Operatiunea de eliberare a jurnalistilor - executata de ofiteri cu grade mici
- Serviciile romanesti au vreo legatura cu eliberarea ziaristei Florence Aubenas?

- Serviciile romanesti au legatura cu salvarea ziaristilor romani. Sunt servicii care servesc statul roman. N-as vrea sa dezvoltam subiectul.
- Ati dat un termen de sase luni serviciilor speciale...
- Nu numai.
- Ce veti face la implinirea termenului de sase luni?
- Voi face public punctul meu de vedere. Acolo unde sunt de competenta mea, voi anunta eventuale masuri, unde acest lucru se impune, sau voi anunta continuitate, daca este cazul.

- in ce masura va va influenta decizia recentul succes al serviciilor? Dumneavoastra ati spus ca este un succes.

- Categoric da - si o sustin - a fost un succes al serviciilor secrete, in primul rand, al comunitatii musulmane, in al doilea rand. S-a demonstrat astfel ca se poate crea o atmosfera corespunzatoare, de cooperare si de rezolvare a unei probleme dificile pentru Romania. Ceea ce nu inseamna ca serviciile secrete romanesti sunt perfecte. De altfel, nici un serviciu secret din lume nu este perfect si, tot timpul, asupra serviciilor secrete, indiferent unde ar fi, planeaza suspiciuni. Sunt departe de a fi spus ca a fost foarte bun Timofte, Fulga, Ardelean, Medar sau stiu eu ce alt sef de serviciu.

Eu vorbesc aici de oamenii din servicii care s-au devotat unei actiuni. Cu certitudine, putini dintre cei care au reusit aceasta actiune au grad de ofiter superior. De altfel, operatiunea a fost condusa in teritoriu de un general caruia i-au fost subordonate toate fortele. Pe mine m-a bucurat ca niste institutii ale statului au iesit sa raspunda intr-o situatie dificila comandamentelor de interes national. Iar pentru Romania era foarte important sa probeze ca are capacitate sa-si apere cetatenii in conditii dificile.

- Si, daca au lucrat atat de bine, o schimbare a sefilor serviciilor secrete in acest moment...
- Nu are nici o legatura una cu alta. Obiectivul meu major in privinta serviciilor secrete este continuarea reformarii lor si totala depolitizare. Ele trebuie sa ramana cu un singur obiectiv: servirea interesului national in baza obiectivelor si a strategiei aprobate de CSAT.

- Deci nu renuntati la ideea de a schimba directorii?
- Nu renunt la ideea de a face unele schimbari. Ele se impun, pentru ca in aceasta criza nu am vazut numai lucrurile perfecte, nu am vazut numai succesul, am vazut si zone de functionalitate care pot fi corectate.

- Ati spus ca au fost unele greseli. Care au fost greselile?

- Pentru unii, cea mai mare greseala este ca Romania si-a permis sa inregistreze un succes. Sunt cei obisnuiti sa promoveze ideea ca Romania este bolnava, ca poporul roman trebuie sa stie ca are un stat slab, ca poporul roman trebuie descurajat sa nazuiasca, sa fie mandru, si ca trebuie tinut sub "zicerile" si propaganda dezastrului pe care o promoveaza fara contenire.

Ce s-a reusit a fost sa se demonstreze ca Romania are capacitate sa reactioneze corect si ca, in raport cu ce poate, are pretentiile prea mici, uneori chiar si in relatii internationale. S-a obisnuit sa fie umila. Or, Romania nu are nici un motiv sa fie umila, Romania este o tara care sta pe picioarele ei, este puternica si trebuie tratata ca atare.

Dar cheia acestei abordari este daca insusi poporul roman este constient de acest lucru. Aici este o batalie teribila a unor structuri care nu au nici un interes ca romanul sa fie mandru. Si interese sa nu fie romanul mandru au structurile de tip mafiot in primul rand, care, pe de o parte, detin un important control economic, iar pe de alta parte, detin forta de a influenta populatia. Deci, discutam de acel complex economico-mafiot, in care sunt implicati oameni de afaceri si oameni politici care au avut grija sa-si creeze cele mai importante instrumente de protejare a intereselor lor prin achizitionarea si controlul unor importante grupuri mass-media. De altfel, aceasta practica este de natura sa sufoce presa sanatoasa, presa dedicata misiunii ei, adica acea presa pe care oamenii politici au obligatia sa o ia in seama.

- Au canale de comunicare prin mass-media?

