- Se implinesc sase luni de cand ati depus juramantul in calitate de presedinte. Veti face un bilant?
- Nu m-am angajat la un bilant, ci la masuri. Dar voi avea un moment in care imi voi spune punctele de vedere si despre functionarea institutiilor, si despre ce a facut, ce a reusit si ce nu a reusit institutia prezidentiala. Chiar daca nu este vorba de un bilant. Un bilant inseamna mult mai mult decat ceea ce imi propun sa fac.
- Cine a lucrat bine? Dati-ne un exemplu! Cine a lucrat cel mai bine? Cine nu si-a facut treaba?
- Vreti sa incepem un bilant acum? Haideti sa o lasam pentru cand voi decide sa anunt public rezultatele.

Nu se pot face schimbari peste noapte

- Multi se asteptau ca dupa preluarea puterii Alianta D.A. sa faca schimbari la varful Justitiei, serviciilor secrete, altor institutii importante ale statului. Dar dumneavoastra ati preferat sa le dati un termen, care a parut un fel de sansa. Multora li s-a parut aceasta strategie riscanta. Care a fost motivatia?
- Motivatia este una singura. In primul rand vreau sa creez sentimentul ca institutiile statului nu sunt dependente de politic continuu. Trebuie sa punem capat acestei modalitati de a schimba structurile de conducere la nivelul tuturor institutiilor numai pentru ca nu au aceeasi culoare politica cu noi, guvernantii. Pe de alta parte, la nivelul Presedintiei nu discutam de schimbarea unui director la o mica intreprindere, discutam despre inlocuiri la nivelul unor structuri ale statului extrem de importante. Acestea nu se pot face peste noapte, trebuie cugetate, bine calculate si cand se ia decizia se ia in deplina cunostinta de cauza asupra sistemului. Si mai ales daca schimbi trebuie sa stii ca ai pus omul potrivit pentru a face la randul lui schimbarile de care este nevoie. Din acest motiv mi s-a parut intelept sa nu procedez la concedieri imediate, ci sa astept sa vad, sa evaluez si pe urma sa fac Parlamentului propuneri de schimbari la nivelul serviciilor, la nivelul altor structuri care tin de presedinte.
- Vorbim de mari surprize?

- Nimeni nu poate vorbi de surprize aici. Vor fi schimbari, in mod categoric, vor fi si mentineri pe functii.
- Poate fi numit actualul guvern Calin Basescu?
- Nu.
- Va intreb pentru ca presedintele executiv al PSD, Adrian Nastase, tocmai va acuza intr-un interviu de tendinte totalitare.
- El poate sa ma acuze. Ce va pot spune este ca spre deosebire de guvernarea anterioara, in care intre presedinte si premier a fost o lupta surda pentru putere, in actuala guvernare nu exista aceasta lupta. Oricat se straduiesc unii ca din declaratia unui parlamentar sau a nu stiu cui sa faca imaginea unui razboi intre palate, el nu exista. Va pot spune ca ne corelam foarte bine. In acelasi timp, eu imi indeplinesc atributele constitutionale si nu voi fi de partea Guvernului, cum nu voi fi de partea vreunei institutii. Voi fi cel care, in baza Constitutiei, reprezinta cetatenii in fata institutiilor statului asa ca ori de cate ori voi considera necesar voi face observatii publice la adresa institutiilor statului, fie ca ele tin de Executiv sau de alte zone ale puterii.

Mai sunt "mici scame" in coalitie

- Credeti ca actuala coalitie calca acum pe urmele CDR din cauza problemelor din interiorul ei? Un exemplu recent este tradarea de la Comisia de regulament, iar Emil Boc le-a dat un ultimatum conservatorilor...
- Nu, nu calca pe urmele Conventiei, pentru ca Alianta, in fondul ei, este foarte solida. Si o spun cu responsabilitate si nu propagandistic. Sigur mai sunt mici "scame" intre membrii celor doua partide, dar pe fond Alianta este solida, iar blocajul pe care l-au introdus eventual UDMR si partidul domnului Voiculescu in schimbarea sefilor celor doua Camere este un blocaj conjunctural, cred eu, Alianta avand pana la urma forta sa-si indeplineasca obiectivele.
- Credeti ca din cauza acestor "scame" liberalii nu vor acum alegeri anticipate, desi e clar ca ar fi inclusiv in avantajul lor?

