Sedinta de guvern abia incheiata pare sa-l fi incalzit pe primul ministru. Calin Popescu Tariceanu ne asteapta imbracat in camasa, infulecind grabit dintr-o banana, in biroul recent parasit de Adrian Nastase. Telefoanele functioneaza, mobilierul este, in sfirsit, la locul lui, chiar daca nu tocmai pe placul noului chirias de la Palatul Victoria. "Uitati-va la masa asta, parca ar fi de la spital". Cosul de gunoi e mai bogat cu o coaja de banana. Seful guvernului isi pune haina si e gata de interviu. Nu are emotii pentru congresul PNL care incepe astazi. Chiar daca, intre timp, a mai aparut un candidat pentru sefia Partidului National Liberal.

Nu va e teama de candidatura lui Viorel Catarama?
Nu, oricine are dreptul sa candideze.

Va pregatiti sa instaurati dictatura in partid, asa cum va acuza fostul presedinte al PNL Valeriu Stoica?
Eu nu ma simt obligat sa raspund la toate alegatiile. Conducerea de astazi a PNL-ului a fost aleasa pe o formula de lista (n.r. - Stoica contesta procedura ca presedintele PNL sa fie votat inpreuna cu lista conducerii executive a partidului). Asa a fost la congresul anterior si nimeni nu s-a plins ca exista dictatura in PNL.

Alianta D.A. (PNL-PD) inregistreaza un salt spectaculos dupa alegeri. Practic, v-ati dublat scorul electoral. Cit din cota actuala, de 66%, a Aliantei D.A. revine PNL?
Nu vreau sa incerc sa supraevaluez contributia PNL, dar a a fost una esentiala. Dovada ca PNL are astazi cea mai importanta participare atit in ceea ce priveste constituirea majoritatii in parlament, cit si in ceea ce priveste participarea noastra la nivelul structurii guvernamentale.
Astazi, in Romania, e nevoie de continuarea reformelor intr-un ritm mult mai sustinut, iar un partid liberal, cum este PNL, se afla in cea mai buna postura pentru asta. De aceea cred ca astazi este un lucru fericit ca o forta liberala de factura PNL ajunge sa fie forta principala in coalitia guvernamentala si in majoritatea parlamentara, lucru care va permite Romaniei sa-si incheie parcursul catre integrarea europeana in 2007.

Mai sinteti pentru fuziunea PNL cu PD?
Aici am o rezerva de fond si, daca vreti, este o chestiune tactica. Cred ca, tactic, ar fi o greseala sa ne concentram pe problema fuziunii. Oricum, trebuie sa luam o decizie la Congres. Cred ca decizia privind o posibila fuziune cu Partidul Democrat va fi totusi acceptata si va trebui sa asteptam si pasul urmator necesar a fi facut de PD. Inainte de fuziune, avem insa o responsabilitate fata de o natiune intreaga. Problema partidului trece in momentul asta pe planul doi. Iar eu ca prim-ministru si presedinte al PNL, daca voi fi ales, am obligatia sa pun energiile in functiune in interesul national si nu in interesul unuia sau altuia din PNL. Ce ne intereseaza in primul rind acum este o guvernare de calitate.

Vorbiti de guvernare buna, de interes national. Pai cum e posibil fara sa aveti garantia unei majoritati solide. Ori, daca e sa vorbim de o "solutie imorala", ca sa-l citez pe Traian Basescu, atunci aveti o mare problema cu PUR-ul.
Astazi nu am sentimentul ca exista primejdia unei instabilitati politice si a vreunei incorectitudini din partea unuia din partenerii de guvernare. Din contra, cred ca exista un interes major sa aratam ca impreuna ne putem indeplini obiectivele pe care ni le-m asumat prin programul de guvernare. Cu toate ca nu pot exclude niciodata posibilitatea unor alegeri anticipate nu as fi tentat sa spun ca acest lucru ar fi posibil in anul acesta. Insa nu cred ca este normal sa cautam acum motive pentru anticipate, daca ele nu sint. Nu trebuie sa caut motive pentru a-i reprosa ceva PUR-ului daca el se poarta corect in parlament si in guvern.

Spre deosebire de dvs., Basescu a fost mult mai transant. A spus ca vrea anticipate, daca guvernul nu are stabilitate.
Si eu spun acelasi lucru. Daca vom constata ca stabilitatea coalitiei este pusa in pericol, atunci nu vom ezita sa mergem catre alegeri anticipate.

