Parca dorind sa contreze demonstratiile care i-au precedat vizita in Romania, premierul ungar Ferenc Gyurcsany a facut joi seara o declaratie care va amuti multe voci nationaliste. Acesta a afirmat intr-o emisiune pe postul national ca "politica care avea o singura preocupare in centru - recuperarea Ardealului - a adus tragedii pentru Ungaria".

Declaratia linistitoare si amabilitatile schimbate intre Calin Popescu Tariceanu si Ferenc Gyurcsany au constituit partea pozitiva a dialogului. Au existat insa si declaratii care vor tensiona un pic spiritele in coalitia guvernamentala. Uitand ca infiintarea unei universitati in limba maghiara a fost unul din punctele programului electoral al UDMR, Tariceanu a declarat ca dezideratul unei parti a comunitatii ungare va duce la o segregare completa a acestei etnii, iar proiectul autostrazii Brasov - Bors este deocamdata lasat in stand-by.

Atat crearea Universitatii "Bolyai", cat si continuarea lucrarilor la autostrada Bechtel sunt teme pentru care UDMR si-a facut "un capat de tara". Nu este de mirare ca senatorul UDMR Gyorgy Frunda a insistat ieri pe marginea continuarii proiectului autostrazii.

Momentul istoric de joi, prima sedinta comuna dintre guvernul roman si cel maghiar a culminat cu intalnirea celor doi premieri pe platourile televiziunii publice, in cadrul emisiunii "Prim plan", moderata de Rodica Culcer. Primul ministru Calin Popescu Tariceanu a declarat, in fata oaspetelui maghiar, ca infiintarea unei universitati cu predare in limba materna nu va face decat sa "enclavizeze" comunitatea maghiara din Romania. "Nu va ascund ca sunt rezervat in privinta efectelor benefice ale separatismului in universitate", a subliniat Tariceanu.

"Cred ca posibilitatea ca studentii maghiari si romani sa invete sa lucreze impreuna - asta neinsemnand ca nu pot sa urmeze cursuri in limba maghiara - este infinit mai importanta decat a-i duce intr-un fel de separare, de segregare completa", a punctat premierul roman. Surprinzator, omologul sau maghiar, Ferenc Gyurcsany, i-a tinut isonul. Acesta a declarat ca nu exista discutii in contradictoriu intre cele doua guverne pe marginea acestei teme, calificand problema infiintarii Universitatii Boliay drept o "chestiune neesentiala". "Cadrul institutional, autonomia, acestea sunt probleme pe care trebuie sa le rezolve Romania cu colegii de coalitie. Ar fi rau daca Ungaria ar da sfaturi in aceasta privinta. Nici mie nu mi-ar placea daca premierul roman mi-ar spune cum ar trebui sa organizam institutul de invatamant romanesc din Ungaria", a continuat premierul maghiar.

Construirea autostrazii Brasov - Bors, pusa in cui

Citeste si:

Racordarea infrastructurii rutiere romanesti la cea europeana depinde si de continuarea lucrarilor la autostrada Brasov - Bors. Fostul guvern a incheiat cu firma Bechetel un contract care nu respecta normele romanesti si europene privind achizitiile publice, acord pe care acum ministrul transporturilor, Gheorghe Dobre, trebuie sa-l renegocieze. Nici oficialii de la Bruxelles nu au fost multumiti de contractul Bechtel, criticand de nenumarate ori faptul ca el a fost incredintat direct, fara licitatie, doar pe baza unei ordonante de urgenta.

Totodata, premierul Tariceanu declara anterior ca este inacceptabil ca tara noastra sa plateasca in avans 250 milioane de dolari, in conditiile in care decontul va fi prezentat abia la terminarea lucrarilor. "Nu are sens ca noi sa facem o autostrada care merge intr-o directie si Ungaria sa treaca pe alaturi, sau invers. De aceea, problema autostrazii Bors - Brasov nu este o problema romano-maghiara", a spus primul ministru roman. Construirea autostrazii Brasov - Bors este pusa in umbra de coridorul IV paneuropean, pentru care exista finantare din partea Uniunii Europene, in timp ce pentru Brasov - Bors efortul financiar apartine in totalitate guvernului roman.

Continuarea acestui contract a starnit destule declaratii patimase, mai ales din partea UDMR, direct interesata de dezvoltarea infrasctructurii locale a judetelor traversate de autostrada si care au o populatie majoritara de etnie maghiara. In privinta acestui subiect, premierul Ferenc Gyurcsany a sustinut pozitia UDMR. "Ungaria nu ascunde ca are interesul ca intre Bors si Brasov sa se construiasca o autostrada, dar domnul premier a spus ca are intentia de a construi aceasta autostrada, vrea doar sa faca ordine in contract", a declarat primul ministru ungar.

UDMR, catalizator al relatiilor romano-maghiare

Primul ministru Calin Popescu Tariceanu a apreciat rolul pe care l-au jucat in procesul de apropiere dintre cele doua tari partidele nationale romanesti si maghiare. "Dupa 10 luni de guvernare, pot sa spun ca sunt foarte multumit de modul in care decurge colaborarea cu UDMR, sunt foarte multumit de prestatia ministrilor maghiari din guvernul roman", a declarat Tariceanu. La randul sau, premierul maghiar a recunoscut influenta pe care UDMR o are in politica romaneasca, dar si in cea maghiara. "Privesc UDMR ca partener, un partener de incredere, care nu m-a pus in situatii incurcate niciodata, nu m-a inselat", a completat Gyurcsany.