Intr-un interviu acordat ziarului "Curentul", Traian Basescu vorbeste, pentru prima data, de parasirea scenei politice romanesti la finalul mandatului sau mandatelor sale de presedinte al Romaniei. Strategia presedintelui in lupta anticoruptie, implicarea serviciilor secrete in aceasta strategie, precum si subiectul fierbinte al schimbarilor operate la nivelul conducerii acestor institutii sunt doar cateva dintre temele abordate in cadrul discutiei cu Traian Basescu.

- Domnule presedinte, in campania electorala ati vorbit foarte mult despre lupta anticoruptie. Cat de repede vor vedea romanii punerea in practica a promisiunilor din campania electorala la acest capitol?

- Eu sper ca institutiile statului sa inteleaga necesitatea luptei impotriva coruptiei la nivel inalt. Din acest motiv sau unul din subiectele principale in discutiile cu toate institutiile pe care le-am vizitat pana acum, fie ca a fost SRI, SIE, fie ca a fost Politia sau Consiliul Superior al Magistraturii, peste tot am avut acelasi mesaj principal, si anume, ca institutiile au obligatia sa puna capat coruptiei la nivel inalt. Sper ca acest lucru sa se materializeze relativ rapid, mai ales ca pentru multe din aceste institutii actele de coruptie nu sunt un secret; ele stiu foarte bine, unele chiar au participat la protejarea acestor acte de coruptie prin neimplicare, dar sunt convins ca stiu ce au de facut. Problema este daca o vor face sau nu. Eu sper ca o vor face.

- Si daca nu o vor face?

- Avem parlament, avem majoritate parlamentara, avem legi si le vom obliga sa o faca. As vrea ca, deocamdata, actiunea mea sa se aseze in cadrul legal existent. Dar putem sa umblam la legile care sa stimuleze activitatea institutiilor statului in aceasta directie si nu voi ezita sa o fac.

- Tot in campania electorala ati declarat ca nu va exista un tratament diferentiat pentru Petromidia in raport cu RAFO. Zilele acestea, evenimentele legate de RAFO se succed la televizor: ancheta este in curs, sunt audiati o serie de oameni importanti si controversati de afaceri. Va mai mentineti declaratiile si pozitia exprimata in campanie vizavi de tratamentul nediferentiat intre cele doua cazuri?

- Categoric, da. Va marturisesc ca nu am nici un party prix si, daca la Petromidia sunt ilegalitati, ele trebuie tratate de institutiile statului cu aceeasi masura, deci cu legea, cu care sunt tratate la RAFO Onesti.

- Nu veti tine cont de faptul ca Petromidia este o afacere in care este implicat un fost partener de-al dumneavoastra de coalitie, de alianta?

- Categoric, nu.

- Presa ultimelor zile vorbeste de dorinta dumneavoastra de a-l mentine in functie pe seful SRI, Radu Timofte. In acest context, voiam sa va intreb cat de mare este sprijinul dumneavoastra pentru actualul sef al SRI, avand in vedere faptul ca in trecutul sau nu foarte indepartat el a fost unul dintre marii sustinatori ai controversatului om de afaceri Sorin Ovidiu Vintu si al afacerilor acestuia.

- Ce vorbeste presa nu este ce vorbesc si eu. Eu vorbesc de o stabilitate a serviciilor de informatii si de o schimbare a sefilor serviciilor de informatii la momentul potrivit. Nu am nominalizat nici un sef de serviciu de informatii ca va ramane sau nu va ramane.

- Deci sunt simple speculatii...

- Categoric, da. Sunt un om care stie ce inseamna puterea, pana la urma. Ea trebuie exercitata cu oameni dispusi sa mearga in aceeasi directie cu tine. Eu nu am facut afirmatii legate de directorul Timofte nici ca va ramane, nici ca va fi schimbat, iar acelasi tratament l-am dat tuturor sefilor de servicii de informatii.

- V-ati propus un termen legat de schimbarea sefilor de servicii de informatii?

- Este un singur termen: atunci cand va fi potrivit si atunci cand va fi necesar. Nu confundati sefii de servicii de informatii, integrate deja in structurile NATO, in mod deosebit, cu directorii de intreprinderi. Aici discutam de lucruri mult mai sensibile si va asigur ca voi proceda si cu intelepciune, si cu eficienta.

