Drumul catre Parlamentul European este unul incurcat si anevoios. In prezent insa nu avem o legislatie care sa stabileasca clar conditiile in care pot fi alesi viitorii europarlamentari. Iar cele cateva proiecte care s-au conturat pana acum propun modalitati diferite de organizare a acestor alegeri. Principalele divergente sunt legate de modul in care vor fi votati candidatii, de problema cetatenilor europeni rezidenti in tara noastra si de data organizarii scrutinului.

Prin tratatul de aderare, Romania se obliga sa organizeze alegeri pentru PE pana la 31 decembrie 2007. Exista insa voci care cer ca alegerile sa fie organizate pana la sfarsitul acestui an. Sunt insa si riscuri. In primul rand, nu pot fi alegeri daca nu avem certitudinea ca ne integram la 1 ianuarie 2007. Astfel ca nu putem organiza scrutinul respectiv inainte ca toate statele sa ratifice tratatul de aderare. Potrivit tratatului de aderare, Romania are dreptul sa isi trimita la PE 35 de parlamentari.

Ministerul Integrarii Europene are un proiect de lege pentru alegerea reprezentantilor Romaniei in Parlamentul European, iar deputatul Vasile Puscas si reprezentantul UDMR, Márton Árpád-Francis, au depus anul trecut in Parlament cate o propunere legislativa pe aceeasi tema. De asemenea, PD are conturat un proiect in acest sens, insa nu este finalizat. PNL sustine cam aceleasi lucruri ca si democratii si spera sa depuna in Parlament un proiect comun, din partea Aliantei.

Puterea vrea lista unica, la nivel national

Ministerul Integrarii Europene propune circumscriptie electorala unica si o lista la nivel national. "Reprezentantii Romaniei in PE se aleg pe baza de scrutin de lista, potrivit principiului reprezentarii proportionale, precum si pe baza de candidaturi independente. Teritoriul Romaniei se constituie intr-o singura circumscriptie electorala", se precizeaza in proiectul MIE. PNL si PD sustin acelasi principiu. Liberalul Mihai Alexandru Voicu, ministrul delegat pentru Coordonarea Secretariatului General al Guvernului, a explicat ca Alianta propune o singura circumscriptie la nivel national, motivand ca "fiecare cetatean trebuie sa aiba dreptul sa decida ce europarlamentari vor fi trimisi in PE". Potrivit reprezentantului PNL, inca nu s-a stabilit daca vor propune ca votul sa fie dat pe o lista blocata (dupa modelul alegerilor parlamentare pentru cele doua Camere) ori lista cu vot preferential. In cel de-al doilea caz, electoratul ar avea posibilitatea sa aleaga candidatii favoriti, dintr-o lista propusa de partid. Euroobservatorul PD Iacob Ridzi a spus ca PNL si PD vor avea candidati pe liste comune, iar proportia va fi de 1 la 1.

Principalul motiv pentru care Alianta propune acest mod de alegere a europarlamentarilor este acela ca electoratul roman are nevoie sa se obisnuiasca cu procedurile mai complicate de vot, asa cum sunt cele la nivel european.

Proiectul UDMR, depus in Parlament de Márton Árpád-Francis, este in esenta asemanator.
Elementul de noutate ar fi acela ca Uniunea cere ca si organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale sa aiba dreptul sa participe cu candidati proprii la alegerile PE.

Puscas si ProDemocratia propun scrutin pe regiuni

O pozitie distincta are deputatul Vasile Puscas. Din start el a anuntat insa ca nu reprezinta punctul de vedere al PSD. Puscas propune principiul reprezentarii proportionale, pe formula regiunilor de dezvoltare, si vot pe lista deschisa.
El cere impartirea teritoriului Romaniei in 8 circumscriptii electorale, stabilite pe structura regiunilor de dezvoltare. In plus, candidaturile ar urma sa fie depuse pe lista de partid, dar lista sa fie deschisa. In opinia sa, marea problema va fi prezenta la vot, intrucat cetatenii sunt tot mai greu de convins sa se prezinte la urne. Si din aceasta cauza este nevoie de suportul partidelor pentru candidati, pentru a mobiliza oamenii sa vina la vot.

Citeste si:

Puscas a explicat ca nu este de acord cu lista unica si circumscriptia la nivel national, propuse de celelalte proiecte, intrucat "este o metoda de a mentine sistemul fanariot", pe care partidele politice il pastreaza pe motiv ca electoratul roman este sensibil si nu se poate adapta unui sistem de vot mai complicat. In plus, senatorul a spus ca proiectul pe care el il propune nu face altceva decat sa ne apropie de modul in care celelalte state europene organizeaza alegerile pentru PE.

Cu cateva amendamente, punctul de vedere al deputatului este sustinut si de Asociatia ProDemocratia. Principala motivatie ar fi aceea ca UE recomanda ca, din 2009, statele care au peste 20 milioane de locuitori sa organizeze alegeri pentru PE pe regiuni de dezvoltare. Iar Romania va organiza in 2009 din nou alegeri pentru PE, pe aceste criterii.

Cand mergem la vot?

Data organizarii alegerilor este o alta problema. Nu pot fi organizate inainte ca toate statele sa ratifice tratatul de aderare.
Pana atunci, Parlamentul trebuie sa aiba gata cadrul legislativ, astfel incat Guvernul sa poata cere organizarea alegerilor. Alianta insista sa fie organizate anul acesta.
Timp avem pana la sfarsitul anului 2007. Aici intervine insa alta problema. Dreptul cetatenilor europeni, rezidenti in Romania, de a alege si de a fi alesi in PE, din partea Romaniei.

Cetatenii UE care au resedinta pe teritoriul Romaniei au dreptul de a alege si de a fi alesi ca reprezentanti ai Romaniei in PE, in aceleasi conditii ca si cetatenii romani, sub rezerva indeplinirii cerintelor prezentei legi. Prevederea este valabila din momentul in care Romania devine membru UE. Daca alegerile sunt organizate inainte de aceasta data, Constitutia ar trebui modificata, intrucat in actuala forma nu cuprinde nici o prevedere despre dreptul rezidentilor de a alege si de a fi alesi. Lucru cerut deja de UDMR.

Prevederi obligatorii

Ceea ce se stie sigur pana in acest moment este ca reprezentantii Romaniei in PE sunt alesi prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, iar mandatul este de 5 ani. In acord cu legislatia europeana, pot candida romani care au dreptul de a alege si au implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv, varsta de 23 de ani.
Listele de candidati trebuie intocmite astfel incat sa asigure atat reprezentarea ambelor sexe, cat si reprezentarea tuturor regiunilor de dezvoltare prevazute de lege, proportional cu numarul alegatorilor.

Pragul electoral de atribuire a mandatelor reprezinta 5 la suta din voturile valabil exprimate, la nivel national, pentru partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale. Candidatii independenti trebuie sa obtina un numar de voturi valabil exprimate cel putin egal cu coeficientul electoral national.