Legislatia romaneasca este, in multe aspecte, aberanta. O cauza generatoare de aberatii este rasturnarea sau rastalmacirea prevederilor din normativele superioare (Constitutie, legi) prin normative inferioare (hotarari de guvern, ordine sau chiar circulare de ministru). De cele mai multe ori, se urmareste servirea unui anume interes, multe averi realizandu-se si consolidandu-se pe aceasta cale.

Unul dintre cei care au ridicat la rang de arta procedura ocolirii legilor prin dispozitii proprii este Miron Mitrea, fostul ministru al transporturilor. Culmea, el nu poate fi tras direct la raspundere pentru aceste abuzuri fiindca a avut prevederea de a-si delega competentele de semnare a normativelor catre secretarii de stat din subordine - o alta chichita legislativa tipic damboviteana. Ramane de vazut cat de loiali ii vor ramane lui Mitrea fostii subordonati, daca vor fi invitati sa dea cu subsemnatul pe la Parchet.

Un milion de euro, direct la sursa

O cale sigura de a te imbogati fara efort de pe urma statului este sa castigi licitatiile in vederea atribuirii contractelor pentru lucrari publice. Situatia ideala este atunci cand licitatiile sunt ocolite, si organizatorul (institutia publica) prefera negocierea cu o singura sursa. C-asa-i in biznis!

Legea achizitiilor publice, modificata, rasmodificata si paramodificata, stabileste conditiile in care o institutie publica poate opta pentru negocierea cu o singura sursa. Agentia Nationala pentru Locuinte (ANL) este o institutie publica, astfel ca, teoretic, trebuie sa se conformeze Legii achizitiilor publice. Practica insa omoara bunele intentii (cate or fi) ale parlamentarilor.

Pe 20 noiembrie 2003, ANL a incredintat lucrarile de finalizare a construirii unui bloc cu zece etaje dintr-o zona centrala a Bucurestiului (Bd. Ion Mihalache nr. 187) unui anume antreprenor (Impera Comprest SRL), prin procedura negocierii cu o singura sursa. Valoarea totala a contractului de antrepriza depaseste un milion de euro.

Intrucat nu a fost procedura legala in aceasta situatie, am intrebat la ANL in ce baza s-a optat pentru negocierea cu o singura sursa. Ni s-a raspuns ca "procedura a fost organizata in conformitate cu Normele interne privind procedurile de atribuire a contractelor de servicii si/sau lucrari pentru construirea de locuinte prin credit ipotecar (le vom numi, in continuare, Norme), norme elaborate in baza Ordinului Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei nr. 352/10.03.2003 si aprobate de Consiliul de Administratie al ANL prin Hotararea nr. 9/14.05.2003". Ulterior, ni s-a mai spus ca Normele au fost elaborate si "pe baza Ordonantei de Urgenta nr. 60/2001 privind achizitiile publice si a Legii nr. 212/2001 (corect 2002 - n.r.) privind aprobarea OUG 60".

ANL a confundat administrarea cu dreptul de proprietate

Studiind OUG 60/2001, inclusiv normativele care au completat si modificat Ordonanta si coroborand prevederile legii cu ale ordinului ministerial, a devenit de domeniul evidentei ca legea a fost impachetata si parasutata intr-un cos de gunoi. De fapt, asa cum ne-au precizat si specialistii pe care i-am consultat, Ordinul nr. 352/10.03.2003 este nelegal.

In acest normativ se stipuleaza ca prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 60/2001 "nu se aplica in cazul activitatii de credit ipotecar, desfasurata de Agentia Nationala pentru Locuinte, intrucat finantarea lucrarilor de constructii locuinte cu credit ipotecar se asigura din avansurile depuse de beneficiari, respectiv creditele ipotecare aprobate, nefiind utilizate fonduri publice". Or, conform Legii nr. 152/1998 privind infiintarea ANL, aceasta este o institutie publica, finantata atat din surse extrabugetare, cat si din transferuri din bugetul de stat.

Interesant este si faptul ca ANL a negociat cu o singura sursa cand imobilul respectiv nu era in proprietatea, ci doar in administrarea sa. Iar obligativitatea ca imobilul sa fi fost in proprietatea ANL este stipulata chiar in Normele ANL!

BorbÉly ii Tine partea lui Mitrea, dar zice ca nu face ca el

I-am semnalat problemele prezentate in acest articol ministrului delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului, Borbély László. Dupa ce mesajul nostru scris, expediat prin intermediul Biroului de presa al Ministerului Transporturilor, a ajuns la cabinetul dlui Borbély, am fost sunati de consiliera acestuia, care ne-a rugat sa-i precizam data la care am contactat ANL si am primit raspunsurile citate.