- Ce rol le veti da serviciilor secrete in lupta anticoruptie, in cadrul legal al CSAT?

- El vine de la sine; vine de la sine prin introducerea in strategia de securitate nationala a coruptiei la nivel inalt ca element de amenintare la adresa securitatii nationale. Si acest element exista in mod real, nu este o poveste. Din momentul introducerii coruptiei la nivel inalt in strategia de securitate nationala - deci despre ea vorbesc, nu despre micul functionar - din acel moment, serviciile de informatii vor trebui sa actioneze in consecinta.

Stim foarte bine ca in afara tarii se transfera, pe tot felul de off shore-uri, sume extrem de importante, stim foarte bine ca in interiorul tarii sunt grupuri de tip mafiot, cu persoane reprezentate in mod individual ca fiind reusiti oameni de afaceri, dar va pot spune ca, in spatele acestor imagini televizate, de multe ori se ascund oameni profund corupti.

Este un caz formidabil, care, de vreo trei ani, isi incaseaza comisioane de la toate marile contracte guvernamentale. Acum se inghesuie sa-si recupereze niste comisioane importante de la un contract de informatica in unul din ministere. Acest om nu a realizat ca au fost alegeri in Romania, lui i se pare ca totul merge inainte. Si, ca el, multi altii au inceput sa faca invitatii noilor ministri la vanatoare, in conditiile in care ei nu sunt vanatori, tot pescuitori de comisioane si traficanti de influenta la nivelul guvernului. Nesansa lor este ca sunt binecunoscuti de institutiile statului. Problema este daca institutiile statului vor actiona in timp util.

- Nu ne puteti da nici un nume?

- Nu, ca presedinte, nu pot sa spun pe cine sa ia politia.

- Cand va fi acea faimoasa sedinta a CSAT in care veti discuta strategia anticoruptie?

- In luna februarie.

- La sfarsitul anului trecut, ambasadorul Marii Britanii a vorbit intr-o emisiune televizata despre un parteneriat international pentru sprijinirea Administratiei Basescu in lupta anticoruptie. In ce consta acest parteneriat, cum se va materializa, cum se va concretiza aceasta sustinere occidentala in lupta anticoruptie?

- Este limpede ca Marea Britanie si-a asumat responsabilitatea unui lider in sprijinirea Administratiei actuale, dar va pot spune ca la fel de eficiente in a sprijini, cu specialisti, in lupta anticoruptie sunt si guvernele Frantei, Spaniei, Germaniei - toate aceste guverne au facut oferte, in momentul de fata, sa ne asiste cu specialisti pentru a lupta eficient impotriva coruptiei. Spre exemplu, noi avem mari dificultati in urmarirea banilor trimisi pe off shore-uri in strainatate. Avem nevoie de asistenta in aceasta directie si toate statele care au potential sa ne ajute sa stiti ca sunt dispuse sa o faca.

- Si banuiesc ca sunteti deschisi la aceasta oferta.

- Total deschisi.

- Imediat dupa castigarea alegerilor, a fost celebrul discurs in care ati facut referire la axa de politica externa Washington-Londra-Bucuresti, starnind astfel critici ale unor politicieni si analisti vizavi de faptul ca ati uitat Bruxellesul in aceasta ecuatie. Ce reprezinta, de fapt, aceasta axa pe care ati mentionat-o in discurs?

- Multi dintre analistii nostri sunt inghetati in propaganda facuta pe politica externa de guvernarea anterioara si nu vad decat ori unul ca Mircea Geoana mergand numai la Bruxelles ori numai la Washington. Eu va asigur ca Uniunea Europeana si in mod egal si NATO au nevoie de o Romanie consolidata la frontiera orientala a celor doua structuri, fie ca este vorba de Uniunea Europeana, fie ca este vorba de NATO.

