Cele doua Camere se afla pe ultimul loc in ceea ce priveste increderea, iar opinia publica ii considera pe parlamentari coruptibili, daca nu chiar corupti de-a binelea. Imaginea s-a constituit imediat dupa Revolutie prin prestatia membrilor CPUN care tineau toata lumea cu rasuflarea taiata in fata primelor dezbateri politice libere, transmise in direct pana tarziu in noapte. Generatiile de senatori si deputati care au urmat nu au facut decat sa impinga si mai mult imaginea parlamentarului in derizoriu. Din pacate, pierzandu-si respectul in fata populatiei, forul legislativ a devenit o tinta usoara pentru puterea executiva. Sesiune dupa sesiune, puterile constitutionale ale parlamentului au fost uzurpate de guvernele de toate culorile care au legiferat prin mii si mii de ordonante de urgenta. Pentru un politician de prada ca Traian Basescu, un asemenea vanat slabit nu putea scapa.

De cand a depus juramantul, presedintele a lovit in stanga si in dreapta, cu si fara justificari. Guvernul, in frunte cu premierul Tariceanu, functioneaza pe post de sac de box in sala de forta a Cotroceniului, Justitia a fost luata in varful bocancului, partidele - facute zob, parlamentul - aruncat in haos mai intai prin directiva de schimbare a presedintilor, apoi prin ideea trecerii la sistemul unicameral. Felul in care isi structureaza presedintele prioritatile ramane insa un mare mister. In ziua in care pleca in SUA, seful statului o recomanda calduros pe Mona Musca pentru postul de presedinte al Camerei Deputatilor. Cateva ore mai tarziu, cand doamna Musca a picat la vot in grupul liberal, seful statului a capatat ca Budha iluminarea atingand Nirvana politicii. ,Salvarea este schimbarea sistemului parlamentar" - predica presedintele, tunand in acelasi timp ca ereticii vor fi adusi in fata poporului si arsi pe rugul referendumului. Nimeni nu sufla o vorba despre singura mare problema a sistemului constitutional romanesc.


Este conflictul de competente dintre cei doi poli ai puterii executive, Presedintele si Premierul. Aici se desfasoara un razboi rece, aici sunt adevaratele blocaje. Lupta pentru delimitarea sferelor de infuenta - controlul asupra serviciilor secrete este numai un exemplu - este deseori subterana, dar a izbucnit public atat in tandemul Constantinescu - Radu Vasile, cat si in echipa Ion Iliescu - Adrian Nastase. Nimeni nu se arata ingrijorat de acest lucru, nimeni nu propune solutii constitutionale. Poate ar fi mai bine ca presedintele sa aiba mai multa putere, ca la francezi sau la americani, poate, din contra, premierul ar trebui sa dobandeasca mai multe prerogative, cum se intampla in numeroase tari europene. Sunt lucruri care trebuie discutate pe indelete, si nu indesate pe gat cu referendumul.