Motivul? "Vrem sa stim cum ne pozitionam", a marturisit dna consilier. Acu’, daca e vorba de noua conducere a ANL, instalata chiar de dl Borbély, fireste ca nu ne puteam astepta la tunete si fulgere. Insa pozitia ministrului udemerist denota nu doar protejarea subordonatilor, ci si obedienta (sau teama?) fata de predecesorul sau pesedist, fiind o alunecare pe langa subiect de tip avocatesc. Consideram insa ca fraza-cheie este ultima din raspunsul primit de la cabinetul dlui Borbély pe care il prezentam integral:

"In legatura cu problemele semnalate de dumneavoastra cu privire la proiectul de finalizare a blocului de locuinte din Bd. Ion Mihalache nr. 187, dl ministru a dispus o verificare a modului in care au fost aplicate actele normative in acest caz. In urma analizei facute de juristi s-au desprins urmatoarele concluzii:

Ordinul MLPTL nr. 352/ 10.03.2003 respecta normele legale in vigoare care privesc procedurile pentru atribuirea contractelor de achizitie publica aratand in mod imperativ la art. 1, alin. 1 ca achizitiile publice se fac in baza legislatiei specifice a achizitiilor publice

Citeste si:

Raportat la legislatia specifica a ANL, care este o institutie de interes public si nu institutie publica, art. 1, alin 2. din ordinul mai sus mentionat excede de la procedura privind achizitiile publice activitatea de credit ipotecar, intrucat finantarea acestei activitati se realizeaza din avansurile persoanelor fizice si din creditele acordate acestora de bancile finantatoare si nu din fonduri publice

In ceea ce priveste subventia acordata de la buget, aceasta a intrat direct in conturile beneficiarilor si nu in contul ANL

Pentru aceste considerente, prevederile legislatiei privind achizitiile publice nu sunt aplicabile in cazul activitatii de construire cu credit ipotecar prin ANL, iar din acest motiv procedura de atribuire a contractelor de lucrari a fost reglementata prin Norme interne

La data demararii procedurii de negociere cu o singura sursa, ANL detinea in proprietate 37% din imobil. Acest aspect a fost reglat ulterior, in 2004 fiind trecuta si cealalta parte din imobil in proprietatea ANL

Legislatia in vigoare permite negocierea cu o singura sursa in cazul structurilor nefinalizate, preluate de ANL, iar blocul din Ion

Mihalache se afla in aceasta situatie."

Precizam ca, de la instalarea in functie a ministrului Borbély László, procedura de negociere cu o singura sursa nu a mai fost utilizata, fiind promovata doar licitatia, pentru a asigura mai multa transparenta.

P.S. Vom reveni, in numerele viitoare ale SFin, cu detalii despre ordinul ministerial care a adancit haosul de pe piata consumabilelor si pieselor auto, prejudiciind grav bugetul de stat.

Ce zice ordinul in afara legii

Art. 12 din OUG 60/2001 se refera la procedura negocierii cu o singura sursa. Acest articol a fost modificat, insa partea care priveste speta la care ne referim - alineatul c) - a ramas intacta.

Citam: "Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de negociere cu o singura sursa numai in urmatoarele cazuri: c) atunci cand autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze servicii suplimentare sau lucrari suplimentare, care, desi nu au fost incluse in contractul de servicii, respectiv in contractul de lucrari, atribuit anterior unui contractant, au devenit, ca urmare a unor situatii neprevazute, necesare pentru finalizarea contractului in cauza si numai daca se respecta, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:

- atribuirea sa fie facuta aceluiasi contractant;

- serviciile/lucrarile suplimentare nu pot fi separate, din punct de vedere tehnic si economic, de contractul initial, intrucat altfel ar aduce prejudicii majore autoritatii contractante sau, desi separabile de contractul initial, sunt strict necesare in vederea indeplinirii acestuia;

- valoarea estimata a noului contract nu trebuie sa depaseasca 50% din valoarea actualizata a contractului de servicii, respectiv de lucrari, atribuit initial". Am incheiat citatul.

Cu toate acestea, prin Normele interne ale Agentiei pentru Locuinte s-a stabilit ca "ANL poate aplica procedura de negociere cu o singura sursa in urmatoarele cazuri: a) atunci cand preia imobile, in diferite stadii fizice de executie, in vederea continuarii si finalizarii lucrarilor (...)".