Romania va avea o contributie cu atat mai mare si va fi un partener cu atat mai puternic in NATO si in Uniunea Europeana, cu cat, prin politica ei externa, va reusi, daca vreti, sa exporte democratie, altfel spus, bune relatii, colaborare, apropiere de structurile din care noi deja facem parte a tarilor din zona Marii Negre. Ma refer aici la Moldova, Ucraina, Georgia, Azerbaidjan, Armenia, tari extrem de importante in zona Marii Negre. Cu cat Romania va avea relatii mai bune si va fi un partener, o tara a carei diplomatie este prezenta in aceste tari si consolideaza bunele relatii cu tari vecine frontierelor NATO si ale Uniunii Europene, cu atat Romania va fi un partener mai important in NATO si in Uniunea Europeana.

Or, in momentul de fata, tarile care au o prioritate la Marea Neagra sunt Statele Unite si aliatul lor constant, Marea Britanie. Aici nu trebuie data o interpretare, ca am vorbit de aceasta axa; axa, daca va uitati pe harta, trece peste Uniunea Europeana, nu este nici o problema - de la Londra pana la Bucuresti treci peste toate tarile Uniunii Europene.

Deci nu discutam de excludere, ci discutam de tarile interesate, tarile care au vazut in Marea Neagra nu numai o zona de conflicte "inghetate", care exista, o zona in care sunt tari in curs de transformare democratica, dar, in acelasi timp, Marea Neagra - si va invit sa va uitati pe harta - este o zona de intersectie a trei extrem de importante regiuni: Orientul Apropiat, tarile fostei Uniuni Sovietice si Uniunea Europeana, care incepe de la frontiera noastra. Aici se intersecteaza interesele acestor zone geostrategice.

Mie mi se pare ca Romania trebuie sa joace rolul in interiorul Uniunii Europene si in interiorul NATO ca o tara tot mai consistenta, daca vreti, o tara care poate fi consultata si nu doar anuntata despre deciziile luate, in masura in care noi reusim sa fim un factor relativ important la Marea Neagra, in masura in care diplomatia noastra reuseste sa stabileasca relatii foarte bune si relatii de incredere cu tari precum Georgia, Azerbaidjanul, Armenia, Ucraina, Moldova. De ce nu? Este o consolidare implicita prin propriile noastre relatii externe, ceea ce nu inseamna ca Romania are dreptul sa neglijeze importanta procesului de integrare. Dar eu vreau ca mandatul meu sa insemne o contributie suplimentara la consolidarea importantei Romaniei exact in Uniunea Europeana si in NATO. Or, a fi influent la Marea Neagra, alaturi de Turcia si Bulgaria, aliatii nostri din NATO, mi se pare important.

- Nu credeti ca, prin declaratii de genul "diplomatii nostri trebuie sa mearga mai mult la Tbilisi decat la Paris", nu faceti altceva decat sa "dati apa la moara" lui Nastase, care spune ca tindeti sa deveniti un dictator estic de tip Lukasenko sau Kucima?

- Adrian Nastase are deformarile lui, pe care nu o sa i le schimbe nimeni. Dar este clar ca diplomatia trebuie facuta si in tari mai dificile, pentru ca ele pot aduce contributii la consolidarea pozitiei Romaniei exact in structurile in care ne dorim sa fim. Iar eu propun sa nu fim doar, ci sa fim importanti in structurile euroatlantice din care facem sau vrem sa facem parte.

- Cum comentati decizia Partidului Umanist Roman de a ramane la guvernare? Cum veti colabora pe viitor cu formatiunea domnului Voiculescu, avand in vedere declaratiile care s-au facut de o parte si de alta?

- In principiu, eu nu colaborez cu nici un partid, doar ma consult, cel mult, in limite constitutionale, cu partidele. Colaboratorul meu este guvernul, institutia cu care colaborez. Faptul ca a decis sa ramana la guvernare este o decizie asupra careia PUR a fost complet liber sa opteze. Deci colaborarea mea directa este cu institutiile statului, iar cu partidele, doar ma consult in limite constitutionale.

- Si cu ministrii PUR cum veti lucra?

- Administratia este administratie.

- Avand in vedere declaratiile legate de anticipate, cand considerati ca ar fi cel mai potrivit moment pentru alegeri anticipate in Romania?

- In momentul in care guvernul nu si-ar mai putea indeplini programul cu care a castigat alegerile. In acel moment, daca indeplinirea programului de catre guvern va fi periclitata de abordarile diferite din interiorul coalitiei la guvernare, vor trebui declansate alegeri anticipate.

