Agentia de Monitorizare a Presei si Reporteri Fara Frontiere au dat ieri publicitatii un raport de monitorizare a presei in timpul campaniei electorale, 21 octombrie - 28 noiembrie. Acesta releva ca presa scrisa a fost mai critica fata de candidatul partidului de guvernamant, in timp ce posturile publice de radio si tv au furnizat informatii incomplete, de natura a dezinforma si manipula opinia publica.

Cenzura si manipulare

Raportul arata ca numarul stirilor tv de natura politica au scazut simtitor in perioada campaniei electorale, acest lucru fiind ingrijorator avand in vedere faptul ca stirile tv reprezinta principala sursa de informatie pentru 73% dintre romani. AMP si RSF isi exprima, de asemenea, ingrijorarea fata de semnalele de cenzura si manipulare a stirilor difuzate pe posturile publice de radio si tv, subliniind totodata ca rolul celor doua institutii publice (TVR si SRR) nu este cel de purtator de cuvant al Guvernului, ci de furnizor de informatii complete, impartiale si independente.

In prima saptamana a campaniei electorale, se observa in Raport, cvasidisparitia actorilor politici, atat din stirile TV, cat si din cele radio, indiferent de politica editoriala a posturilor respective. Unele posturi au renuntat cu totul la informatiile ce tin de sfera politicului. Numarul scazut de stiri politice s-a mentinut pe tot parcursul campaniei. Motivul invocat de radiodifuzori este legislatia electorala, ale carei ambiguitati si caracter restrictiv au creat confuzie, inhiband astfel editorii sa prezinte stiri referitoare la viata politica. Acest lucru este ingrijorator avand in vedere faptul ca 73% din populatia tarii are ca principala sursa de informatii stirile de televiziune.

Adrian Nastase, asociat cu actiuni pozitive

Monitorizarile AMP releva, de asemenea, ca raportul putere-opozitie s-a echilibrat in cadrul stirilor prime-time tv. Acest echilibru se datoreaza legii electorale care impune radiodifuzorilor criterii stricte privind repartizarea timpilor de antena. Continutul stirilor difuzate pe canalul public de televiziune a fost net favorabil partidului de guvernamant. In ceea ce priveste candidatii la Presedintie, monitorizarea AMP a stirilor tv indica faptul ca Adrian Nastase a fost asociat de cele mai multe ori cu actiuni pozitive (10 aparitii), in timp ce Traian Basescu, candidatul opozitiei, este asociat cu cele mai multe actiuni negative (5). Si in jurnalele radio prime-time, candidatul la Presedintie cu cele mai multe actiuni pozitive a fost Adrian Nastase (8 aparitii) - 7 actiuni pozitive au fost asociate lui Adrian Nastase in cadrul stirilor prime-time de la postul public de radio (Radio Romania Actualitati).

Presa scrisa, mult mai critica

Citeste si:

In presa scrisa, se mentioneaza in Raport, prezenta actorilor electorali a fost mult mai mare, iar atitudinea jurnalistilor mult mai critica decat in stirile radio si tv. Adrian Nastase a inregistrat un numar superior de actiuni negative si a fost si cel mai criticat (41% tendentiozitate negativa). Agenda evenimentelor a fost mult mai apropiata de realitate, iar cititorii au avut posibilitatea de a-si forma o imagine mult mai completa asupra scenei politice in campania electorala. Acest lucru a mai depins si de orientarea politica a fiecarei publicatii in parte, atrag atentia autorii monitorizarii. Totusi, audienta presei scrise este mult mai redusa comparativ cu cea a televiziunilor (8%, comparativ cu 73% televiziunile).

TVR 1: Buletin de stiri impotriva lui Traian Basescu

Pe 30 noiembrie, TVR1 a transformat intregul buletin de stiri in campanie deschisa, orientata impotriva lui Traian Basescu, dupa ce acesta ceruse anularea alegerilor. Din totalul de 16 stiri al emisiunii, 15 s-au referit la acest subiect. Dintre aceste 15 stiri, una singura a prezentat punctul de vedere a lui Traian Basescu, toate celelalte persoane prezente sau invocate in program (ziaristi, analisti sau politicieni) au fost unanime in a-l critica pe candidatul opozitiei, atrag atentia AMP si RSF.

Alexandru Costache, redactor in cadrul departamentului de stiri de la TVR1 a facut publice presiunile politice, cenzura si dezinformarea practicate de TVR1. Ziaristul afirma intr-o scrisoare deschisa: "Am ajuns sa fim legati ombilical de PSD, si nu atat de PSD, cat de Adrian Nastase. Nu se critica decat la comanda si in anumite contexte", se aminteste in Raportul de monitorizare. De asemenea, ziaristi de la Societatea Romana de Radiodifuziune au semnalat existenta cenzurii si a dezinformarii si la posturile publice de radio.

Actiuni de intimidare a jurnalistilor

In timpul acestei campanii au existat si actiuni de intimidare a jurnalistilor din partea unor candidati sau chiar a unor reprezentanti ai autoritatilor. In judetul Vrancea, intr-un interval de numai cateva ore, doi jurnalisti de la Ziarul de Vrancea (Sebastian Oancea si Gabriel Sava) au fost amenintati de candidatul PSD George Baesu ("Ce omor va trebuie pentru ce scrieti!"). Marian Oprisan, presedintele Consiliului Judetean le-a recomandat ziaristilor ce incercau sa-l fotografieze in plina strada sa "se poarte ca in lumea civilizata unde exista locuri delimitate pentru ziaristi".

Aproximativ jumatate din exemplarele saptamanalului Academia Catavencu au disparut de la punctele de vanzare in dimineata zilelor de 24 si 25 noiembrie, se mai precizeaza in Raportul de monitorizare. Redactorul sef al publicatiei, Liviu Mihaiu, a declarat ca oameni cunoscuti ca facand parte din PSD au fost vazuti cumparand toate exemplarele gasite in diverse colturi ale tarii. Conform lui Mihaiu, editia in cauza prezenta articole de investigatie extrem de daunatoare lui Nastase. Purtatorul de cuvant al PSD, Titus Corlatean, a negat toate acuzatiile aduse, conchide AMP si RSF.