- in acest moment avem clar un sistem economic partial mafiotizat, care are control pe importante mijloace mass-media si influenteaza populatia, dar si institutii, ce prin declansarea unor campanii destinate sa le sustina interesele, fie ca acestea sunt de natura politica sau economica. Am vazut cu ocazia acestui incident cu cei trei ziaristi nesabuiti ca exact mania acestor grupuri era indreptata impotriva structurilor statului. Aduceti-va aminte ca pentru salvarea ziaristilor sau ca este un joc politic indreptat impotriva PSD.

Aceasta a fost "muzica" de fond 55 de zile. Daca a aparut succesul, aceleasi grupuri care trebuie sa denigreze continuu si sa-l faca pe roman sa creada ca suntem niste nenorociti, noi, toti romanii, niste neputinciosi, incearca sa acrediteze ideea unei inscenari a unui lucru in care institutiile statului, pana la presedinte, au fost implicate ca sa faca - ce sa faca? - imagine. Aduceti-va aminte de un alt caz. De momentul in care domnul Patriciu era chemat la Parchet. M-am trezit cu doua televiziuni care atacau presedintele, desi nu aveam nici un amestec in decizia Parchetului. Mai mult decat atat, se insinua ca presedintele a facut o declaratie de razboi politic PNL-ului in momentul in care a "ordonat" arestarea domnului Patriciu. In realitate, urmarind cele doua televiziuni, am constatat ca erau televiziuni ale caror proprietari au actiuni la Rompetrol. S-a gasit si un analist politic care sa afirme constant ca Basescu a provocat arestarea lui Patriciu. Pana aici merg aceste structuri de dezinformare.

Puternici oameni de afaceri au recrutat oameni din fosta Securitate
- Rapirea ziaristilor a fost pusa la cale in Romania. Nu putem sa banuim ca serviciile secrete au lucrat pentru aceasta rapire?

- Este exclus asa ceva. Sunt doar scenarii, iar altii profita de suspiciunea aceasta care este parca parte a vietii noastre.
Ce va pot spune cu certitudine este ca mare parte din fostii ofiteri ai fostei Securitati se afla acum implicati in viata economica a tarii.

- Aveti nume? Aveti date concrete despre anumite persoane?

- Am foarte multe date despre puternici oameni de afaceri care au recrutat oameni din serviciile de informatii si ii tin la loc de cinste. Mai mult decat atat, isi construiesc propriul sistem de informatii si de intoxicare a populatiei, utilizand experienta celor scoliti inainte. Este un adevar care trebuie spus, pentru ca, daca nu-i spus si e tinut sub pres, pana la urma, mediatic, aceste structuri vor reusi.

- Cum vi se pare ca functioneaza justitia ?

- in momentul in care eu am inceput sa dau incredere institutiilor sa-si faca treaba, institutiile au inceput sa lucreze, fie ca aici ma refer la politie, ANAF, Parchete. Reactia, insa, vine dintr-o parte a Justitiei care spune nu. Am aprobat, ieri, decretul de gratiere pentru un copil care, la 17 ani, a furat 250 de mii de lei impreuna cu alti trei copii. S-au dus si i-au cheltuit intr-un bar. Efectul a fost ca la implinirea varstei majoratului a fost condamnat la doi ani cu executare. Faceti comparatie cu cei care fraudeaza statul cu sute de milioane de dolari... Celebrii oameni implicati in ilegalitati in perioada postdecembrista sunt gasiti de instante ca fiind nevinovati sau fara probe serioase la dosar.

- Cine greseste, procurorul care aresteaza sau judecatorul care ii da drumul?

- Eu sunt adeptul ideii ca ancheta trebuie desfasurata in libertate, atata timp cat cel vizat de institutiile statului nu poate influenta desfasurarea, in continuare, a anchetei. In acelasi timp, este clar ca numai justitia - procurori si judecatori - este cea care poate aprecia daca un inculpat lasat in libertate poate parasi tara, poate influenta martorii, poate sterge urma unor sume de bani care au fost spalati, poate modifica sau ascunde documente incriminatoare, poate face trafic de influenta.

- Din informatiile dumneavoastra, ca principal responsabil de serviciile secrete, ca sef al statului, aveti date ca se intocmesc dosare, altele decat cele care au fost tinute sub capac?

- Am deja date cu privire la sume de bani spalate afara - si au fost identificate bancile -, am date cu privire la transferul de bani din Romania facut de nume extrem de interesante. Din cate stiu, s-au declansat deja procedurile pentru comisii rogatorii. Se vor face in tacere, dar se vor face.

