Narcisist, urban, heterosexual, mereu in contact cu latura sa feminina, cheltuind enorm pe produse cosmetice si garderoba, avind chiar un ritual de infrumusetare zilnic, metrosexualul si-a trait traiul si si-a mincat malaiul in Occident si SUA. La noi insa, trendul mai numara citiva adepti si putine lacasuri de cult, cu toate ca, afirma specialistul in istoria modei Ovidiu Buta, "in Romania barbatul n-a avut niciodata obisnuinta de a se intretine. Intotdeauna unul care facea asta era etichetat automat ca avind inclinatii sexuale diferite sau o mica problema".

Debut si definitie

Termenul de metrosexual a vazut lumina prima data in 1994, in paginile jurnalului "The Independent". Articolul "Barbatul din oglinda", de Mark Simpson, a dat tonul unei mode. De atunci insa, definitiile au tot variat. Ovidiu Buta caracterizeaza metrosexualul drept "eminamente urban, estetic pronuntat, cu o disponibilitate de a cheltui. Enorma, fiindca el are in centrul vietii si al preocuparilor lui cotidiene propria persoana, nu cunoaste limite. Implica narcisism, din moment ce toate aceste demersuri duc la exacerbarea imaginii sale".

Antropologul specializat in moda Alec Balasescu il vede putin diferit - "un barbat care dovedeste grija fata de aspectul sau fizic, cunoastere in domeniul estetic si poate inclinatie spre arta, lucruri care nu intra in general in definitia genului masculin inventat dupa revolutia industriala, adica genul burghez sobru, iar mai spre noi genul cromagnon care bea bere, sta cu sapca de baseball pe cap in interior (uneori interioare de lux) sau nu rateaza nici un meci in pozitiile descrise mai sus (sapca, bere)".

Citeste si:

In opinia lui Maurice Munteanu, stilist la revista "Elle", "metrosexualul este rezultatul promovarii agresive a notiunii de brand, de fashion si lifestyle. Se ascunde in spatele unor concepte extrem de instabile si superficiale. Metrosexualul este un fel de Dubai intr-un top al oraselor de croaziera acreditate pe harta intereselor glamour". Ovidiu Buta sustine aceasta interpretare, declarind ca "metrosexualitatea a fost inventata intr-un birou de marketing, pentru ca el cumpara niste produse cosmetice special inventate pentru el. Le fac si firme traditionaliste, de exemplu Nivea".

Numele, domeniul, preferintele

Toti cei trei experti au afirmat ca nu pot sa estimeze numarul metrosexualilor din Romania. Cind a fost sa dea nume, Alec Balasescu a inclinat catre presedintele Camerei Deputatilor, "Bogdan Olteanu. Emulatia imaginii lui Pim Fortuyn, sper sa nu aiba acelasi sfirsit tragic. Pim era gay declarat, politician olandez, un adevarat dandy". Tot pe lista metrosexualilor il plaseaza pe actorul si prezentatorul Petre Fumuru. Ovidiu Buta are insa rezerve: "In zona prezentatorilor tv nu putem vorbi despre metrosexuali. In primul rind, cred ca n-ar da foarte bine pe sticla. Pare fortat, are un aer nefiresc, presupun ca de aceea este si evitat".

Expertul in istoria modei crede ca "adevaratii metrosexuali sint cei care isi asuma acest statut, iar la noi sint doar citiva care fac asta in ultimul timp, dar fara sa fie suta la suta. Cum sint Botezatu, Mutu - care nu e altceva decit un copy/paste al lui Beckham, idolul metrosexualilor - si, in muzica, Razvan Fodor. Cam atit".