- Cred ca este in primul rand ingrijorarea premierului Tariceanu cu privire la realizarea programului de integrare in Uniunea Europeana. O ingrijorare pe care, chiar daca nu o impartasesc, considerand ca un proces electoral nu poate impiedica Guvernul sa-si indeplineasca in continuare obligatiile, nu pot sa nu tin cont de ea. Pana la urma relatia mea cu premierul Calin Popescu Tariceanu este una de parteneriat si doi parteneri isi respecta punctele de vedere.
- Si atunci vom avea sau nu vom avea alegeri anticipate?
- Doar daca va fi de acord cu acest lucru si premierul Tariceanu. Altfel nu vom avea.
- S-a spus ca PD e de acord cu alegerile anticipate fiindca dvs. sunteti cel care controleaza in continuare partidul, ceea ce, firesc, este anticonstitutional. Cum comentati?
- Eu nu controlez Partidul Democrat si nici nu intentionez sa o fac. In acelasi timp ar fi o demagogie sa spun ca nu am nici un fel de legatura cu Partidul Democrat in afara relatiilor de serviciu. Sunt legat de PD, de acolo am plecat si, intr-un fel sau altul, sunt la curent cu ce se intampla in interiorul Partidului Democrat pentru ca liderii actuali ai PD ma informeaza. Eu nu pot sa-i resping. In acelasi timp, in nici un caz nu pun degetul pe prevederi din programul lor politic, sa spun "asta sa fie asa" sau nu pun degetul pe oameni. Este decizia lor ce-si aleg si cum isi construiesc viitorul partidului.

Fara ingerinte

- Ion Iliescu a fost pus sub invinuire de procurorii Parchetului Militar. Opiniei publice i-au fost aduse la cunostinta zilele acestea dezvaluiri din dosarul Mineriadei 13-15 iunie 1990. S-a comentat la un moment dat ca subiectul Iliescu ar fi fost lansat pentru a abate atentia opiniei publice de la rapire. Care este parerea dvs.?
- Cred ca sunt multi care nu inteleg. Obiectivul pe care se pare ca incep sa mi-l ating este descatusarea Justitiei, iar acest lucru se manifesta pe toate planurile, indiferent ca discutam explicarea, anchetarea a ceea ce s-a intamplat la mineriade sau in zona economica. Foarte multi vad in spate o actiune punctuala a lui Traian Basescu in functie de interese. In realitate nu exista nici un procuror si nici un judecator pe care sa-l fi sunat sa-i cer o anume actiune. Pur si simplu am incercat sa dau incredere institutiilor statului, ca pot merge inainte pe oricare din planurile pe care le considera prioritare. Si ca ingerinta politica nu va functiona. Iar rezultatele le vedem si pe langa asta apar tot soiul de speculatii, dar sunt doar speculatii ale unei societati care, evident, nu este sanatoasa complet. Inca avem boala scenaritei, boala puterii politice care se amesteca in justitie si multe alte boli.

Cine urmeaza la rand sau Top 300

- S-a amestecat puterea politica, de pilda, in cazul Patriciu? Pana la ce nivel au mers ingerintele?
- Declaratiile publice care s-au facut, asa cum am spus-o, nu au prins bine, pentru ca au aratat lipsa de disponibilitate a actualei Aliante de a lasa justitia sa functioneze. Nu este permis nici unui om politic sa intervina, creand presiune publica asupra structurilor justitiei, fie ca vorbim de Parchet, fie ca vorbim de instante sau chiar de cei care ancheteaza, de politisti.
- L-a sunat Tariceanu pe Ilie Botos sa intervina pentru Dinu Patriciu?
- Nu, doamna (rade - n.r.)! Nu l-a sunat nimeni.
- Credeti ca pana la urma Ion Iliescu va merge la puscarie? Stiti ca au alergat ziaristii dupa el la Sena, si l-au intrebat: "Domnule presedinte, veti merge la puscarie?". Si a fugit.

- Eu cred ca dosarul Mineriadei trebuie lamurit corect. Fara patima si fara ca cineva sa incerce a atrage profituri politice. Dar Romania si-a inceput evolutia democratica pe o mare necunoscuta si, la fel cum mi-am propus sa rezolv problema dosarelor Securitatii, pentru ca asta tine de institutia prezidentiala, la fel voi lasa libera justitia si voi cere public clarificarea a tot ce s-a intamplat de la Revolutie incoace, fie ca e vorba de mineriade, fie ca e vorba de mari colapsuri financiare sau de colectarea de averi uriase. Apropo de asta, vreti sa va uitati in Top 300 publicat de revista Capital? Pe urma uitati-va la cei mai buni-platnici de taxe si impozite! E o neconcordanta teribila intre Top 300 si cei mai buni platitori de taxe si impozite din Romania. Intrebarea este: cei mai bogati sunt si cei mai bun-platnici? E un exemplu. Justitia, institutiile statului trebuie sa functioneze.