- Cum ramane cu cartelele de telefonie mobila care nu au acoperire in Irak? Ce este cu acel 0742... ?

- Va pot spune o poveste putin mai lunga. In prima zi, pe 29, cand au fost interceptate cele doua convorbiri telefonice, ele au aparut cu numere romanesti. A fost un serviciu care a sustinut ca Omar Hayssam a fost sunat din tara si anuntat de rapire, si un alt serviciu care a avut semne de intrebare. In 48 de ore descoperea in Pipera un loc din care era posibil acest transfer: suna din Irak sa apara pe numar romanesc utilizandu-se cartele romanesti.
- O centrala-pirat?

- N-as zice pirat. Ei erau autorizati sa fie provider de internet. Era o operatiune de piratare a sistemelor nationale de telefonie mobila, care se poate aplica si pentru telefonia fixa. Aici am gresit eu, incercand sa expediez lucrurile, sa nu intru in detalii.

- Operatorii de telefonie mobila stiau?
- Nu, nu stiau. I-au informat serviciile de informatii.

- De ce nu a facut nimeni nimic legat de Omar Hayssam atatia ani?

- Greu de spus de ce nu a facut nimeni nimic. In decursul timpului, serviciile au transmis 88 de note informative despre Omar Hayssam. Prima nota a fost trimisa in 15 februarie 1995 domnilor Ion Iliescu, Nicolae Vacaroiu, Oliviu Gherman, Adrian Nastase, Mircea Cosea, Vasile Vacaru, Doru Ioan Taracila, Vasile Ionel, Ioan Talpes, Cristian Ionescu. Ultima nota am primit-o in februarie 2005, dupa ce toti inaltii demnitari ai statului, indiferent de guvernare, au primit informari similare de zece ani incoace. Poate exista o singura explicatie: acea structura de tip mafiot, in care interesele oamenilor politici se amesteca cu interesele oamenilor de afaceri. Si rezultatele sunt bani negri, evaziune fiscala, politicieni corupti si, nu in ultimul rand, o presa foarte buna. Aduceti-va aminte ca Omar Hayssam a mai "salvat" niste marinari si a venit ca erou national, acum vreo doi ani. A mai fost o data erou si tiparul era facut. Probabil ca eroismul a fost pasaportul de urcare si de intrare in toate birourile oficialitatilor romane ale vremii.
Guvernele au emis acte normative pentru grupuri de tip mafiot

- Cat de adanc a patruns coruptia in Romania?

- Pana la varful sistemului politic. Si, aduceti-va aminte ca dumneavoastra, presa, ati contestat multe din actele normative care vi se parea ca rezolva problemele unor grupuri economice de tip mafiot. inca din anii trecuti ati facut-o. De multe ori, si guvernul, cel putin in perioada 2000-2004 - dar nu este perioada exclusiva -, nu a lucrat pentru 22 de milioane, ci a emis acte normative pentru grupuri de tip mafiot, in numele, de multe ori, al oamenilor, spunand "prin aceste acte mentinem 1.000 de locuri de munca" sau mai stiu eu ce mentineau. in realitate, salvau zeci, sute de milioane de euro pentru sistemul economic afectat de practici de tip mafiot.

- Cand vorbim de guvernele Romaniei, nu putem sa ne intrebam care guvern a fost mai bun pentru tara, putem sa intrebam in schimb care guvern a fost mai corupt. Care guvern a fost mai corupt?

- Din acest punct de vedere, este greu de spus care a fost cel mai bun pentru tara, pentru ca exista si cealalta realitate. Romania a progresat sub aceste guverne care, insa, au avut o viata dubla: una pentru popor, si alta pentru ele insele si pentru sistemul mafiot din Romania. Perioada in care coruptia a ajuns sa domine decizia politica a guvernului, decizia legislativa, este categoric perioada 20002004.

Citeste si:

- Si dumneavoastra ati facut parte din cinci guverne.

- Da.

- Nu ati vazut lucrurile acestea din interior la momentul respectiv? Nu ati vorbit niciodata despre ele atat de apasat. Nu se vedeau? Un membru al guvernului nu poate sa vada ca se adopta acte normative dubioase?

- Ba da, categoric, eu nu ma derobez si nu spun "Traian Basescu a venit acum in lumea politica pe un cal alb...". Si eu am fost parte a acestei clase politice.

- Aveti si dumneavoastra partea dumneavoastra de vina, intr-un fel.

