Insa alegerile inainte de termen s-ar mai putea organiza pana cel mai devreme in primavara ori toamna lui 2006. Iar atunci ar putea avea mai multi sustinatori, mai ales ca ele s-ar putea suprapune, daca ar fi in toamna, cu alegerea europarlamentarilor romani ce vor fi trimisi la Bruxelles.

Potrivit legii fundamentale (art. 150) revizuirea Constitutiei poate fi initiata de presedintele tarii la propunerea Guvernului, de o patrime din numarul deputatilor si senatorilor sau de 500.000 de cetateni cu drept de vot, provenind din cel putin jumatate din judetele tarii. Sa le luam pe rand. Seful statului are el insusi slabe sanse sa initieze un astfel de demers, dat fiind faptul ca premierul Calin Popescu Tariceanu a respins ieri ideea unui parlament unicameral. Probabil fiind prins pe picior gresit, Tariceanu n-a inteles rapid unde s-ar putea ajunge daca ar fi acceptat solutia lui Basescu.

Tariceanu nu a calculat rapid avantajele, castig de cauza in fata sa avand aceia care i-au susurat la ureche ca de fapt totul ar fi o stratagema pentru demiterea actualului Guvern si deci si a sa. Cum din cele sase partide parlamentare, doar liberalii si peremistii s-au aratat impotriva ideii lansate de Basescu, cel mai probabil o initiativa de modificare a legii fundamentale ar putea veni chiar din partea senatorilor si deputatilor democrati, udemeristi, conservatori si pesedisti.

Dupa depunerea initiativei, conducerile celor doua Camere ale Parlamentului trebuie sa stabileasca, in sedinta comuna, instituirea unei comisii parlamentare constitutionale care sa se ocupe de proiectul de revizuire. Comisia va fi alcatuita atat din senatori cat si din deputati de la toate partidele parlamentare, in functie de ponderea acestora in legislativ. Tot conducerile celor doua Camere trebuie sa stabileasca si termenele pana la care se depun eventuale amendamente, comisia constitutionala trebuie sa redacteze raportul final, precum si sa stabileasca data pana la care raportul trebuie adoptat de plenul Parlamentului.

Dupa ce comisia constitutionala redacteaza raportul final, acesta urmeaza sa fie supus votului Senatului si Camerei Deputatilor in sedinta comuna si el trebuie adoptat cu votul a cel putin doua treimi din numarul alesilor. Teoretic, in acest moment exista cele doua treimi. Dupa adoptarea initiativei de catre Parlament, in cel mult o luna de zile trebuie organizat referendum national, pentru ca toti cetatenii sa aiba posibilitatea de a se pronunta prin vot asupra modificarilor aduse legii fundamentale.

Citeste si:

Demersul parlamentar de revizuire a Constitutiei ar putea insa dura destul de mult daca nu exista vointa politica. La modificarea legii fundamentale in 2003, dezbaterile in Parlament au durat sase luni de zile. Ceea ce inseamna ca o noua Constitutie revizuita, care sa cuprinda ideea Parlamentului unicameral, eventual si pe cea legata de introducerea votului uninominal, ar putea fi gata cel mai probabil in primavara lui 2006. Si abia atunci ar putea fi redeschis si subiectul alegerilor anticipate. Care, iata, s-ar putea organiza. Pesedistii ar putea obtine reforma visata si propusa de Mircea Geoana, democratii ar fi multumiti ca Parlamentul se curata de "solutia imorala" si de toate elementele corupte de pe listele pesediste, udemeristii n-ar pierde si n-ar castiga nimic. In noul Legislativ unicameral ar fi insa mult mai putini alesi ai poporului. Opozitia celor care se vor agata de scaune ar putea ingreuna procesul.

Traian Basescu si-a dat, probabil, seama de doza de populism continuta in lansarea ideii unui Parlament unicameral de catre liderul pesedistilor, Mircea Geoana, prin "Revolutia binelui", asa ca a incercat sa contracareze. Si sa foloseasca aceasta propunere pentru a-si pune in practica planul sau privind anticipatele. Ideea unui Legislativ cu o singura camera a fost ceruta chiar de la prima revizuire a legii fundamentale de reprezentantii societatii civile.

Printre multi altii au pledat pentru unicameral, Alianta Civica, in aprilie 2002, dar si liderul Cartel Alfa, Bogdan Hossu in 2003, la dezbaterile privind revizuirea Constitutiei. PSD s-a opus.
Redeschizand subiectul anticipatelor abia in primavara lui 2006, Traian Basescu ar putea castiga si mai multi adepti. Si asta pentru ca se apropie data integrarii Romaniei in UE, cand tara noastra va trebui sa trimita europarlamentari in Legislativul de la Bruxelles.

Astfel incat eventualilor "opozanti" ai anticipatelor le-ar putea fi lansata invitatia de a intra in competitia pentru Bruxelles. Si, chiar daca scade numarul de parlamentari din tara printr-un Legislativ unicameral, partidele castiga oricum prin faptul ca vor avea europarlamentari. Mai mult, in toamna lui 2006 trebuie organizate alegeri pentru europarlamentarii Romaniei, iar o data cu acestea ar putea fi organizate foarte bine si alegeri interne inainte de termen. S-ar economisi banii necesari organizarii tururilor de scrutin, s-ar debloca imposibila situatie generata de rezultatul votului din noiembrie 2004, s-ar scapa de baronii corupti. In plus, Romania nu ar mai fi obligata sa suporte cheltuielile uriase pentru intretinerea unor parlamentari care, in multe cazuri, nu produc nimic bun pentru tara.