Alfred Hitchcock se numara printre cei mai populari si, categoric, cei mai usor de recunoscut regizori de film ai tuturor timpurilor, palmaresul sau acoperind 60 ani si peste 50 filme. Niciodata nu a fost genul care sa se sfiasca de publicitate, ca urmare celebritatea sa era la fel de mare ca si circumferinta taliei sale. Celebrele sale aparitii din filme, introducerile spirituale facute serialelor TV, repertoriul de anecdote caustice - toate acestea au lasat publicului impresia ca l-ar cunoaste pe adevaratul "Hitch". Desigur insa ca nu era vorba decat de o fatada atent construita, in spatele careia el isi ascundea adevarata natura. Un documentar complex despre adevaratul Hitchcock va fi difuzat de BBC prime, sambata, 12 si 19 martie, ora 22.30.

Nascut in 1899 deasupra pravaliei din Londra unde familia sa vindea fructe si legume, Hitchcock avea sa devina cel mai prolific regizor de film, regizorul primului "talkie" britanic si cel care a reusit sa declanseze o adevarata moda a perdelelor de dus transparente.

Hitchcock stia cum sa manipuleze imaginatia publicului pentru a obtine efecte terifiante. Secvente precum scena dusului din Psycho sau avionul care imprastie insecticide din North by North-West sunt studiate de catre studentii universitatilor din intreaga lume. In ciuda geniului si a blandetii lui Hitchcock, a existat intotdeauna un nor negru care i-a adumbrit personalitatea - povesti despre farse rautacioase si manipularea unora dintre primadonele sale (care erau, invariabil, blonde).

Citeste si:

Prezenta lui Alfred Hitchcock pe marele ecran ramane la fel de formidabila ca intotdeauna - cu atat mai puternica datorita faptului ca regizorul apare in aproape toate filmele sale. "Stage Fright" (Trac) a fost titlul filmului sau din 1950 in care apare Marlene Dietrich, dar categoric nu a fost niciodata o stare de spirit pe care sa o fi trait Hitchcock insusi.

Folclorul cinematografic sustine ca aparitiile cronice ale corpolentului regizor in filmele sale au inceput in mod accidental, intr-unul din primele sale filme, cand a descoperit ca ii lipsea un actor pentru un rol secundar si s-a decis sa il joace el insusi, ca sa nu mai intarzie cu filmarile. Aparitiile sale pasagere au devenit in curand o parte a jocului pentru Hitchcock si o provocare pentru marele public, adesea frustrat de filme in care regizorul aparea in stilul "e suficient sa clipesti si l-ai piedut". Printre acestea se numara "Notorious" (1946) - soarbe o cupa de sampanie la o mare petrecere, la vila lui Claude Rains; "Strangers on a Train" (1951) - urca in tren cu un contrabas; "Dial M for Murder" (1954) - in partea stanga a fotografiei de la intalnirea de promotie; "Rear Window" (1954) - intoarce ceasul din apartamentul compozitorului; "Psycho" (1960) - poarta o palarie de cowboy si se uita pe fereastra lui Janet Leigh cand aceasta se intoarce in biroul ei; "The Birds" (1963) - pleaca din magazinul cu produse pentru animale, tinand in lesa doi terrieri albi, exact cand intra Tippi Hedren.

Dar "pozele" marelui regizor aveau sa fie in final restrictionate. Temandu-se ca atentia publicului risca sa fie distrasa de la intriga principala a filmului, din dorinta de a surprinde aparitia fugara a marelui regizor, directorii marilor studiouri l-au silit pe Hitchcock sa isi restranga aparitiile la inceputul fiecarui film.