- Categoric da, am fost in guvern, ce-i drept, la Transporturi. Poate, candva, se vor face publice stenogramele din guvernarea 1996-2000, cand am avut cateva iesiri in plina sedinta de guvern, spunand: "A ajuns mafia pe masa guvernului, la propunerile unor colegi". Daca se vor deschide vreodata si se vor face publice, veti vedea ca astfel de interventii exista. Sigur, nu aveam certitudinea, era un punct de vedere, dar exprimat in sedinta de guvern.

- Va intalniti acum cu fosti colegi. in lupta impotriva coruptiei va loviti de fosti colegi. Ce faceti cand dati peste numele unui fost tovaras de grup sau al unui fost politician prieten sau persoana cunoscuta?

- In primul rand v-as face precizarea ca eu sunt coleg cu politicienii din Alianta D.A. Nu am nici o retinere in a stimula institutiile statului sa aplice legea, indiferent care este numele celor implicati in acte ilegale.

PNL nu doreste alegeri anticipate

- Cum se face ca PNL si PSD si-au dat mana in cauza Patriciu?

- Nu stiu! Pentru mine PNL-ul este un partid aliat, dar cred ca au gresit si le-am spus-o imediat. Am spus-o domnului prim-ministru Calin Popescu Tariceanu, ca a fost gresit ca politicienii PNL au iesit in apararea unui coleg ce se afla in fata justitiei. Am blamat 4 ani faptul ca Nastase s-a dus cu Bivolaru la Procuratura. Pentru ce trebuia ca si Alianta sa se dea in stamba? Sa arate ca au aceeasi apreciere pentru exact aceeasi institutie. Tot la Parchetul General au fost si cu Bivolaru. Deci, cred ca politic a fost gresit!

- Ati renuntat la ideea alegerilor anticipate?

- PNL nu doreste alegeri anticipate si, in conditiile acestea, sunt imposibil de organizat.

- Domnule presedinte Traian Basescu, lumea nu traieste numai cu telenovele. Vi se pare ca populatia traieste mai bine? Dumneavoastra sunteti reprezentantul oamenilor, al tuturor cetatenilor tarii. Aceasta guvernare vi se pare buna?

- Eu stiu ca am facut un lucru la care ne angajasem, si anume reducerea fiscalitatii pe venit. Este clar ca veniturile sunt mai mari.

- Dar lumea traieste mai bine?

- Obiectivul guvernarii este cresterea nivelului de trai al populatiei, intr-un timp de patru ani, cat dureaza mandatul, o legislatura. Primii pasi s-au facut: cresteri de venituri. Niciodata nu o sa se poata face dintr-o data tot, dar este clar ca pasii au inceput sa se faca, respectarea angajamentelor din campanie.
Este incorecta racolarea de parlamentari

- Sunteti de acord cu ceea ce se intampla acum, cu racolarea de parlamentari pentru constituirea unei majoritati parlamentare solide?

- Este exact ceea ce noi blamam inainte de alegeri. Astazi venim sa ridicam la rang de virtute. Este incorect. Solutia politica corecta in astfel de situatii pentru o majoritate suficienta este sa te intorci la popor. Sigur, in functie de ce credem fiecare despre politica, adoptam o solutie. O solutie constitutionala si legala in fata unei solutii imorale politic: racolari. Este si asta o abordare. Dar, in politica, toate imoralitatile majore se platesc.

- Imaginea dumneavoastra va fi lipita de actuala guvernare. Patru ani de zile mergeti impreuna...

- Voi avea o detasare de aceasta guvernare, daca aceasta guvernare se va indeparta de ceea ce a spus ca va face in campanie. Eu sunt solidar cu guvernul atata timp cat nu se abate de la ceea ce e de facut. A fi solidar nu inseamna sa nu critici. Cand am criticat guvernul, spunand ca a fost ineficient la inundatii, aduceti-va aminte ce interpretare s-a dat constatarii mele pe care, altfel, culmea, o facuse si presa: "Basescu demoleaza guvernul". Nu, eu sunt presedinte si reprezint, inainte de a reprezenta Alianta, cele 22 de milioane de romani in raport inclusiv cu guvernul.

- Dar cu PD cum ramane? Cand va veti detasa, sau daca va veti detasa vreodata si de PD?

- Sa te desprinzi de partidul caruia i-ai fost atasat este foarte greu. Nu poti sa o faci, si ar fi o ipocrizie sa spui ca reusesti. Dar nu conduc PD, si nici nu o voi face.
Sunt personaje care vor sa para apropiate ale presedintelui

- E adevarat ca l-ati trimis pe Talpes in Statele Unite?

