Conform prevederilor Regulamentului sedintelor comune al celor doua Camere, textul motiunii de cenzura trebuie depus la Birourile Permanente ale Parlamentului, iar in aceeasi zi, presedintele Camerei Deputatilor va trimite documentul primului-ministru.

"Motiunea de cenzura se prezinta in sedinta comuna a celor doua Camere in cel mult cinci zile de la data depunerii. Dezbaterea motiunii de cenzura are loc dupa trei zile de la data cand a fost prezentata in sedinta comuna a celor doua Camere", prevede articolul 78 al Regulamentului sedintelor comune.

Pentru convocarea acestor sedinte este necesara o intrunire prealabila a Birourilor Permanente ale Senatului Si Camerei Deputatilor.

Citeste si:

Pentru ca motiunea de cenzura sa fie adoptata este nevoie de votul favorabil a jumatate plus unu din numarul total al senatorilor si deputatilor. Astfel ca Guvernul Tariceanu ar putea fi demis doar daca motiunea PD-L este votata de 232 de parlamentari din cei 462 aflati in functie. Articolul 110, alineatul 2 din Constitutie stipuleaza ca "Guvernul este demis la data retragerii de catre Parlament a increderii acordate", iar in alineatul 4 al aceluiasi articol se arata ca "Guvernul al carui mandat a incetat potrivit alineatului 2 indeplineste numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice pana la depunerea juramantului de catre membrii noului Guvern".

Dupa demiterea Executivului se reiau procedurile standard de instalare a unuia nou: presedintele convoaca la consultari liderii partidelor politice, iar in functie de rezultatul acestora desemnaza noul prim-ministru care ar trebui validat de Parlament.

Cum alegerile au loc pe 30 noiembrie, este improbabil ca forul legislativ sa desemneze un nou premier, al carui mandat va expira oricum dupa validarea rezultatelor scrutinului de la finele lunii. Astfel ca singura consecinta legala a eventualei adoptari a motiunii de cenzura va fi aceea ca Guvernul Tariceanu nu va mai putea emite ordonante de urgenta pe ultima suta de metri a mandatului.