Un tablou descoperit recent, al pictorului renascentist Andrea del Sarto, vestigiu al unei povesti de dragoste ce a scandalizat societatea la vremea respectiva, a fost scos la licitatie, ieri, la Londra, pretul de pornire find de aproape trei milioane de lire sterline, transmite Daily Telegraph.

"The Madonna and Child with the Infant Saint John the Baptist" (Fecioara Maria si Pruncul Sfant alaturi de Sfantul Ioan Botezatorul, foto), care a fost pictat cu 500 de ani in urma de pictorul Andrea del Sarto, a fost descoperit recent intr-o colectie particulara din Statele Unite, unde a trecut neobservat decenii de-a randul. Dupa o cercetare amanuntita, specialistii au descoperit in cele din urma ca tabloul este o lucrare necunoscuta a lui Sarto, un mare artist renascentist, contemporan cu Michelangelo si Rafael, abia dupa testele cu raze X.

Tabloul este una dintre cele mai interesante descoperiri artistice renascentiste din ultima vreme si retrezeste interesul pentru o poveste de dragoste care a socat si scandalizat societatea florentina a secolului al XVI-lea. Se crede ca modelul care i-a pozat lui Andrea del Sarto pentru acest tablou in 1513 era Lucrezia del Fede, maritata la acea data cu un palarier din Florenta. Sotul Lucreziei a murit la scurt timp dupa aceea, de o boala necunoscuta. Se crede ca Andrea s-ar fi indragostit de Lucrezia, cu patru ani mai tanara decat el, cu mult timp inainte de decesul sotului acesteia si s-ar fi casatorit cu ea la scurt timp dupa acest eveniment.

Citeste si:

Devotamentul lui Andrea fata de sotia lui, care a continuat sa fie modelul sau favorit, a fost nemarginit, insa ea i-a influentat negativ cariera si l-a determinat sa renunte la pozitia sa de pictor la curtea Regelui Frantei, pentru ca il dorea alaturi de ea in Italia. Mai mult decat atat, conform lui Giorgio Vasari, un biograf din scecolul al XVI-lea, in momentul in care s-a aflat la Florenta despre dragostea lor, Andrea a fost abandonat de catre toti prietenii apropiati, care nu vedeau cu ochi buni relatia talentatului artist cu o vaduva al carei sot murise in conditii suspecte. Desi trecuse peste nenumarate piedici pentru a fi cu ea, Lucrezia nu i-a raspuns artistului nici pe departe cu aceeasi afectiune si nici macar nu s-a sinchisit sa-l ingrijeasca in timpul bolii ce i-a precedat moartea, in 1531. Povestea amorului tragic al pictorului si a "Madonnei lui cu inima de piatra" i-a servit drept sursa de inspiratie poetului Robert Browning.

Se crede ca tabloul s-a aflat intr-o colectie londoneza in secolul al XIX-lea si a fost trimis la New York in 1895. Autenticitatea tabloului a fost confirmata de cel mai mare specialist din lume in opera pictorului italian, profesorul John Shearman de la Harvard.