Legile privind administratia publica pentru care actuala putere se arata gata, acum cateva luni, sa-si asume raspunderea in fata legislativului se nasc destul de greu. Ele abia au inceput sa circule, sub forma de proiect, dar sunt inca departe de a fi bune de trimis in parlament. Propunerile contin, deocamdata, prevederi controversate, dar si noutati care ar putea duce la o veritabila cotitura in sistemul administrativ autohton.

Dincolo de intens mediatizata prevedere menita sa simplifice, cel putin teoretic, schimbarea baronilor locali din fruntea consiliilor judetene, proiectul Legii 512 mai contine o serie de noutati, cea mai spectaculoasa referindu-se la crearea functiei de administrator public (city manager). Acesta ar urma sa fie un fel de manager al treburilor publice, angajat pe baza de contract de catre primar sau presedintii de consilii judetene. "A fost vorba de o propunere a noastra, inspirata din sistemul administrativ anglo-saxon. Institutia city managerului exista insa si in tarile vecine, in Ungaria de exemplu", ne-a explicat Adrian Moraru, director de programe in cadrul Institutului pentru Politici Publice (IPP). Practic, acesta preia atributiile executive. "Primarul indeplineste o functie politica, el ia decizii strategice, dar nu el este cel care iese in strada si actioneaza in caz de inundatii sau cand e zapada pe strazi. Acest lucru il face city managerul", ne-a explicat Moraru.

"Abia astept sa vina doamna Mantale sa-mi ceara informatii"

Conform proiectului, prefectii, aidoma fostilor prim-secretari, vor merge acolo unde ii trimite guvernul, situatie in care vor avea dreptul la locuinta de serviciu. Reprezentantii executivului nu vor putea ocupa o alta functie platita si, in cazul in care sunt membri ai unui partid politic, isi pierd functia.

Citeste si:

O prevedere controversata e cea conform careia prefectul poate solicita institutiilor publice, dar si grupurilor, asociatiilor si fundatiilor care desfasoara activitati de interes public in judetul respectiv documentatii, date si informatii, pe care acestea sunt obligate sa i le furnizeze. Adrian Moraru considera acest lucru "o aberatie", deoarece legea nu poate impune obligatii persoanelor juridice de drept privat. Expertul crede insa ca aceasta prevedere va disparea din proiectul final. "Oricum, eu abia astept sa vina doamna prefect Mantale la mine sa-mi ceara informatii", declara expertul IPP.

Legea descentralizarii, un titlu frumos

Din pachetul de legi ce urmeaza sa fie promovat de executiv face parte si cel privind descentralizarea. Adrian Moraru nu crede insa ca acest proiect va produce efecte spectaculoase. "E un titlu frumos, dar n-a existat o dezbatere publica legata de ceea ce inseamna descentralizarea. Nici macar politicienii nu s-au pus de acord intre ei. De exemplu, ne spune domnul ministru Blaga daca mai tine in continuare politia sau o descentralizeaza? A existat acel proiect privind politia comunitara, dar nu s-a facut nimic. Ce ma mira este ca domnul Boc sau domnul Videanu, care sunt colegi de partid cu ministrul, nu militeaza pentru ca serviciile de politie care privesc comunitatile locale sa fie trecute la primarii", ne-a declarat expertul IPP.