Luna viitoare urmeaza sa se definitiveze procesul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana. In randurile ce urmeaza va prezentam un interviu cu ministrul Integrarii Europene Ene Dinga, cu privire la aceste evenimente.

Care este stadiul de pregatire a tratatului de aderare la Uniunea Europeana.?

Ce pot sa va spun este ca textul tratatului de aderare, care este un tratat comun pentru Romania si Bulgaria, a fost incheiat, in varianta in limba engleza. A fost aprobat de partea romana. Urmatorul pas este obtinerea acordului privind adaptarile tehnice care s-au facut. Acest lucru se va intampla in luna februarie, iar cel mai important pas inaintea semnarii din 25 aprilie este obtinerea avizului conform asupra tratatului, care este o aprobare politica a Parlamentului European (PE) pe care o asteptam pentru 13 aprilie. Acestia sunt pasii care urmeaza, in paralel se desfasoara traducerea tratatului in limba romana, astfel incat la momentul semnarii sa existe si o varianta in limba romana, inclusiv pentru toata legislatia la care aderam, ca si pentru textul tratatului anterior, pentru cele 10 state care au aderat in 2004. Traducerea este efectuata in prezent de Institutul European.

Ce perspective exista din partea PE pentru Tratatul de aderare?

Semnalele sunt pozitive. Delegatia premierului la Bruxelles ne-a dus la concluzia ca si Comisia Europeana si Parlamentul European, unde am avut intalniri cu liderii grupurilor politice, sunt pregatiti sa dea acest aviz conform, sigur, cu conditia care ne-a fost reiterata de toti oficialii de la Bruxelles ca Romania va fi foarte atent monitorizata in mod obiectiv, in sensul ca nu se vor admite nici un fel de abateri de la caracterul obligatiilor pe care ni le-am asumat. Ei sunt optimisti, insa totul depinde de modul in care ne indeplinim angajamentele conform calendarului si la nivelul cerut.

Care este stadiul indeplinirii celor 11 conditii pentru aderare?

Cele 11 conditii sunt doar o mica parte din ansamblul angajamentelor asumate de Romania, pe mai multe directii. In primul rand este Acordul European de Asociere, sursa primara pentru negocierile de aderare, apoi sunt prevederile din capitolele de negociere si apoi sunt precizarile din raportul de tara. La toate acestea se adauga cele 11 conditii, generate de accelerarea procesului de negociere de la sfarsitul anului trecut, pentru ca daca noi nu incheiam negocierile de aderare la sfarsitul anului trecut intram intr-o noua secventa cu criterii mult mai dure. Pentru a realiza acest lucru, Guvernul Romaniei a fost nevoit sa accelereze. Aceasta accelerare a indus anumite incertitudini care au fost compensate de Comisia Europeana prin introducerea acestor conditii suplimentare. Deci noi trebuie sa indeplinim toate angajamentele, pentru ca exista 6 clauze de salvgardare, printre care exista si o clauza de amanare. Aceasta clauza de amanare este activata de neindeplinirea oricarui angajament dintre cele asumate de Romania, nu doar de cele 11 conditii suplimentare. Daca in Romania vor exista derapaje care vor periclita indeplinirea angajamentelor, exista riscul ca in raportul de monitorizare din aceasta toamna, Comisia sa propuna Consiliului European aceasta amanare. Vreau sa va spun ca pana la semnarea tratatului nu exista nici un fel de risc pentru neindeplinirea angajamentelor, ne aflam in calendar in prezent.

Citeste si:

Dupa semnarea tratatului, care mai sunt punctele dificile in ceea ce priveste aderarea Romaniei?

In primul rand e vorba de indeplinirea angajamentelor. Separat de acestea vom avea o activitate foarte importanta cu implementarea legislatiei comunitare si cu adoptarea noii legislatii comunitare. Incheierea negocierilor a avut in vedere legislatia comunitara din 2004, dar la Bruxelles se produce in continuare legislatie comunitara care trebuie adoptata si negociata in cazul in care este nevoie de perioade de tranzitie. Dupa aderare, Romania va deveni un element activ in elaborarea legislatiei comunitare, dintr-un observator pasiv, asta inseamna ca vom putea avea oameni la Bruxelles prin care vom putea impune, in functie de forta de convingere anumite prevederi sau termene care sa fie in avantajul Romaniei.

Pe ansamblul societatii romanesti va exista un soc al integrarii europene?

Din punct de vedere institutional va fi un soc, poate si din punct de vedere al economiei reale, al comportamentului economic, al mentalului - e un moment important. Romania si-a luat masuri de atenuare a acestui soc, prin strategiile de informare, de diseminare a informatiei, de popularizare a costurilor si beneficiilor aderarii, pentru ca integrarea propriu-zisa va avea loc ulterior. Cred ca aceasta strategie a diminuat in mod considerabil posibilul soc. Din punct de vedere institutional si al economiei reale toate aceste angajamente au aceasta menire sa asigure convergenta Romaniei cu structurile europene: convergenta la nivel politic, convergenta la nivel economic. Aceasta constructie institutionala care tinde sa asigure aceasta convergenta va reduce extrem de mult din socul instutional al aderarii. Din punctul de vedere al MIE noi ne pregatim de pe acum pentru constructiile institutionale care sa asigure preluarea fondurilor structurale in 2007 si fondurile de dezvoltare regionala.

Socul principal va fi asupra mediului de afaceri, in economia reala. Desi mediul de afaceri e pregatit la nivel informational, cred ca dintr-un motiv sau altul, dintr-o rigiditate a economiei reale, datorata unor motive oculte, asa cum au fost cazuri rasunatoare, eu cred ca mediul de afaceri va suporta socul cel mai mare. Din acest motiv al nerestructurarii mediului de afaceri, aici vor fi socurile cele mai mari. Insa aceste socuri vor ierarhiza competitivitatea, care e falsa din cauza subventiilor care au create ierarhii de competitivitate false care vor fi recreate. Aici vor exista niste costuri, insa beneficiile sunt mult mai mari. Vor exista si niste probleme sociale, insa pe total aceste restructurari vor fi benefice.

In cadrul noii politici externe a Romaniei este pregatit ministerul pe care il conduceti sa contribuie la o apropiere a Republicii Moldova de structurile europene?

Vreau sa fac cateva precizari: MIE e o structura guvernamentala care are drept vocatie politica interna, noi gestionam politica interna in privinta indeplinirii angajamentelor asumate, iar Ministerul Afacerilor Externe asigura interfata cu mediul extern. As spune ca daca MIE gestioneaza componentele tehnice si juridice ale integrarii, MAE gestioneaza componenta politica si sunt foarte multumit de aceasta colaborare. As putea spune ca din perspectiva MIE stiu ca s-au vehiculat mai multe emotii privind axa Washington-Londra-Bucuresti sau interesul Romaniei pentru Marea Neagra. In primul rand, MIE considera ca principala prioritate e asigurarea aderarii Romaniei la UE in 2007. In acest sens toate eforturile sunt concentrate pe aceasta actiune. Pe de alta parte UE a considerat ca fiecare nou membru poate fi un vector pentru noi tari in sensul gestionarii granitei UE. MIE e dispus sa-si ofere expertiza dupa aderarea Romaniei la UE. Insa eforturile noastre nu trebuie dispersate in acest moment. Din pozitia de membru UE putem ajuta tarile vecine mult mai mult, inclusiv Republica Moldova.