Mai in fiecare an, nominalizarile (ca si premiile!) din diferite festivaluri de teatru au trezit nu doar discutii, dar si nemultumiri. O data cu anuntarea nominalizarilor pentru Gala UNITER, din 4 aprilie, s-a declansat un val nemaiintalnit, parca, de nemultumiri si uimire. Juriul, alcatuit din trei cronicari (Alice Georgescu, Mihaela Mihailov si Sebastian Vlad-Popa), a prezentat o foarte discutabila lista cu 27 de nominalizati la noua categorii.

O lista in care Teatrul National din Tg. Mures - Compania Tompa Miklos figureaza cu patru nominalizari, tot atatea ca si Teatrul "Tamasi Aron" din Sfantu Gheorghe, al carui director, regizorul Laszlo Bocsardi, se bucura de cate o nominalizare (pentru "cel mai bun spectacol", "regie", "scenografie", "rol secundar") in toate cele patru montari ale sale realizate anul trecut!

Nu voi contesta valoarea spectacolele alese de juriul de la cele doua teatre de limba maghiara, pentru ca nu le-am vazut, tot asa cum ele raman necunoscute majoritatii oamenilor de teatru din Romania. Ba, voi fi tentat sa cred ca la Tg. Mures si Sf. Gheorghe se face un teatru serios, de tinuta. Numai ca nu pot crede ca aria spectacologiei romanesti din ultimul an este atat de ingusta.

Au disparut teatrele din Capitala, Iasi si Bacau?

Marea surpriza a nominalizarilor am intalnit-o la categoria "Cel mai bun spectacol", unde nu figureaza absolut nici o productie a teatrelor bucurestene! Au fost preferate Nationalul din Craiova ("Cum doriti sau Noaptea de la spartul targului" dupa Shakespeare, in regia lui Silviu Purcarete) si cele doua teatre de limba maghiara ("Nefericitii" de Fust Milan, in regia lui Bodo Viktor, la Tg. Mures; Othello de Shakespeare, in regia lui Laszlo Bocsardi, la Sf. Gheorghe). Nici un spectacol din Bucuresti, ceea ce ar putea lasa de inteles ca 13 teatre cu activitate intensa fie au somat, fie s-au inecat in dulcegarii.

Realitatea este, insa, cu totul alta. Sigur, de la teatre cu firma si valori incontestabile avem mereu pretentii, si nu voi spune ca nu au existat si rateuri sau mediocritati pe scenele bucurestene in ultima stagiune. Dar au existat si spectacole de top, a caror absenta dintre fericitii "alesi" ai juriului pur si simplu nu mi-o pot explica.

Citeste si:

As numi doar cateva, ca o tema de meditatie: "Portretul lui Dorian Gray" dupa Oscar Wilde, la Odeon, in regia lui Dragos Galgotiu (directorul de scena a fost nominalizat, nu insa si spectacolul sau actorul Marius Stanescu, la "rol secundar"); "Chirita of Birzoieni" dupa Alecsandri, in regia Iarinei Demian, la Comedie, un remarcabil musical aplaudat pana si de celebrul Francis Coppola; "Egoistul" de Jean Anouilh, in regia (si cu!) Radu Beligan, la National; "Casatoria" de Gogol, in regia lui I.Kordonskiy, la "Bulandra"; "Forma lucrurilor" de Leil LaButte, in regia lui Vlad Masaci, la ACT. Mi se va replica, probabil, ca Bucurestiul si-a taiat partea leului la alte categorii, avand nominalizari la "Cel mai bun actor", "Cea mai buna actrita", regie si scenografie. Numai ca peste toate troneaza "Cel mai bun spectacol", iar din Capitala au fost bagate in seama numai trei (!?!) teatre (Bulandra, Odeon, ACT)Cum inexplicabil mi se pare si absenta vreunei nominalizari de la un teatru din Moldova, fie din Iasi, Bacau, Piatra Neamt sau Galati!?!

Cui ii e frica de piesa romaneasca?

Alt paradox, ca sa nu spun anomalie, este ca la Gala UNITER se acorda anual, dupa o larga selectie, un important Premiu pentru "Cea mai buna piesa romaneasca". Numai ca onoranta decernare a Premiului de catre Principesa Margareta a insemnat, de cele mai multe ori, si ingroparea piesei. Mai mult, intre nominalizari nu gasim, la cele noua categorii, macar titlul unei piese romanesti (exceptie, Eugen Ionescu, romano-francez, in cel mai fericit caz)! Capitol la care juriul este mai mult decat acoperit, el tragand (si in acest an!) un serios semnal de alarma pentru directorii de teatre si regizori, care, fie ocolesc piesa romaneasca (din belsug si buna!), fie o trateaza cu superficialitate, ca pe o obligatie de serviciu.

De neinteles mi se pare si absenta dintre nominalizarile la "Critica teatrala" a unui remarcabil volum, "Cartea cu artisti" de Mircea Ghitulescu, "O lucrare capitala in domeniu", cum scria reputatul Dumitru Chirila in ultimul numar al revistei Teatrul azi!
Si mai exista o anomalie: nominalizatii au fost "opera" juriului amintit, decizia o va face… alt juriu (Marina Constantinescu, Ion Cocora, Cristina Modreanu), obligat sa suporte, practic, criticile pe care le merita primul!

Gala UNITER reprezinta o sarbatoare a teatrului romanesc. Inca un motiv serios sa nu lasam criteriul valoric sa fie inlocuit de jocuri de culise, animozitati sau prietenii, obligatii si interese de mini-grup?!