Proiectul, intocmit de Institutul pentru politici publice (IPP) si asumat de Ministerul Justitiei, se afla deja pe masa Guvernului si face parte din angajamentele anticoruptie ale Romaniei la UE care trebuie implementate pina in mai 2006. Daca Guvernul nu va opera modificari substantiale, noua legislatie va schimba calculele financiare ale partidelor. Astfel, potrivit unei prevederi, un consilier local aduce in vistieria partidului de la bugetul de stat nici mai mult, nici mai putin decit 64 de lei noi. "Partidele politice care au participat la alegerile locale primesc o subventie de 64 de lei pentru fiecare mandat de consilier local cistigat, daca obtin la nivel national cel putin 200 de mandate de consilier local", se arata in proiectul de lege.

Racolezi si cistigi

Din acest motiv, dar mai ales pentru ca PSD ar putea fi beneficiarul recalcularii subventiilor bugetare, partidele din cadrul coalitiei nu se grabesc sa il sustina. De noul sistem de finantare ar putea beneficia si Partidul Democrat, care a racolat masiv in ultima vreme consilieri locali. Proiectul nu prevede clar ca finantarea ia in calcul exclusiv numarul de consilieri locali obtinuti la alegeri. Teoretic, pot fi luati in calcul si consilierii racolati pe parcurs. Directorul de programe al IPP, Adrian Moraru, spune ca este echitabil ca subventia bugetara sa fie calculata atit in functie de numarul de parlamentari, cit si de suma mandatelor de consilieri locali. "Performanta electorala trebuie sa fie mai bine reprezentata", si-a sustinut punctul de vedere reprezentantul IPP.

"Este ca si cum ai aduna mere cu pere"

Citeste si:

Tocmai pentru ca prevederea nu este imbratisata de partidele aflate la putere, PNL si PD au decis sa infiinteze o echipa mixta de lucru formata din trezorierii celor doua partide plus secretarul general al Guvernului, Mihai Voicu. Acesta din urma are atributii, conform Legii finantarii partidelor, sa administreze bugetul destinat subventionarii partidelor. "Este un calcul usor fortat de a lua in considerare si consilierii. Din punct de vedere administrativ, daca aduni consilierii muncipali din Bucuresti care au valoare cit un parlamentar cu consilierii din nu stiu ce comuna este ca si cum ai aduna mere cu pere. E un decalaj destul de mare", considera liderul grupului PD din Camera Deputatilor, Cristian Radulescu. El a mai spus ca se va opune calcularii bugetului partidelor in functie de consilieri, in cazul in care Guvernul nu va renunta la prevedere. Ministrul pentru Relatia cu Parlamentul, Bogdan Olteanu (PNL), a exprimat un punct de vedere similar. "Sustinem toate modificarile legate de marirea gradului de transparenta, insa avem reticente fata de propunerea introducerii criteriului de finantare legat de numarul de consilieri", a afirmat Olteanu.

Declari donatia, primesti bonus

Potrivit directorului IPP, Adrian Moraru, proiectul de lege urmareste si transparentizarea finantarii din donatii si cotizatii a partidelor. "Proiectul introduce sanctiuni pentru cei care nu-si publica la timp rapoartele de executie financiara. In astfel de situatii, partidelor li se va suspenda subventia de la bugetul de stat pina in momentul in care se achita de obligatia de a depune rapoartele financiare", a mentionat Moraru. Proiectul prevede si un bonus pentru cei care declara donatiile inregistrate.

"Subventia se acorda la limita de cinci salarii minime brute pe economie, indiferent de suma de bani donata", a declarat Moraru, cu mentiunea ca bugetul total destinat subventionarii partidelor nu va creste. Un alt element de noutate este schimbarea autoritatii care se ocupa de controlul finantarii. Autoritatea Electorala Permanenta va fi cea care va controla corectitudinea finantarii, ea preluind aceste atributii de la Curtea de Conturi. "Pe termen scurt, acest lucru este un recul, insa in tarile membre UE autoritatea electorala este cea care verifica legalitatea finantarii partidelor", a adaugat Adrian Moraru. Nu este clar ce instrumente de control si ce resurse umane are Autoritatea Nationala Permanenta astfel incit sa realizeze eficient acest control.