- Vom avea si alte condamnari de rasunet? Sunt anchetati de astazi "rechinii" sau "pestii cei mari"?


- Nu stiu. Eu cer un singur lucru justitiei, zi si noapte si ori de cate ori am ocazia, sa aplice legea. De fapt, este pilonul care ne lipseste dintr-o democratie adevarata, functionarea corecta a justitiei si a institutiilor statului. In rest, legi avem, dorinta de democratie avem fiecare dintre noi. Avem o singura mare problema: inca nu functioneaza justitia ca intr-un stat de drept.

Citeste si:

Cost de tip Cozma

- Ati vazut ca Miron Cozma, cand a fost eliberat, a laudat-o pe Monica Macovei si a declarat ca are incredere mare in Monica Macovei ca va face dreptate, apoi el a pozat in mare victima...
- Este un tip de abordare care in primul rand nu face cinste nimanui. El trebuie sa stie ca nu Monica Macovei l-a pus in libertate, ci Ion Iliescu si stie foarte bine acest lucru. Monica Macovei a facut ce am facut si eu: a cerut justitiei sa functioneze corect in toate imprejurarile, chiar daca exista si un cost de tip Miron Cozma. Este important ca in spatele justitiei sa ramana decizii, hotarari legale, este mai important decat orice in momentul de fata.

Interpolul a sesizat despre transferuri de bani in strainatate

- Sustineti anchetarea tuturor politicienilor care sunt implicati, intr-un fel sau altul, in transferurile de bani ale grupurilor de interese, ale marilor mafioti in strainatate?
- Categoric da si, in acest sens, s-au demarat pasi in urma unor sesizari venite prin Interpol.
- Cate comisii rogatorii se fac?
- Atatea cate vor trebui facute.
- Ati fost dvs. primul informat despre aceste transferuri?
- Nu, nu eu am fost. Eu am fost informat de institutiile statului care au intrat si ele la randul lor in posesia unor informatii de aceasta natura.
- Ma refer la guvernul anterior si la fostul presedinte, pentru ca vroiam sa va intreb si care ar fi gradul de complicitate intre aceste grupari si clasa politica.
- Este ridicat. Oameni, inclusiv politicieni, care au fost si sunt beneficiari ai unor transferuri in strainatate. Dar despre aceste lucruri la momentul potrivit vor trebui sa informeze institutiile abilitate. Eu am portofoliul de informatii. Nu am dreptul, pana cand se confirma aceste informatii, sa acuz pe cineva.

Deschidere economica spre state arabe

- Atunci cand ati vorbit de axa Washington-Londra-Bucuresti ati fost destul de mult criticat pentru excluderea altor parteneri importanti, fapt care a adus Romaniei prejudicii. Desi unii se grabeau sa ingroape relatiile cu Franta, iata ca primul ministru si presedintele Chirac v-au felicitat.

- E o pasiune a unora de a vedea numai ce vor. Este clar ca din punctul nostru de vedere avem probleme de securitate nationala. Romania se afla la frontiera NATO si a Uniunii Europene si de la frontiera de est incepe o zona de conflict inghetat, extrem de periculoasa ca evolutie, iar aici imperativele noastre de securitate nationala ne cer intarirea relatiei strategice cu Statele Unite si Marea Britanie, iar din punctul de vedere al relatiei cu Europa avem o relatie perfecta as spune, atat cat poate ea fi perfecta, pentru ca insasi Europa are problemele ei. Uitati-va la miscarile ce se petrec in Europa in ultima perioada, iar prioritatea noastra zero este integrarea in Uniunea Europeana! Sunt doua lucruri care nu sunt incompatibile, iar Romania trebuie sa-si dezvolte politica externa in interes national in primul rand. Am sa va mai dau un argument care totusi trebuie spus cinstit. In momentul de fata insasi Europa, din punctul de vedere al securitatii nationale, are nevoie de parteneriatul si alianta cu Statele Unite. Nu vad de ce nu ar avea nevoie Romania de acest parteneriat.
- In general, multe din tarile arabe nu sunt vazute bine de americani si nici chiar de NATO. Cum credeti ca vor privi partenerii nostri strategia apropierii de unele tari arabe? Ca pe o tradare sau ca pe o oportunitate de a profita de relatiile Romaniei, care poate fi un mijlocitor intre ei si aceste state?
- In primul rand trebuie privit din punctul de vedere al interesului Romaniei. Romania are nevoie si de alte piete decat pietele Uniunii Europene. Inca nu suntem la nivel de performanta economica la care sa stam in competitie cu economiile performante ale statelor membre ale Uniunii Europene. Si atunci o deschidere politica inspre zona araba nu poate decat sa genereze deschidere economica si acest lucru este unul de care avem nevoie. Romania, traditional, a avut piete in tarile arabe si trebuie sa revina pe pietele tarilor arabe.

