Curtea Constitutionala va lua in discutie, pe 12 noiembrie, sesizarea lui Traian Basescu referitoare la actul normativ ce modifica Legea referendumului, care stipuleaza ca alegerile nu pot avea loc la aceeasi data cu referendumul, anunta NewsIn

Presedintele Basescu a atacat vineri, 21 octombrie, la CCR actul normativ ce modifica Legea referendumului, care stipuleaza ca alegerile nu pot avea loc la aceeasi data cu referendumul, argumentul fiind ca Parlamentul a ignorat o decizie a Curtii din 2007 care spune ca aceasta restrictie e neconstitutionala.

Potrivit unui comunicat al Presedintiei remis vineri NewsIn, seful statului cere judecatorilor CCR sa se pronunte asupra modificarii Legii referendumului, Legea nr. 3/2000, art. 5, care precizeaza ca "pentru a nu se influenta in nici un fel rezultatul referendumului, alegerile prezidentiale, parlamentare ori cele pentru Parlamentul European nu pot avea loc la aceeasi data cu referendumul”.

Principalul argument adus de Basescu este ca actul trimis spre promulgare constituie o incalcare a Constitutiei Romaniei si o nerespectare a Deciziilor Curtii Constitutionale nr. 567/2006, nr.147/2007 si nr. 335/2007, prin care s-a stabilit ca orice limitare a prerogativelor constitutionale ale Presedintelui in materia consultarii prin referendum a poporului este neconstitutionala.

In acest sens, seful statului invoca si Hotararea CCR nr. 7 din 7 noiembrie 2007 asupra contestatiei referitoare la organizarea si desfasurarea referendumului national privind introducerea votului uninominal pentru alegerea membrilor Parlamentului Romaniei odata cu desfasurarea alegerilor pentru Parlamentul European, care a stabilit ca „Numai Presedintele Romaniei are dreptul de a decide care sunt problemele de interes national si, in cadrul acestora, de a stabili, prin decret, problema ce constituie obiectul referendumului si data desfasurarii acestuia, asa cum prevad dispozitiile art. 11 alin. (1) si (2) si ale art. 15 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului”.

Potrivit sesizarii de neconstitutionalitate, aceste noi dispozitii stabilite de Parlament in 2008 sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 90 deoarece conditiile stabilite de legiuitor, pentru desfasurarea alegerilor prezidentiale, parlamentare ori cele pentru Parlamentul European, in raport cu desfasurarea referendumului, adauga la prevederile Constitutiei. "Asadar, conditionarea datei desfasurarii alegerilor de data organizarii referendumului poate genera blocaje constitutionale, intrucat Constitutia stabileste expres intervalele de timp in care sunt organizate alegeri parlamentare si prezidentiale", mai spune presedintele.

Legea atacata de Traian Basescu are un traseu inedit. Ea a fost trimisa mai intai la reexaminare, argumentele fiind acelasi ca in sesizarea de neconstitutionalitate, adica restrangerea dreptului presedintelui de a organiza referendum e neconstitutionala. Cererera de reexaminare, deci argumentele presedintelui, nu au fost luate in considerare de Senat in aprilie 2008, prima camera sesizata.

In Camera Deputatilor, comisia juridica a sustinut ca de fapt ca presedintele mai ceruse reexaminarea aceleiasi legi pe 12 ianuarie 2007 si ca o a doua cerere de reexaminare, ce a fost inregistrata pe 6 noiembrie tot 2007, nu poate fi acceptata, intrucat, constitutional, presedintele poate trimite o lege inapoi la Parlament doar o singura data. Presedintia trimisese insa a doua reexaminare motivand ca este vorba de alta lege pentru ca initiatorul s-a schimbat. In consecinta, pe 23 septembrie 2008, deputatii juristi au respins cererea de reexaminare a legii referendumului inaintata de presedintele Basescu, pe motiv de procedura, si nu de fond. Deputatii juristi au mai sustinut la aceea vreme ca o parte din vina revine colegilor senatori, care nu trebuiau sa introduca in comisie si in plen reexaminarea legii, cu atat mai mult cu cat amendamentul care prevedea ca presedintele nu poate convoca referendumul odata cu alegerile fusese declarat neconstitutional.

Dupa decizia din comisia juridica, s-a inregistrat situatia inedita de a reveni, din cauza unui artificiu procedural, la un text declarat neconstitutional de CCR in 2007. Liberalul Gheorghe Gabor a admis, intr-o declaratie pentru NewsIn datata 23 septembrie, ineditul situatiei si posibilitatea adoptarii, in mod indirect, a unui text neconstitutional. "In comisie s-a respins varianta Senatului, aceea care spune ca presedintele poate face oricand referendum, chiar si odata cu alegerile. Ajungem asadar la textul care spune contrariul, deci textul declarat neconstitutional. Daca reexaminarea trece prin Camera in varianta comisiei, singura posibilitate e ca presedintele sa atace din nou legea la CCR", sustinea Gabor, precizand ca nu s-a ajuns la aceasta situatie pentru ca asa s-a dorit, ci din cauza unei incurcaturi procedurale.
Articolul 5 al Legii referendumului a suferit, incepand cu 2006, o serie de modificari, unele din ele in contextul procesului de suspendare a presedintelui Basescu. Astfel, potrivit datelor prezentate de comunicatul Presedintiei, in anul 2006, patru deputati au initiat o propunere legislativa avand ca titlu „Proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului.” La data de 27 decembrie 2006, Legea votata de Parlament a fost trimisa spre promulgare Presedintelui Romaniei.

La data de 12 ianuarie 2007 (imediat dupa ce PSD a initiat procedura de suspendare), presedintele Romaniei a formulat cerere de reexaminare fata de aceasta lege motivand excesivitatea si nejustificarea dispozitiilor legale adoptate, tinand cont de faptul ca dispozitiile legale criticate interziceau consultarea poporului prin referendum, de catre seful statului, simultan cu desfasurarea alegerilor prezidentiale, parlamentare, locale sau a alegerilor pentru Parlamentul European, ori cu mai putin sase luni inainte de data alegerilor mentionate.

Urmare a solicitarii Presedintelui Romaniei, Parlamentul a reexaminat legea, adoptand-o, la data de 20 februarie 2007, intr-o forma aproape identica cu forma initiala, adaugand, insa, unele dispozitii noi fata de forma transmisa initial la promulgare.

La data de 26 februarie 2007, un grup de 71 de parlamentari PD-L, au sesizat Curtea Constitutionala cu privire la neconstitutionalitatea legii in cauza. Prin Decizia nr. 355 din 4 aprilie 2007, Curtea Constitutionala a declarat ca „Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului este neconstitutionala”.

La data de 19 octombrie 2007, Parlamentul a transmis spre promulgare Presedintelui Romaniei o alta lege avand ca titlu „Lege pentru completarea art. 5 din Legea nr.3/2000”, alt initiator si urmatorul continut: „Pentru a nu se influenta in nici un fel rezultatul referendumului, alegerile prezidentiale, parlamentare ori cele pentru Parlamentul European nu pot avea loc la aceeasi data cu referendumul.”
In data de 6 noiembrie 2007, Presedintele Romaniei a transmis Parlamentului cererea de reexaminare a Legii privind completarea art. 5 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, cerere care a fost respinsa de Parlament, iar legea a ajuns la promulgare in data de 24 octombrie 2008.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.