Desi functioneaza de citiva ani buni, se poate spune ca CNSAS a intrat cu adevarat in piine abia acum. Pe de-o parte, de curind au fost predate Colegiului in jur de doua milioane de dosare, pe de alta parte, cercetatorii CNSAS vor reanaliza si cazurile in care s-a dat deja un verdict, dar asupra carora exista in continuare suspiciuni si noi dovezi. Pe cine mai verifica CNSAS, dar si cind se va face lumina in arhivele Securitatii, intr-un interviu cu Ticu Dumitrescu.

Fostul presedinte Emil Constantinescu a cerut reanalizarea dosarului domnului Traian Basescu. In ce stadiu se afla?

Asa cum i-am spus si domnului Constantinescu, domnul presedinte Basescu a fost cel care a cerut, ca, de altfel, si primul ministru, ca sa-i fie cercetata situatia din trecut, dosarul. Dinsul ne-a declarat foarte clar ca decit rapoartele pe care fiecare ofiter de nava intr-un regim comunist sau capitalist este obligat sa le scrie, nu a facut altceva. Interventia domnului Constantinescu, pe linga faptul ca m-a pus in situatia sa ma intreb de ce nu s-a ocupat de acest lucru atunci cind era presedintele tarii, iar domnul Basescu a fost numit ministru, nu mi-a adus, pina acum cel putin, nici o noutate. Serviciile nu au un dosar Basescu.

Domnul Emil Constantinescu spune ca exista similitudini intre cazurile Basescu si Voiculescu

A nu se compara cu cazul Voiculescu. Asa cum stiti, la domnul Voiculescu n-a fost nimic pina deunazi, cind au aparut niste dosare desecretizate.

Vor mai fi audiati si alti martori in cazul Basescu?

Ramine ca si Colegiul sa decida. De altfel, Colegiul s-a sesizat ca urmare a scrisorii domnului Emil Constantinescu si va spuneam ca a primit raspunsuri foarte clare din partea serviciilor, si anume ca nu detin dosare sau elemente care sa-l priveasca pe domnul Traian Basescu.

Sinteti la doua luni de cind s-a schimbat conducerea la CNSAS. Care e opinia dumneavoastra, functioneaza mai bine Colegiul acum, sinteti multumit?

Din datele pe care le am, ceea ce spun tinerii care duc greul institutiei, cercetatorii, arhivarii, exista o schimbare in bine a Colegiului. Funtioneaza mult mai bine si sper ca atunci cind vom ajunge la cazuri asa cum au fost acestea va functiona la fel. De fapt, am avut doar doua cazuri mai importante: Bejinariu si Voiculescu. Ca la plevusca lucrurile merg de minune, nu sint probleme.

Spuneati deunazi ca activitatea CNSAS este intr-un oarecare blocaj

Eu m-am dezis de propriul meu proiect, propria mea lege pentru ca s-a introdus acea sintagma a "sigurantei nationale" si pentru ca am sesizat de atunci ca sub aceasta acoperire, serviciile isi vor putea legaliza selectarea, verificarea si, poate, distrugerea dosarelor pe care le au in custodie. Si cel mai mult m-a facut sa fac acest pas de a renunta la propria lege, faptul ca nu s-a votat ceea ce scrisesem, ca predarea arhivelor sa aiba loc in spatiile si logistica din dotare. Timpul mi-a dat dreptate, pentru ca, iata, au trecut sase ani de la promulgarea legii si din aproape doua milioane de dosare, serviciile si, in special, SRI, care este principalul detinator, nu predasera decit noua mii de dosare. Nu poate fi o dovada de incalcare mai crasa a legii, pina dincolo de sfidare, decit aceasta situatie. A trebuit, si aici este meritul lui Traian Basescu, sa-i aduca in fata CNSAS, nu sa faca vreun favor, ci sa respecte legea.

In urma desecretizarii unor dosare, ar putea fi redescrise cazurile gri, unde, de pilda, nu s-au gasit angajamentele, cum e cazul Vadim?

Toate cazurile, si de aceea va spun ca in fata Colegiului si a noastra, a celor care raspundem de situatia in care se gaseste CNSAS, stau aceste teste, pentru ca au fost chiar spalati anumiti oameni. Si daca tinem seama de ordonanta guvernului, nevotata inca in Parlament, sintem obligati sa reluam toate aceste cazuri, si pe cele spalate, si pe cele care ar veni ca noutati.

Nu s-a inceput aceasta procedura?

