Noul album al trupei Radiohead este asteptat cu sufletul la gura de fani si critici, care vor sa vada care este noua directie muzicala a unui grup care a avut, de-a lungul timpului, oferte extrem de variante, de la hitul radio "High and Dry", la experimentalul "Kid A".

Dar cel de-al saptelea album de studio al englezilor, "In Rainbows", este urmarit indeaproape si din motive economice. Albumul este lansat digital miercuri, la doar 10 zile dupa ce s-au terminat inregistrarile si mixajul. Iar fanii sunt cei care vor stabili pretul. Pe site-ul formatiei, radiohead.com, scrie doar "depinde de voi".

Pentru artisti, vanzarile online reprezinta un subiect intens dezbatut, potrivit lui Ted Cohen de la firma de consultanta in domeniul muzical TAG Strategic. "Intr-o lume digitala unde poti crea ceva relativ repede si-l poti scoate pe piata imediat, de ce sa astepti? Exista vreun motiv covarsitor pentru a astepta timp de trei sau patru luni?"

De regula, o formatie ca Radiohead ar semna un contract cu o casa de discuri importanta, care ar astepta cateva luni inainte de a lansa materialul discografic pentru a crea asteptari si pentru a pune la punct un turneu si o campanie de marketing.

Tony Bongiovi, un producator muzical ce lucreaza in domeniu din anii '60, a spus ca noile tendinte ar putea dauna industriei muzicale, care pierde bani pe masura ce se concentreaza mai mult pe single-uri si mai putin pe albume, in epoca magazinului virtual iTunes si a sistemului de file-sharing online. "Anumite formatii nu ar mai face efortul de a termina un album daca ar putea sa lanseze un single bun imediat", a spus acesta.
Potrivit lui Bongiovi, o piata muzicala orientata spre single-uri ar insemna mai putini bani pentru muzicieni si producatori si, in cele din urma, mai putini artisti care au o sansa la adevarata celebritate.
Formatia Radiohead isi lanseaza acum pe cont propriul cel mai recent album, dupa ce a beneficiat de sprijinul unei case de discuri pentru precedentele sase albume, ultimul scos pe piata in 2003.

Citeste si:

Totusi, lansarile rapide online s-ar putea sa nu fie solutia ideala si pentru formatiile mai noi. "Oamenii stiu cine sunt cei de la Radiohead", a spus vicepresedintele de la compania de cercetare Gartner, Mike McGuire, care a explicat ca foarte putine formatii se bucura de fani loiali.

Lansarea trupei Radiohead aminteste, intr-un fel, de inceputurile muzicii rock'n'roll, cand nu era iesit din comun pentru un artist sa inregistreze o melodie dimineata, sa o termine spre seara si s-o puna in vanzare a doua zi.

Radiohead nu este insa singura formatie care profita de avantajele noilor tehnologii. Trupa canadiana de rock Stars si-a scos la vanzare online albumul "In Our Bedroom After the War" pe 10 iulie, la cateva zile dupa ce l-a terminat. CD-ul a fost lansat in magazine abia pe 25 septembrie, comenteaza NewsIn.

Membrii formatiei au spus ca, inevitabil, oamenii ar fi ajuns la muzica de pe noul album in perioada folosita de obicei pentru promovare si au sperat ca fanii vor prefera sa-i sustina si sa plateasca pentru a le descarca muzica de pe internet. De asemenea, formatia a explicat si ca s-a bazat pe faptul ca vestea despre o lansare digitala s-ar raspandi online la fel de eficient ca printr-o campanie mediatica.