Programul de guvernare pentru 2009-2012 acorda, spre deosebire de documentul care a stat la baza actualei guvernari, o atentie sporita relatiei cu Republica Moldova, incetarii monitorizarii postaderare la UE si dezvoltarii unui serviciu consular de calitate. Noul guvern va avea ca prioritate si actiuni politico-diplomatice sustinute "in vederea recuperarii tezaurului Romaniei aflat la Moscova".

Obiective precum dezvoltarea relatiilor bi- si multilaterale, promovarea bunei vecinatati si a cooperarii regionale, promovarea intereselor de securitate si economice si promovarea imaginii Romaniei in strainatate raman aproape neschimbate in noul program parafat de PSD si PD-L fata de vechiul program din 2005-2008.

O noutate fata de programul de guvernare anterior aderarii Romaniei la UE este, firesc, ideea de a consolida noul rol de membru UE "activ si influent". Cel mai important aspect al acestui obiectiv de guvernare este "depasirea, pe termen scurt, a etapei monitorizarilor postaderare, prin reformele necesare de ordin intern si actiune diplomatica profesionista la nivelul UE". Acest paragraf se refera la incetarea mecanismului de cooperare si verificare impus de UE pe domeniul justitiei.

Un alt element nou il constituie faptul ca sustinerea integrarii Republicii Moldova in UE pe baza principiilor democratice de tip european constituie un obiectiv de politica extern distinct. Acest obiectiv de guvernare asumat este in concordanta cu actiunile de pana acum ale Romaniei, care a sustinut pe cai diplomatice apropierea Republicii Moldova de UE.

De asemenea, prin noul program de guvernare este exprimata increderea in faptul ca reforma democratica a vecinului de la Est va fi "confirmata de procesul electoral din Republica Moldova din primavara anului 2009". In plus, potrivit documentului, Romania sustine implicarea si prezenta mai consistenta a UE in solutionarea politica a conflictului transnistrean, cu respectarea principiilor suveranitatii si integritatii teritoriale a Republicii Moldova.

In ceea ce priveste promovarea intereselor de securitate ale statului roman, porgramul de guvernare PSD-PD-L prevede "onorarea angajamentelor militare in Irak si Afganistan, concomitent cu mutarea mai rapida a centrului de greutate pe dezvoltarea capacitatilor civile de reconstructie postconflict, in coordonare cu aliatii, inclusiv pentru stabilirea si implementarea unui calendar clar de retragere graduala din teatrele de operatiuni".

Noua guvernare are, totodata, in vedere impunerea Romanei ca "legatura indispensabila a UE cu spatiul de la Rasaritul sau, prin initierea unei noi dinamici a politicii de vecinatate estica a UE, care sa aduca Ucraina si Georgia mai aproape de cele 27 de state membre".

Citeste si:

Noul ministru de externe va avea dificila sarcina de a relansa relatiile cu Rusia, "pe baze pragmatice, de respect reciproc, pe baza principiilor raporturilor existente intre UE si Rusia, pornind de la interese comune si de la potentialul de colaborare, inclusiv in domeniul economic". Principiul pragmatismului in relatia cu Rusia fusese enuntat si de guvernarea actuala, dar intentiile in legatura cu Moscova au ramas la nivel declarativ. Totodata, potrivit documentului ce va ghida activitatea noului guvern, "actiunea politico-diplomatica sustinuta in vederea recuperarii Tezaurului Romaniei aflat la Moscova va constitui o prioritate".

In privinta implementarii unui serviciul consular functional si de calitate, care sa functioneze in interesul cetateanului roman, guvernul are in vedere simplificarea procedurilor consulare, reducerea birocratiei si asigurarea unor servicii de calitate. In plus, potrivit programului de guvernare, trebuie extinsa reteaua consulara, inclusiv prin utilizarea consulatelor mobile, reduse taxele consulare percepute cetatenilor romani in strainatate si trebuie constituit un fond special pentru situatii de urgenta aflat la dispozitia consulatelor Romaniei. Necesitatea de a dinamiza latura consulara a serviciilor diplomatice romanesti a aparut atat ca urmare a exodului populatiei dupa aderarea Romaniei la UE, cat si dupa scandalurile consulare ce au marcat diplomatia romana in ultimii patru ani determinand ca la conducerea MAE sa se succeada trei ministri.

Noutatea in ceea ce priveste eforturile de promovare a imaginii Romaniei in strainatate este ideea de implementa "un parteneriat public-privat pentru refacerea imaginii Romaniei in strainatate si pentru promovarea, la nivel mondial, a valorilor culturale romanesti".

Spre deosebire de programul de guvernare 2005-2008, actualul document are un capitol mult mai consistent dedicat romanilor de pretutindeni, consecinta a numarului tot mai mare de emigranti romani.
Noul guvern va pune accentul pe dreptul la munca al romanilor aflati in strainatate, dobandirea si redobandirea cetateniei romane si flexibilizarea regimului de vize si pe asigurarea conditiilor necesare exercitarii dreptului de vot pentru cetatenii romani aflati in afara granitelor. Obiective precum intarirea legaturilor cu romanii din afara frontierelor tarii, pastrarea si afirmarea identitatii culturale a romanilor de pretutindeni si crearea unui cadru institutional functional in relatia cu romanii de pretutindeni au ramas foarte asemanatoare cu cele din programul 2005-2008.

Noul program de guvernare prevede in mod explicit incheirea "rapida" a unor acorduri bilaterale privind micul trafic de frontiera cu Republica Moldova, Ucraina si Serbia si flexibilizarea regimului de acordare de permise de munca temporare pe teritoriul romanesc pentru cetatenii provenind din statele din vecinatatea UE (Republica Moldova, Ucraina, Serbia etc.).

De asemenea, documentul prevede eliminarea progresiva a restrictiilor pe piata muncii in spatiul comunitar pentru cetatenii romani si respectarea de catre statele membre UE a drepturilor prevazute de legislatia europeana in materie de drept al muncii pentru cetatenii comunitari romani aflati la munca in spatiul UE.