Ba da, s-a inceput. Ati vazut cazul Bejinariu (n.r. - judecatoarea Florica Bejinariu). Voiculescu nu a mai fost discutat o data?

Urmeaza si altii?

In mod sigur, urmeaza si altii. Altfel, ce-am face aici ? Eu pot asigura opinia publica, stiu ca ma bucur de multa incredere si oamenii a steapta mult de la mine, ca in clipa in care imi voi da seama ca ceva nu merge, ca ne vom intoarce iar la vechile metode sau ca se blocheaza lucrurile, eu, asa cum am mai declarat-o de citeva ori, n-am venit sa stau aici, nu tin de acest scaun.

Aveti vreun motiv, vreo indoiala pina in acest moment?

Nu, n-as putea sa ma pling pina acum, insa de abia de acum inainte vin testele grele. Vom vedea ce se va intimpla. As putea sa adaug ca unul dintre membrii de baza ai Colegiului mi-a spus ca va face ce voi face eu, in sensul ca daca ne vom da seama ca lucrurile nu merg asa cum vrem, cum ar trebui, cum ne obliga legea si cum ar trebui sa ne oblige constiintele noastre, atunci vom face pasul inapoi.

Spuneti ca vor urma si alte cazuri cu greutate. Puteti preconiza peste cit timp: o luna, un an, cinci?

Corect. De asta vorbeam, ca au trecut sase ani si s-au predat in acest timp doar noua mii de dosare. A fost o strategie a tergiversarii. In timpul lui Ion Iliescu se spunea ca sint alte lucruri mai importante de facut, apoi, cind am venit la putere, stiti cu totii ce s-a intimplat, pentru ca in loc sa votam aceasta lege nu in 24 de ore, dar in doua saptamini, ne-au trebuit trei ani. Alta strategie a tergiversarii, de data asta a celor care aveau obligatia morala, politica, sa ma sprijine. Am ajuns la un semiblocaj. Institutia asta, ca si sediu, si mai ales ca numar de salariati, nu poate sa faca fata celor aproape 1.700.000 de dosare descarcate din zeci de camioane la arhivele Popesti. Deci, trebuie de urgenta sa se majoreze numarul salariatilor cu cel putin 150 de persoane si sa se gaseasca un sediu corespunza tor, pentru ca daca ar fi sa majoram numarul celor care lucreaza, nu am avea unde sa-i bagam, si a sa stau ca sardelele.

Aveti vreo promisiune in acest sens?

Exista promisiuni ale premierului si sper sa se tina de cuvi nt. Stim ca guvernul are multe greutati, stim ca exista incrincenarea asta politica, care n-ar trebui sa existe, mai ales in fata marelui examen pe care tara trebuie sa il treaca privind intrarea sau neintrarea in Uniunea Europeana. Dar daca nu se rezolva aceste lucruri, exact ce spuneati dvs, in ritmul actual, nici in 7- 8 ani nu vom parcurge zestrea primita, care ascunde adevarul. Am auzit un moderator la un post de televiziune, nu OTV, din cele bune, zic eu, care vorbea despre noi. N-am inteles de ce rautatea, duritatea, insultele ordinare pe care le-a adresat respectivul ziarist de pe postul de televiziune. O sa ne plingem la CNA, nu dau nume deocamdata, dar am si propus sa ne adresam CNA, ca de altfel si postului respectiv, conducerii televiziunii, iar pe individ sa-l chemam in justitie.

S-a spus ca CNSAS a executat o comanda politica

Ce comanda politica? Ticu Dumitrescu nu a stiut niciodata de comanda politica. A fost aici si domnul Emil Constantinescu, si i-am amintit ca eu m-am batut in special cu presedintii, indiferent ca i-a chemat Iliescu sau Constantinescu.

Dincolo de obstacolele acestea care tin de logistica, nu exista si altele care sint legate de lege?

Daca lucrurile ar fi mers a sa cum le-am gindit si le-am vazut, ar fi fost altceva. Pentru ca eu n-am facut o lege ca un scriptolog, m-am dus si am studiat atit in strainatate, cit si in depozitele noastre de arhive, eram presedintele unei comisii a senatului, am umblat in zeci de SRI-uri judetene, depozitul central de la Bujoreni, si stiam ce trebuie facut. Amintiti-va ca a existat o propunere si de la Adrian Nastase, in 2003, sa preiau conducerea CNSAS, cind se crease scandalul din Colegiu. Am zis si atunci, si de alte multe ori: dati-mi cheile, modificarea legii si accept.