- Chiar daca aceasta perioada de timp va insemna o perioada imediat urmatoare, premergatoare semnarii tratatului de aderare?

- Indiferent cand. Povestea aceasta cu "daca facem anticipate nu stiu ce ni se intampla"... Este un mecanism democratic. Constitutia Romaniei este etichetata ca fiind o Constitutie moderna, care corespunde standardelor de democratie, iar anticipatele sunt parte a sistemului democratic. Este absolut anormal sa te plangi de anticipate, cand esti in fata realitatii ca echilibrul generat de votul din alegerile legislative nu mai permite impingerea unui program de guvernare aprobat si de parlament inainte. Or, o astfel de actiune nu ar afecta cu nimic credibilitatea Romaniei, pentru ca nu se pune problema unei tari care nu ar avea guvern in perioada pregatirii alegerilor anticipate, a campaniei alegerilor la anticipate. Dimpotriva, ar avea un guvern capabil sa emita ordonante, ordonante de urgenta, deci guvernul si-ar vedea foarte bine de treaba.

Dar, repet, esential este sa constatam ca nu se poate indeplini programul, iar atunci ar fi o atitudine absolut legitima a guvernului si a presedintiei, pentru ca, spre deosebire de momentul initial, imediat dupa alegeri, cand presedintele are foarte multa putere din acest punct de vedere, o data instalat primul guvern, trebuie sa functioneze un tandem: prim-ministru - presedinte, care sa ia decizia sa impinga lucrurile pe mecanismul constitutional de declansare a alegerilor anticipate.

- In primul interviu acordat de Adrian Nastase, dupa alegeri, va ameninta cu initierea procedurii de suspendare a dumneavoastra din functie, in cazul in care veti mai continua sa faceti declaratii privind necesitatea schimbarii presedintilor celor doua Camere. Va este frica de amenintarile domnului Nastase?

- Dupa cum m-ati vazut, nu am ezitat sa continuu sa comentez si intr-o emisiune televizata. Adrian Nastase are o problema in ceea ce-l priveste: a uitat ca a pierdut alegerile. Un om care a pierdut alegerile ar trebui sa aiba decenta si sa nu incerce sa mai creada ca este posibil sa "siluiesti" structurile institutiilor, cum ar fi Curtea Constitutionala sau Justitia, numai pentru ca tu esti la putere. Vom vedea ce spune Curtea Constitutionala. Eu stiu un singur lucru: in calitate de presedinte, am dreptul la orice declaratie politica si imi este garantat acest drept de Constitutia Romaniei. Cine vrea sa ma introduca in calapodul presedinte de tip Ion Iliescu nu va reusi, orice ar face. Dar cred ca Adrian Nastase are alte prioritati; el nu stie daca mai ramane presedinte pe la partid.

- Cine credeti ca va castiga batalia la PSD?

- Nu stiu, nu ma intereseaza. Sper sa fie un om care sa modernizeze PSD.

- Credeti intr-o reforma reala? Mai este posibila o reforma reala in PSD?

- Cu o singura conditie: daca gruparile de tip mafiot vor reusi sa inteleaga ca le-a trecut vremea.

- Vreau sa va mai intreb un singur lucru: cat de fezabil mai ramane proiectul fuziunii PNL-PD, avand in vedere declaratiile facute de "gruparea Patriciu" din PNL si unele declaratii facute si de liderii democrati?

- Este o problema a celor doua partide. Va asigur ca nu ma voi amesteca in deciziile lor politice.

- Credeti in continuare ca ideea fuziunii este cea mai buna pentru cele doua partide?

- Vor hotari ei. Ce va pot spune insa cu certitudine: nu ma implic, pentru ca niciodata nu imi voi mai pune problema sa revin la partidul din care am plecat. Eu, dupa ce imi voi termina primul sau si primul, si al doilea mandat in functia de presedinte al Romaniei, voi iesi din viata politica.

- Si ce veti face, domnule Basescu, dupa ce veti iesi din viata politica?

- Voi fi un fost presedinte si, sper, un fost presedinte respectat.

- Va multumim.


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.