Dupa mai multe dezbateri impreuna cu reprezentantii posturilor nationale de televiziune, membrii Consiliului National al Audiovizualului au decis ca, in cadrul campaniei electorale, politicienii sa plateasca pentru aparitiile la posturile de radio si televiziune private doar in cadrul emisiunilor de promovare electorala, nu insa si pentru aparitiile la emisiunile de dezbatere electorala.

Potrivit reglementarilor CNA, privind desfasurarea campaniei electorale si a activitatilor de propaganda electorala in audiovizual, radiodifuzorii "pot realiza si difuza numai urmatoarele tipuri de emisiuni electorale: a) de promovare - in care candidatii si reprezentantii competitorilor electorali isi promoveaza propria candidatura, programele politice si activitatile de campanie electorala; in situatia transmiterii in direct a unor activitati de campanie, acestea se vor incadra in timpii de antena acordati fiecarui competitor electoral; b) de dezbatere - in care radiodifuzorii pun in discutie programele electorale si temele de interes public legate de campania electorala, cu participarea candidatilor, reprezentantilor competitorilor electorali, jurnalistilor, analistilor si altor invitati", se arata in Decizia aprobata de membrii CNA.

"Vor fi cu plata doar emisiunile de promovare electorala, acolo timpii de antena acordati partidelor si candidatilor vor trebui platiti. Accesul la emisiunile de dezbateri electorale va fi liber. Insa, in emisiunile de dezbateri se vor putea difuza calupuri de spoturi electorale si astfel posturile isi pot recupera costurile de productie pentru aceste emisiuni" a declarat Gelu Trandafir, membru CNA.

Potrivit Deciziei privind principiile si regulile de desfasurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale, aprobata de membrii CNA in sedinta de marti, 30 septembrie, posturile de radio si de televiziune private, care intentioneaza sa realizeze si sa difuzeze stiri electorale si emisiuni electorale, "au obligatia sa faca cunoscut public acest lucru prin presa si/sau prin programele lor si sa comunice Consiliului National al Audiovizualului implicarea lor in campania electorala, pana cel mai tarziu in ziua de 10 octombrie".

De asemenea, reglementarile aduse de CNA interzic, in cadrul emisiunilor electorale si a spoturilor electorale, utilizarea simbolurilor nationale, precum drapel, stema, imn (ale Romaniei sau ale altui stat), ca elemente de propaganda electorala.

Citeste si:

In timpul capaniei electorale, televiziunile si radiourile pot difuza emisiuni, in direct sau inregistrate, in care apar candidati care detin functii publice, insa cu interventii strict in probleme legate de exercitarea functiei lor. In aceste situatii radiodifuzorii au obligatia sa ia masuri pentru asigurarea echidistantei si pluralismului de opinii.

Potrivit Proiectului de decizie privind regulile de desfasurare a campaniei electorale in audiovizual, art. 12, punctul 1, radiodifuzorii au obligatia sa se asigure ca emisiunile si spoturile de promovare electorala "a) nu contin afirmatii care pot aduce atingere demnitatii umane, dreptului la propria imagine sau moralei publice; b) nu incita la ura sau discriminare pe considerente de rasa, religie, nationalitate, sex, orientare sexuala, dizabilitati sau etnie; c) nu contin acuzatii cu incidenta penala sau morala la adresa altor candidati sau competitori electorali, fara a fi insotite de dovezi".

Campania electorala pe posturile de radio si de televiziune va incepe in ziua de 31 octombrie 2008, ora 0.00, si se va incheie in ziua de 29 noiembrie 2008, ora 7.00.

Prevederile Legii 35/2008 asigura, pentru prima data, posturilor TV si radio posibilitatea de a-si acoperi costurile de campanie. Referitor la consecintele acestei legi, Rasvan Popescu, presedintele CNA, declara ca "publicul va fi mai bine informat, iar fortele politice vor avea posibilitatea sa isi prezinte mesajele alegatorilor intr-un mod mai adecvat si propriu unei economii de piata".

Legea nr. 35 din 13 martie 2008, art.38, punctul 1 si 3, prevede ca partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale care participa la alegeri conform prezentului titlu si candidatii independenti au acces gratuit la serviciile publice de radio si televiziune proportional cu numarul de candidaturi propuse si ramase definitive. In schimb, posturile private de radio si televiziune vor practica acelasi tarif pe emisiune si pe unitate de timp pentru toti competitorii electorali care participa in alegeri, conform prezentului titlu, iar timpii de antena oferiti competitorilor electorali trebuie sa fie proportionali cu cei practicati de posturile publice.