Potrivit OUG, text mentinut de parlamentari, colaborator al Securitatii este persoana care a furnizat informatii, indiferent sub ce forma, precum note si rapoarte scrise, relatari verbale consemnate de lucratorii securitatii, prin care se denuntau activitatile si atitudinile potrivnice regimului totalitar comunist si care au vizat ingradirea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului. Persoana care a furnizat informatii cuprinse in declaratii, procesele-verbale de interogatoriu sau de confruntare, date in timpul anchetei si procesului, in stare de libertate, de retinere ori de arest, pentru motive politice privind cauza pentru care a fost fie cercetata, fie judecata si condamnata, nu este considerata colaborator al Securitatii, iar actele si documentele care consemnau aceste informatii sunt considerate parte a propriului dosar. In plus, persoanele care la data colaborarii cu Securitatea nu implinisera 16 ani nu sunt avute in vedere ca si colaboratori, cu amendamentul Parlamentului ca acest fapt este valabil doar prin coroborare cu alte probe.

Printr-un amendament al Comisiei juridice, s-a decis includerea in categoria de colaborator al Securitatii si a persoanei care inlesnea culegerea de informatii de la alte persoane, prin punerea voluntara la dispozitia Securitatii a locuintei sau a altui spatiu pe care il detinea, precum si cei care, avand calitatea de rezidenti ai Securitatii, coordonau activitatea informatorilor.

In schimb, senatorii au eliminat categoria celor asimilati colaboratorilor, adica persoanele care, avand comepetente decizionale, juridice ori politice, au luat hotarari, la nivel central sau local, cu privire la activitatile Securitatii ori ale altor structuri de represiune (nomenclaturistii).

Potrivit ordonantei CNSAS, pentru anumite categorii de persoane care au candidat, au fost alese sau numite in anumite demnitati, verificarile se fac din oficiu. Din aceasta categorie fac parte parlamentarii, membrii Parlamentului European, presedintele Romaniei, membri ai Guvernului, prefecti, subprefecti, primari, viceprimari, directorul si adjunctii acestuia din SRI, SIE, SPP si STS, precum si sef si adjunct al acestuia in cadrul structurilor judetene ale SRI si STS. Printr-un amendament al senatorilor PSD Vasile Ungureanu si Ioan Chelaru sunt verificati si candidatii pentru Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii. Ierarhii si sefii cultelor religioase recunoscute de lege, pana la nivel de preot inclusiv, precum si asimilatii lor de la parohiile din tara si strainatate sunt verificati la cererea reprezentantilor cultului religios de care acestia apartin.

Persoanele care candideaza pentru functia de presedinte al Romaniei fac o declaratie pe propria raspundere daca au avut sau nu calitatea de lucrator al Securitatii sau de colaborator al acesteia, iar verificarea tuturor candidatilor se face din oficiu, in termen de 7 zile de la primirea ei.

Senatorii, la propunerea democrat-liberalului Gheorghe Constantin, au eliminat textul Guvernului care prevedea ca persoanele care depun declaratia pe propria raspundere sunt exonerate de obligatia asigurarii protectiei informatiilor secrete de stat sau secrete de serviciu cu privire la calitatea de lucrator ori colaborator al Securitatii.

Citeste si:

In urma verificarilor, CNSAS intocmeste o nota de constatare cu privire la existenta sau inexistenta calitatii de lucrator sau colaborator al Securitatii. Aceasta nota se inainteaza Colegiului, insotita de documentatie. Colegiul ia in discutie nota de constatare si, dupa caz, o poate aproba si dispune Directiei juridice introducerea unei actiuni in constatare a calitatii de lucrator ori colaborator al Securitatii. Colegiul poate infirma insa nota de constatare si dispune eliberarea unei adeverinte in acest sens. Aceste adeverinte se publica pe pagina de internet a CNSAS si pot fi contestate la Sectia de contecios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti.

Actiunea in contestare a calitatii de lucrator al Securitatii sau de colaborator al acesteia se introduce la Sectia de contencios administrativ fiscal a Curtii de Apel Bucuresti. Hotararea Curtii de Apel Bucuresti poate fi atacata cu recurs. In varianta Guvernului, se preciza ca actiunea de constatare se introduce la sectia de contencios administrativ a Tribunalului Bucuresti. Noul rang al instantei presupune un termen mai indelungat de judecare a cauzelor, in conditiile in care Curtea de Apel este mult mai aglomerata de spete. Hotararea judecatoreasca se publica in Monitorul Oficial, partea a III-a, cu respectarea confidentialitatii informatiilor privind tertele persoane.

La capitolul sanctiuni, senatorii au preluat de la Guvern faptul ca darea spre publicitate, de catre personalul CNSAS, a unor date sau informatii din dosare constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 6 luni la 5 ani, dar au adaugat ca la fel se pedepseste si “traficarea” de informatii.

Daca aceleasi fapte sunt savarsite de un membru al Colegiului CNSAS, ele se pedepsesc cu inchisoarea de la 6 luni la 6 ani. Un amendament al senatorului PSD Serban Nicolae prevede ca inclusiv tentativa de traficare si dare spre publictate se pedepseste, fara a se mentiona vreo limita.
In final, textul adoptat de Parlament prevede ca toate cauzele aflate pe rolul sectiilor civile ale curtilor de apel, in calitate de instante de control judecatoresc, ca urmare a exercitarii caii de atac prevazute in legea veche, se transmit sectiei de contencios administrativ si fiscal a Curtii de Apel Bucuresti, ca instanta de control judecatoresc. Aceasta, la primul termen de judecata, va continua judecarea cauzelor cu luarea in considerare a probelor admise si a actelor procesuale efectuate de instanta civila. Cauzele aflate pe rolul sectiei de contencios administrativ a tribunalului Bucuresti se trimit sectiei de contencios administrativ a Curtii de Apel Bucuresti.

Proiectul a trecut de Camera Deputatilor prin adoptare tacita, iar la Senat a fost votat de 73 de parlamentari, trei abtinandu-se.

Ordonanta de urgenta a fost data in februarie, dupa ce Curtea Constitutionala a declarat ca neconforma cu Legea fundamentala intreaga lege 187/1999 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea politiei politice comuniste. OUG a fost emisa pentru a asigura continuitatea functionarii CNSAS, dar textul Guvernului a trebuit sa elimine posibilitatea acordarii de verdicte, activitate dezavuata de CCR.