumit tip si provoca astfel diferentele dintre sondaje.

Silviu Matei, seful Departamentului de cercetare al INSOMAR pare a fi pe aceeasi lungime de lunga: "Noi am mers pe o intrebare inchisa, adresata celor care au declarat ca voteaza Alianta D.A. Nu stim daca acelasi lucru l-au facut si cei de la BCS. Apoi, ordnea intrebarilor poate induce raspunsurile alegatorilor. In chestionarul nostru, intrebarea aceasta era pusa imediat dupa aceea privind intentiile de vot".

BCS, o istorie pe scurt

Biroul de Cercetari Sociale nu se numara printre institutele de sondare a opiniei publice cu o reputatie prea buna in rindul analistilor politici. Aparut la inceputul anului electoral 2000, BCS si-a stirbit credibilitatea lansind pe piata sondaje in care taranistii si CDR 2000 se plasau cu 3-5 procente peste pragul de intrare in Parlament. Aceasta in ciuda faptului ca majoritatea cercetarilor sociologice predictau iminenta prabusirea a PNTCD. Mai putin folosit pe zona politica sub guvernarea PSD, BCS a revenit puternic anul trecut, orbitind de aceasta data in sfera de interes liberala.

Cel mai bun exemplu in acest sens il reprezinta chiar ultimul sondaj de opinie, comandat de Fundatia pentru Societatea Civila, prezidata de politologul Stelian Tanase, in conducerea careia se afla personaje de rang secund si tert din PNL. Centrul de Analize si Investigatii Sociologice Civis, care a furnizat si el date favorabile PNL, a fost fondat, in mai 2004, de un grup de cercetatori din Republica Moldova. Nu are nici pina acum un site de Internet, dar are ambitia sa produca, din ianuarie 2006, cite o cercetare sociologica pe luna.

Sondaje pe bune si sondaje-coafor

In acest moment, pe piata apar trei tipuri de cercetari sociologice. Institutele cu greutate efectueaza, de cel putin doua ori pe an, sondaje-barometru, de regula cu resurse proprii. Regula nu exclude insa exceptiile. Atit clientii comerciali, cit si clientii politici pot, contra cost, comanda intrebari pe care sociologii le prind in chestionare. "Aici manipularile politice sint mai putin posibile. Chestionarul cu intrebari politice-tip il facem noi oricum, din oficiu, clientii sint, in general, interesati de chestiuni de detaliu, greu publicabile. De obicei, comanda asemenea intrebari fiindca vor sa afle cum stau, nu sa coafeze realitatea in folos propriu", spune Sebastian Lazaroiu.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.