Majoritatea posturilor tv si-au lansat formate cu povesti din viata oamenilor obisnuiti sau a vedetelor pentru a exploata curiozitatea telespectatorilor .

Piata de televiziune autohtona este sedusa de o noua moda: reality-show-ul. in prezent, sunt difuzate nu mai putin de 14 programe de acest gen pe sase canale tv. Prima TV este campionul acestui tip de emisiuni, avand cinci formate diferite.

Big Brother a fost primul reality-show de anvergura de pe piata romaneasca. Desi nu a „rupt gura targului", inregistrand audiente sub cele preconizate de producatori si avand o notorietate mai mica decat editiile realizate in tarile occidentale, Big Brother a fost un „deschizator de drumuri". A urmat o perioada de uitare a programelor de tip reality-show.

Tot Prima TV a revenit in forta pe acest teren, aruncand in lupta pentru audienta, in ultimii doi ani, cateva emisiuni care au redeschis gustul telespectatorilor: „Tradati in dragoste" (producator Creative Vision), „Schimb de mame" (Paprika) si „Super Nanny". Un reality foarte comentat (dar fara audienta, din cauza fortei statiei) a fost cel cu Irinel si Monica de pe B1 TV.

In prezent, show-ul continua, dar pare pierdut in anonimat. B1 TV a marsat in continuare pe vedete din boema damboviteana, cu orice risc, si a produs „Interzis cu Laura Andresan", reality difuzat dupa miezul noptii. Audienta programului este pe masura orei tarzii, dar este de remarcat faptul ca Laura are cel mai numeros public cu studii superioare in mediul urban, potrivit sondajelor din ultima luna si jumatate. (Din pacate, sondajele nu arata si numarul de fotbalisti care ii urmaresc show-ul...)

TVR 2 tine pasul cu moda reality

Din „marul" reality a muscat pana si sobrul TVR 2, care a produs doua programe (dupa chipul si asemanarea sa): „Familii in impas" (producator Zucchero Media) si „Arena leilor". Nici Antena 1 nu s-a lasat mai prejos si a produs „Test de fidelitate", care, potrivit acelorasi sondaje, a inregistrat, in perioada analizata (1 octombrie - 22 noiembrie), cea mai mare audienta dintre ofertele de acest gen.

Kanal D a pornit inca de la lansarea sa cu „Nora pentru mama" (producator Sinevizyon), un program care se straduieste sa atraga audienta in special din publicul feminin. Acelasi canal difuzeaza de putin timp „astia-s socrii" (producator Direct Target). National TV nu s-a lasat mai prejos si incearca sa-si ridice audienta (dar nu reuseste) cu „Schimb de vieti" (producator Real TV). Tragem linia si adunam: sase canale care „se inspira" cu 14 programe din realitate: o cifra convingatoare, care dovedeste ca televiziunile noastre (mai putin Pro TV!) au fost molipsite de aceasta moda.

Conform sondajelor care arata profilul telespectatorilor, nucleul dur al consumatorilor de reality-show, in mediul urban, se plaseaza in intervalul de varsta 45-64 de ani.

Realitate sau fictiune?

Cata realitate si cata fictiune exista in aceste programe? Veronica Sorescu, director de programe Prima TV, spune ca productiile televiziunii sale se bazeaza pe realitate in proportie de 100%. „Singura execeptie o reprezinta 'Tradati in dragoste>>. Din cauza regulilor impuse de CNA, emisiunea contine reconstituiri, dar cazurile care stau la baza acestora sunt reale".

Razvan Nicolescu, directorul TVR, declara ca, in cazul „Arena leilor", este vorba de realitate, „interventia producatorilor avand loc doar la nivelul selectiilor cazurilor si a montajului si, in destul de mica masura, la pregatirea candidatului pentru aparitia in fata 'leilor>>." Nicolescu mai adauga faptul ca la emisiunea „Familii in impas" intervine scenariul care „romanteaza si structureaza povestea, pregatind punctul culminant de incarcatura emotionala si varfurile de conflict".

Anca Gradinariu, directorul de programe al B1 TV, afirma: „Noi nu inventam nimic, insa exista montajul. La 'Interzis cu Laura Andresan>> exista cateva directii scenaristice pe care se merge, Laura e un personaj necontrafacut. La familia Columbeanu nu intervenim cu nicio 'fictiune>>. Cu atat mai putin la 'Camera de garda>>".

La National TV, fictiunea se rezuma la stabilirea alegerii personajelor si contextualizarea lor, adica exclusiv la premiza emisiunii. „De indata ce oamenii au facut 'schimbul de vieti>>, totul este realitate. Sigur, o realitate aparte, in care subiectii stiu ca sunt filmati, dar actioneaza dupa propria lor dorinta, fara sugestii de regie", declara Mihai Mos, directorul general National TV.

Florin Nicoara, director de programe Antena 1, precizeaza ca emisiunea „Test de fidelitate" nu este un reality-show in adevaratul sens al cuvantului. „Aceasta se bazeaza pe povesti de viata reale, care sunt transpuse pe ecran cu ajutorul altor persoane (actori sau figuranti), care joaca rolurile respective pe baza unui scenariu", spune Nicoara.

El subliniaza faptul ca nici la nivel mondial nu exista reality-show fara regie si script. „Nici stirile nu mai pot functiona in lipsa unui scenariu, a unei puneri in scena, a unui text scris care subliniaza anumite aspecte si transmite emotii", declara seful de programe de la Antena 1.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.