Un test pentru fidelitatea PUR ar fi schimbarea lui Adrian Nastase si Nicolae Vacaroiu de la conducerile Camerei Deputatilor si Senatului...

Avem anumite constringeri legate de cadrul constitutional existent in Romania. Vom incerca sa gasim o solutie, dar necesitatea schimbarii presedintilor celor doua camere va deveni cu atit mai stringenta cu cit se va constata ca ei incearca sa obstructioneze procesul legislativ. Eu ma indoiesc ca vor putea sa faca acest lucru atita vreme cit exista un program legislativ care este marcat in principal de ceea ce insemna procesul de aderare la Uniunea Europeana. Prin urmare, voi fi foarte atent sa vad cum evolueaza presedintii celor doua camere in aceasta privinta.

Dar in ceea ce priveste schimbarea baronilor PSD alesi in fruntea consiliilor judetene cu ajutorul PUR?
Cred ca la nivelul judetelor lucrurile incep sa se schimbe. Sint consilii judetene unde am gasit acordul necesar si acolo unde e posibil sa reformam majoritatile prin alegerea unui nou presedinte impreuna cu PUR acest lucru se va intimpla.

Unde, in cite judete?
Stiu peste trei judete in care acest lucru se rezolva, este in curs de rezolvare.

Ce judete?
Nu va pot spune, deocamdata. Tot ce va post spune este ca in privinta schimbarii oamenilor PSD de la conducerea consiliilor judetene aceste lucruri urmeaza sa fie rezolvate.

Ce inseamna pentru dvs. coruptie la nivel inalt? Lumea asteapta mult mai mult in materie de anticoruptie decit baronasi, gen Mischie.
Nu cred ca baronii locali pot sa fie trecuti la categoria "mica coruptie", avin in vedere tentaculele pe care le au intinse. In ceea ce priveste marea coruptie nu e de datoria mea sa arat cu degetul cine sint coruptii mari. Justitia are toata libertatea sa-si faca treaba.

Care justitie, domnule Tariceanu? Cu Piciorus, cu Huza, cu Tuculeanu. Sint pline institutiile - cheie ale justitiei, de pilda Consiliul Magistraturii, organismul care detine puterea in sistemul judecatoresc, de oameni numiti de PSD pe criterii de fidelitate. Si la Curtea Suprema sint, si la Curtea Constitutionala, si in parchete...
Nu putem da un verdict dinainte. Avem semne clare ca procuratura incepe sa-si faca datoria si trebuie sa asteptam rezultate concrete care, sigur, nu trebuie sa intirzie sa apara. Mai ales ca, din cauza influentelor politice din trecut, foarte multe dosare care erau instrumentate au fost blocate. Astazi, aceasta restrictie nu mai exista.

Cu alte cuvinte, credeti ca puteti face anticoruptie asa cum vrea Europa cu oameni numiti de fostul guvern, un guvern considerat campionul coruptiei dupa decembrie '89?

Nu pot sa va raspund in mod obligatoriu "da" la aceasta intrebare. Eu cred insa ca acesti oameni au functii de mare raspundere, trebuie sa-si faca datoria, nu exista nici un fel de influente politice asupra lor. Sint mecanisme constitutionale care ne vor pemite ca, in cazul in care constatam ca aceasta lupta anticoruptie intra intr-o zona de impotmolire, sa reactionam si sa indreptam lucrurile.
As vrea sa mai spun insa un lucru. Solutia pentru rezolvarea coruptiei este inclusiv legata de presa. O presa independenta si o justitie independenta politic sint solutiile care pot sa faca lupta impotriva coruptiei. Iar noi nu vom folosi publicitatea de stat pentru a ne cistiga bunavointa mass media, asa cum a facut PSD. De altfel, observati ca nu exista nici un fel de luna de miere cu presa. Dar nu vreau sa ma pling. Cred ca este o situatie normala, presa trebuie sa fie libera si sa traiasca pe principiile economiei de piata.

Justitia are nevoie de bani pentru a lupta cu succes impotriva coruptiei. Pensionarii au si ei nevoie de pensii mai mari, profesorii, carora le-ati promis lefuri duble, la fel, plus functionarii si de ce nu demnitarii. De unde faceti rost de bani pentru toate aceste nevoi? Nu considerati totusi ca v-ati pripit cu reforma fiscala?

