Potrivit surselor citate, flota Tarom detine doua avioane Airbus, fiecare cu o capacitate de 212 locuri, care nu au putut fi vandute pana acum de companie si care ar urma sa treaca in administrarea Companiei Romane de Aviatie - Romvia, ce organizeaza zborurile oficiale.

Romavia ar urma sa repare cele doua avioane, unul dintre acestea urmand sa devina avion prezidential, inlocuind actualul aparat de zbor, care nu mai corespunde standardelor privind emisia de zgomot. Celalalt avion Airbus ar putea fi utilizat de Romavia pentru transportul soldatilor romani in strainatate sau pentru alte misiuni oficiale, potrivit surselor citate.

Avionul prezidential "Carpati", din flota Romavia, a intrat in serviciu in urma cu 30 de ani, ca rezerva a aeronavei oficiale a lui Nicolae Ceausescu, avionul fiind modernizat de doua ori in Israel, in 2002 si 2005. Aeronava avea o capacitate initiala de circa 180 de locuri, dar a fost modificata, la ora actuala zburand cu circa 60 de pasageri la bord.

Repararea celor doua avioane Airbus ar urma sa coste cateva milioane de euro, insa asta numai dupa ce se face verificarea acestora. Cele doua aeronave Airbus A 310 din flota Tarom, fabricate in 1991, au fost scoase pana acum de trei ori la licitatie, prin intermediul Bursei Romane de Marfuri (BRM), in cursul anului 2003, si apoi in 2004, pana acum neexistand nici un cumparator. Ele au fost evaluate de Institutul pentru Aviatie - INAV SA la circa 7,6 milioane de dolari fiecare, Institutul recomandand ca pretul de vanzare sa fie de circa 20 milioane de dolari, in care, alaturi de cele doua aparate de zbor, intra si piesele de schimb si motorul de rezerva.

Citeste si:

Tarom nu a reusit pana acum sa le vanda deoarece, potrivit specialistilor, aceste avioane nu sunt competitive pentru liniile aeriene comerciale, desi pot zbura pe curse de lung curier, cererea pe piata fiind mai mare pentru avioanele de mediu curier, de tip Boeing 737.

Cele doua Airbus-uri au fost folosite de Tarom pana in 2003, pe curse spre Bangkok, Beijing, New York si Montreal, operand si pe destinatii de tip mediu curier, in Europa. Aparatele au fost cumparate in 1992, statul platind circa 195 milioane de dolari pentru cele doua avioane.

Tarom nu le mai poate folosi deocamdata pentru curse de lung curier, unul dintre motivele pentru care au fost scoase din uz fiind pierderile mari provocate companiei. In urma unui program de redresare financiara, incheiat de Tarom cu Fondul Monetar International si Banca Mondiala, compania nu isi permite sa reintroduca cele doua avioane in operare, deoarece asta i-ar putea afecta echilibrul financiar precar.