Lucrarile celor doua Camere incep efectiv marti, 6 septembrie. Guvernul mai are 50 de zile pina la prima "sentinta" oficiala, si anume Raportul de tara al Comisiei Europene. Pina atunci, trebuie rezolvate multe prioritati legislative.

In ceea ce priveste prioritatile legislative cerute de integrarea europeana, premierul Tariceanu a anuntat patru domenii: administratia publica, sanatatea, agricultura si infrastructura. In proceduri parlamentare se afla 48 de proiecte de legi prioritare, 35 la Senat, 14 la Camera. Alte 65 de proiecte urmeaza sa fie aprobate de guvern, pentru ca apoi sa fie trimise Parlamentului.

Pina la prima "borna" din traseul integrarii - 25 octombrie 2005, data publicarii Raportului - trebuie finalizate 17 proiecte de lege aflate deja in proceduri parlamentare, precum si 9 proiecte ce urmeaza sa vina de la guvern, dar acestea nu tin de prioritatile europene, ci de programul de guvernare. Restul legislatiei prioritare urmeaza sa fie rezolvat in luna decembrie a acestui an, o luna care se anunta a fi extrem de incarcata, mai ales ca in calendar mai figureaza si alte circa 70 de acte normative, necesare realizarii altor obiective din actul de guvernare, ce trebuie sa vina de la Palatul Victoria la Parlament. Este greu de crezut ca in ultima luna a anului - luna plina de sarbatori si zile libere - cele doua Camere ale Parlamentului vor reusi sa lucreze la foc continuu. Calendarul legislativ de toamna/iarna al guvernului este la fel de incarcat ca si cel din 2003 al PSD, iar rezultatul s-a vazut: zeci de restante.

Batalia pentru schimbarea presedintilor

Cu siguranta, primele doua-trei saptamini de activitate ale celor doua Camere se vor desfasura sub amprenta bataliei schimbarii actualilor presedinti. Este aproape sigur ca aceasta batalie va bloca, partial (total, in faza dezbaterii in plen a noilor regulamente), dezbaterile pentru legile prioritare. Chiar daca se va reusi schimbarea in 10 zile-doua saptamini a lui Adrian Nastase si Nicolae Vacaroiu, Parlamentul tot nu se va putea dedica 100% legislatiei prioritare.

Citeste si:

Aceasta pentru ca urmeaza noi runde de negocieri pentru viitoarea structura a Biroului Permanent, alegerea noilor presedinti si, eventual, ceva convulsii la Comisia juridica a Camerei, pe care PSD ameninta ca nu o va mai "concesiona" PC. Nu trebuie omis nici faptul ca la Senat - unde se afla in acest moment grosul proiectelor de lege prioritare - s-ar putea sa asistam la unele pene de calendar, din cauza ca noul sediu al institutiei inca nu este finalizat 100%.

Dilema privind legile administratiei

Pivotul legislatiei prioritare il reprezinta proiectele de reforma a administratiei publice. In aceasta saptamina se va decide daca setul de legi va fi trecut prin asumarea raspunderii sau prin proceduri parlamentare clasice. Daca se va alege cea de a doua varianta, exista riscul ca o serie de prevederi - cele privind noile modalitati de revocare a presedintilor consiliilor judetene sau cele privind schimbarea statutului unor functionari publici - sa nu treaca, tinind cont de majoritatea extrem de fragila a Coalitiei in Senat.

Mai trebuie luat in calcul si faptul ca la Camera actualii majoritari vor pierde temporar oameni prin deplasarea euroobservatorilor la Parlamentul European. Se intrevad, astfel, sanse mai mari in punerea in aplicare a primei variante, si anume a trecerii setului de legi prin asumarea raspunderii. Dar, si in acest caz, Coalitia va trebui, cu siguranta, sa treaca prin furcile caudine ale unei eventuale motiuni de cenzura si ale unor sesizari la Curtea Constitutionala.

Reglementarea conflictelor de interese din cadrul Curtii Constitutionale, Codul Muncii, Codul Silvic, proiectul legii spitalelor, legea farmaciei, legea Curtii de Conturi, modificarea legii drepturilor de autor, legea leasingului si chiar legea bugetului sint alte prioritati legislative ale Puterii, care nu sint agreate si vor fi atacate de Opozitie.