- Sunt unele personaje care vor sa para a fi foarte implicate cumva. Un personaj se numeste Dorin Iacob, care pe toate drumurile spune ca este consilierul presedintelui, ceea ce nu este adevarat. La fel se comporta si domnul Anghelescu, ce incearca sa-si creeze un sistem de protectie afirmand in toate anturajele prin care circula ca impreuna cu presedintele stabileste schimbari din functii, puneri sub urmarire penala etc. Si ca ei mai sunt destui. Mai devreme sau mai tarziu isi vor primi factura minciunii.
in ceea ce-l priveste pe domnul Talpes, dansul a venit si si-a oferit experienta si capacitatea pentru a fi puse la dispozitia presedintelui in eventuale misiuni si raspunsul meu a fost ca ii multumesc, deocamdata nu am nevoie. Iar raspunsul se mentine.

- in ce masura credeti ca data de 1 ianuarie 2007 mai ramane in picioare dupa ce s-a intamplat in Franta, in Olanda... Ce sperante sa mai aiba oamenii ca vor intra in Uniunea Europeana la data decisa?

- Oamenii trebuie sa aiba chiar certitudinea ca vom intra la 1 ianuarie 2007 in Uniunea Europeana. Sigur, daca guvernul va avea capacitatea sa indeplineasca toate obligatiile. Si, pana acum, trebuie sa recunoastem ca, in afara de Justitie, cu care suntem la pamant, in toate celelalte domenii s-au facut progrese. Domeniul in care stam extrem de prost din punct de vedere al aprecierilor Comisiei Europene ramane Justitia.

- Se poate activa clauza din aceasta cauza?

- Da. Din cauza Justitiei, si eu va asigur ca ne sunt numarate zilele, pentru ca, in realitate, momentul in care se hotaraste intrarea, in 2007 sau 2008, este raportul de tara de la sfarsitul lunii octombrie 2005. La ce se intampla in Justitia noastra acum, aproape ca as spune ca este un refuz de a face ceva pentru ca Romania sa-si materializeze sansa de intrare in Uniunea Europeana.
O presa buna este o presa care te critica fara sa te jigneasca

- Cum comentati schimbarea conducerii Televiziunii si a Radioului public?

- Este o noua dovada de aplicare a democratiei cu jumatati de masura. Pana la urma, daca in raportul celor doua institutii publice, Radio si Televiziune, s-au constatat nereguli de ordin financiar, acestea sunt de competenta unor organisme ale statului. Intrerupem din nou mandatul celor doua consilii de administratie inainte de a se termina legal. Ar fi trebuit sa facem aceste schimbari la anul, in mai, atunci cand le expira mandatul. Nu cream decat premisele ca, dupa alegerile din 2008, daca se va schimba puterea, iarasi sa avem abuzuri prin asezarea consiliilor de administratie pe criterii clientelare. Aparent, s-a gasit forma legala, dar este clar ca perpetuam acel sistem, "cand venim noi, ne aducem oamenii nostri". Moral, este un abuz.

- Ce inseamna pentru dumneavoastra o presa buna? Pana acum ati facut presa varza.

- Si ea pe mine. O presa buna este o presa care te critica fara sa te jigneasca. Pe mine nu critica ma deranjeaza la presa. Multi oameni din jurul meu va pot spune ca iau in seama semnalele din presa. Orice sesizare devine insa zero si se dezbraca de continut atunci cand incepe prin a ma jigni. Sunt convins ca acei ziaristi care au lansat ideea ca seful statului a stiut si a facut o inscenare cu ziaristii, ca sa-si ia gloria, ar fi facut-o daca ar fi fost in locul meu. Asta e moralitatea lor si incearca sa dea moralitatii mele masura moralitatii lor, lucru pe care nu-l accept. A avea atitudini critici e una, a avea atitudini jignitoare e alta. Aduceti-va aminte ca la inceputul mandatului am spus foarte clar: "Nu voi fi un presedinte care nu va reactiona". Voi reactiona. Pana la urma, nici nu pun presa sub obroc, nici n-am inventat mecanisme de a o pune sub control, nici nu am momit presa cu bani sau favoruri. Dimpotriva, pentru a avea o relatie extrem de curata, nu accept nici macar sa iau presa in avion, indiferent unde m-as duce. Eu pot sa iau semnalele critice din articolul unui ziarist, sa tin cont de ele, pentru ca sunt departe de a fi desteptul lumii. Tin cont, pentru ca plec de la premisa ca si ziaristul este un receptor de semnale dinspre populatie. Dar nu ne intalnim sa stabilim cum conducem tara. Asta e altceva.