- Ce le spuneti acum, dupa reintoarcerea celor trei ziaristi acasa, celor care au sustinut ca ar fi mai bine ca Romania sa-si retraga trupele din Irak?
- Nu le spun decat ce le-am spus si in timpul crizei ostaticilor. Ca Romania nu-si schimba politica externa in functie de conjuncturi, ca politica externa romaneasca este un pilon pe care deja il duc toate partidele, indiferent care ar fi la putere, ca interesul national nu se schimba conjunctural.

Se va respecta Tratatul de aderare

- Care a fost cel mai important mesaj pe care l-ati primit zilele trecute la Bruxelles?
- Mesajul ca Romania va intra in Uniunea Europeana si ca se va respecta tratatul de aderare a Romaniei la UE. Acest mesaj l-am primit si de la presedintele Chirac, si de la cancelarul Shroeder, si de la premierul Tony Blair, si de la Silvio Berlusconi, si de la regele Belgiei. Nu exista lider politic european care sa spuna "nu vom respecta Tratatul de aderare a Romaniei". De altfel, chiar tratamentul pe care l-am primit pana acum. Dupa ce se termina Consiliul European, Romania era brifata despre ce s-a discutat. La acest Consiliu European Romania a fost la masa liderilor politici ai Europei.
- A existat o declaratie a unui inalt oficial european care spunea ca e foarte bine ca Romania scoate la lumina cazuri de rasunet. Ce v-au spus ei despre coruptie?

- Eu va pot spune ca la Bruxelles in randul liderilor europeni exista sentimentul ca Romania a pornit extrem de rapid sa recupereze avansul pe care-l avea Bulgaria si incepe sa fie tot mai credibila atat in lupta anticoruptie, cat si in procesul de modernizare a justitiei, de adaptare a justitiei la cerintele europene, in seriozitatea cu care isi respecta angajamentele, chiar daca ele nu au fost luate de acest guvern, dar sunt angajamentele Romaniei si le respectam.
- Stiti ca s-a spus la un moment dat "ceea ce se intampla acum nu este decat o mare galagie?". Daca ar fi asa, exista sanse ca totul sa para o parodie. Se va merge intr-adevar pana la capat?
- Eu va asigur ca se va merge pana la capat. De altfel, este cunoscut opiniei publice faptul ca eu intotdeauna urmaresc obiectivele pana la capat. Nu voi fi partener la o comedie ieftina. N-am dreptul, in primul rand pentru ca 22 de milioane de romani asteapta Romania moderna, Romania performanta si, din punctul meu de vedere, voi face tot ce se poate sa le-o dau. Sa le creez conditii sa traiasca in acea Romaniei moderna.

Procesul comunismului: expertiza si recunoastere

- Veti declansa procesul comunismului, cerand scuze in numele statului roman in fata Parlamentului pentru atrocitatile comise de regimul totalitar?
- Nu stiu daca asta ar declansa procesul comunismului. In acelasi timp, eu am avut o discutie cu domnul Ticu Dumitrescu pe aceasta tema. Daca va aduceti aminte, a mai fost o recunoastere a sefului statului roman, recunoasterea Holocaustului. Dar acea recunoastere a avut la baza un studiu si documente. Eu asta i-am cerut domnului Ticu Dumitrescu: "Dati-mi probele care sa justifice o astfel de atitudine a sefului statului roman!". Imi trebuie acea expertiza, dincolo de ceea ce stim toti, de la parinti, de la unchi, de la oricine. Imi trebuie un document stiintific, care sa probeze atrocitatile pe care le-ar fi facut comunismul in perioada anilor '50, dar si dupa aceea, banuiesc ca la asta se refera, cu detinutii politici, cu munca fortata si asa mai departe.
- Si daca veti primi expertiza?
- Categoric voi face ceea ce trebuie sa faca seful unui stat democratic, sa recunoasca o realitate.