Nu vor fi pierderi la buget. Scaderea incasarilor din reducerea impozitelor pe care noi am operat-o va fi compensata prin masuri deja luate: anularea aplicarii reducerilor contributiilor de asigurari sociale, impozitului microintreprinderilor, plus alte masuri care au fost luate. Incepem sa culegem roadele pozitive ale reformei fiscale prin ceea ce inseamna cistiguri mai mari pentru populatie, chiar din aceasta luna, sau o atractivitate mai mare pentru mediul investitional. Faptul ca cetatenii cistiga mai mult se reflecta pozitiv asupra bugetului pentru ca oamenii vor cheltui mai mult ceea ce inseamna acumulari mai mari de TVA la buget.

Ce faceti cu RAFO?
Trebuie lasata justitia sa-si faca treaba in acest caz.

In Romania, economia de piata functionala este o gogoasa. Nu am auzit de nici un faliment mai rasunator. Chiar si gaurile negre supravietuiesc linistite
Au fost totusi si falimente dar sigur ca eu ca liberal voi avea mai multa grija ca instrumentele economie de piata sa functioneze
Recunosc ca legea falimentului este o lege greoaie dar ea a inceput sa faca totusi curatenie.

Mai mult pe hirtie...

Mai exista o serie de intreprinderi mari cu pierderi care sint monitorizate, 56 de toate. Pe masura ce aceste intreprinderi se privatizeaza cred ca aceste lucruri se clarifica. Nu vom interveni in mod discretionar cum a facut fosta putere. Nu avem obligatii fata de anumiti clienti politici. Nu ne-am creat astfel de obligatii.

Catarama: "Tariceanu a cistigat 54.000 de dolari la SAFI"

Liberalul Viorel Catarama, fost director in cadrul SAFI, a declarat, in aceeasi zi in care si-a depus candidatura la Congresul PNL, ca premierul Calin Popescu-Tariceanu a fost actionar si detinator de certificate de investitor la SAFI si a cistigat 54.000 de dolari din aceasta afacere.
El a precizat ca Tariceanu a cistigat suma respectiva ca urmare a achizitionarii de actiuni, achizitionarii si rascumpararii de certificate de investitor si ca urmare a finantarilor primite de firmele pe care le conducea la acea vreme. "Cistigurile realizate de Tariceanu au fost legale, dar pina acum nu am vorbit despre acest subiect pentru ca am considerat de datoria mea sa-l protejez pe actualul prim-ministru", a precizat Catarama. Acesta a mai spus ca, timp de opt ani, el a fost "capitan de echipa" si si-a asumat singur responsabilitatea in cazul SAFI.

"Acum pot spune ca una dintre personalitatile PNL care au avut de cistigat de pe urma SAFI a fost Tariceanu. Nu a fost numai afacerea mea. El a fost la fel de implicat ca si mine. A fost actionar si detinator de certificate de investitor. Pina in aprilie 1996 am avut aceleasi responsabilitati", a adaugat Catarama.

Premierul respinge acuzatiile lui Catarama

Calin Popescu-Tariceanu: "Nu poate fi vorba de nici o responsabilitate a mea in cazul "SAFI". Nu aveam nici o calitate oficiala in cazul "SAFI", nu faceam parte nici din consiliul de administratie, nu aveam nici vreo functie de conducere executiva ca sa fiu cumva implicat in ceea ce priveste prabusirea "SAFI". Cred ca prabusirea a fost intr-o oarecare masura consecinta unor influente politice determinate de temerile PSD-ului ca SAFI ar putea sa finanteze campania electorala a PNL-ului, ceea ce n-a fost cazul. SAFI n-a finantat in nici un fel PNL. Iar a doua consecinta tine de o gestiune neconforma cu regulile stabilite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. Aceste doua lucruri combinate au dus in final la prabusirea fondului. Dar asupra acestei chestiuni s-a pronuntat justitia, iar daca eu as fi fost in vreun fel implicat, daca as fi avut cea mai mica responsabilitate cred ca justitia ar fi fost sesizata si este absolut penibil ca dupa opt ani de zile sa se trezeasca cineva sa vorbeasca despre implicarea mea in cazul "SAFI"."


Despre autor:

Evenimentul Zilei

Sursa: Evenimentul Zilei


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.