Acum legea este in Senat, unde echilibrul coalitiei este fragil, iar voturile Partidului Conservator sint incerte dupa cazul Voiculescu

Stiu foarte bine. In societatea romåneasca, unii isi mai amintesc din cind in cind sa vorbeasca despre asanarea morala. Dar nu poti sa vorbesti despre asanare morala bazindu-te pe minciuna si impostura, ci pe adevar si marturisire, asanare inseamna loc curat. N-ai loc curat, sint numai vorbe mari. Exista ideea foarte intens alimentata de catre cei carora anumite posturi de televiziune si din presa scrisa le ofera spatii largi, adica de fosti ofiteri de securitate, de fosti nomenclaturisti, ca trebuie sa terminam cu comunismul, cu dezgroparea trecutului, sa privim in viitor. Li se ofera acestora tribuna pe posturi si in ziare. Pai, ce facem atunci cu asanarea morala? Ca doar ne place sa vorbim, chiar si tribunul Vadim vorbeste de asanare morala, dar hai sa vedem ce facem in mod real. Ori nu mai vrem dezgroparea comunismului, ori deschidem cutia Pandorei, ori acceptam ca securitatea a aparat tara. Sa ne decidem.

O sa ajungem vreodata ca in Cehia, unde s-au publicat pe Internet toate dosarele?

Toata viata mea am sperat, am avut tenacitate, eu nu m-am abatut deloc de la drumul meu, deci trebuie sa continuam aceasta lupta si sa speram ca in Parlament legea se va vota asa cum trebuie. Pentru ca de aici pleaca tot. Si sa mai speram ca opinia publica si Parlamentul sint pregatite sa primeasca adevarul despre personalitati aflate in pozitii importante. Pentru ca, iata, am avut un caz si uite ce s-a iscat.

Ii aveti in vizor si pe liderii de opinie, reprezentantii ONG-urilor?

Da, sigur ca da, si sint chiar consternat, nu pot sa fac declaratii nominale, dar sint lideri de opinie care ar trebui sa se duca undeva sa scrie la un ziar de provincie sau sa faca altceva. Stiu ca dupa astfel de declaratie o sa aud iar cite si mai cite despre mine, nu zic ca nu sint obisnuit, dar nimeni nu se obisnuieste cu murdaria. Dar dupa ce-a murit domnul Corneliu Coposu, omul care a fost cel mai lovit, cel mai denigrat, am fost eu. Mi s-a spus ca sint comisar legionar, ca am ucis oameni la Jilava, ca am fost turnator, tortionar, hot de cai, de toate. Ultima a fost lansata de Vadim, cum ca am fost condamnat de drept comun pentru ca am vindut benzina la Focsani. Asta e.

Credeti ca legea lustratiei va fi adoptata de Parlament?

Odata cu proiectul legii deconspirarii securitatii, am predat si o lege a lustratiei, in anul 1994. Mi-a fost respinsa atunci de Curtea Constitutionala, ca am incalcat Constitutia, declaratia universala a drepturilor omului si o serie intreaga de conventii internationale. Tare ma tem ca va fi acela si lucru si acum, si mai mult decit atit, nu cred ca va intruni voturile necesare. Asta nu inseamna ca eu n-as dori sa se voteze, pentru ca eu consider ca este inca necesara, ca tara asta are nevoie de asanare morala.Si atunci hai sa o facem.

Demisionez din comisia Tismaneanu la 30 noiembrie

Ati fost unul din criticii infiintarii comisiei pentru investigarea crimelor comunismului, dar ati acceptat apoi sa faceti parte din ea. Cind veti finaliza raportul? Mi-am predat deja partea mea de contributie la acest raport. Si am anuntat ca, la 30 noiembrie, voi demisiona din comisie. Nu accept, nici ca idee, sa ne intindem peste aceasta data, sa continuam activitatea comisiei si anul viitor. Aceasta institutie prezidentiala nu are alt rol decit de a face un raport, nu sa functioneze cu anii. Sint insa foarte optimist, dupa discutia pe care am avut-o cu expertii comisiei. Exista toate premisele sa intocmim un document cum nu stiu daca au alte tari din Europa. I-am spus presedintelui Basescu ca tot raul s-ar putea sa fie spre bine.

De la nemultumirea, pe care mi-am exprimat-o public, fata de refuzul lui de a face aceea declaratie solemna de condamnare a comunismului, s-ar putea ca pina la urma sa iasa un lucru foarte bun. Acest raport pe care incercam sa-l elaboram va deveni document oficial, care s-ar putea regasi in cartile de istorie.


Despre autor:

Sursa: Prezentonline.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.