Francis Ford Coppola a venit in Romania. Nu pentru o vacanta, nici pentru a turna un film - nu inca -, ci, in primul rand, pentru a calca pe urmele lui Eliade, pentru a ajunge la podgoriile Dealu Mare si pentru a-i invata pe studentii Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti despre diferentele dintre sarutul pasional, care dureaza trei metri de banda, si cel dragut, de numai un metru, si alte secrete adunate de-a lungul carierei sale.
Chiar daca regizorul nu a vrut inca sa marturiseasca daca are de gand sa faca vreun film pe teritoriul Romaniei, el l-a cautat deja pe nepotul lui Mircea Eliade - a carui opera l-a impresionat inca de la varsta de 17 ani - si se pare ca aduna date despre viata scriitorului.

Copolla a marturisit ca l-a descoperit pe Eliade datorita unui sarut. Iubea nebuneste. "Totul a inceput cu un sarut", povesteste Coppola. Pe cand avea 17 ani, s-a indragostit de o fata cu un an mai mare, prima pe care a sarutat-o. Pentru a trece un examen la scoala, a furat de la fratele sau o lucrare despre Hemingway. Teza mai mare de o suta de pagini. Anul urmator, fata a predat o lucrare de trei ori mai mare despre Marcel Proust, numai ca aceasta era scrisa chiar de ea. Acea fata a ajuns sa studieze la Harvard, si-a dat doctoratul cu o teza despre limba sanscrita si l-a cunoscut astfel pe Mircea Eliade, la Chicago. Ea a fost cea care i l-a recomandat pe Eliade lui Coppola. In timp, acea fata cu care Coppola a ramas amic i-a luat locul lui Eliade la catedra.

"NU INTELEG MISCAREA FEMINISTA"

"Este greu pentru o femeie sa supravietuiasca in aceasta lume", a mai povestit Coppola. "In scoala eram cu totii egali. Baieti si fete. Caram role de film, studiam, munceam cot la cot. Apoi, dupa scoala, nu stiu unde au disparut. Am fost pe picior de egalitate in scoala si cred ca am fi putut fi la fel si in viata de zi cu zi. Fiica mea este foarte norocoasa. Poate ca numele este si el de ajutor" (ea se numeste Sofia, care in limba greaca inseamna intelepciune - n.r.). Regizorul a mai povestit despre profesorii din scoala. "Aveam o profesoara excelenta. Ne-a invatat cum putem masura fiecare secventa in parte. Lua rola de film cu amble maini. In cazul in care in secventa respectiva era vorba de un sarut, daca tragea de pelicula si ea se intindea cca 1 m, atunci acela era un sarut reusit, dragut. Daca tragea cam de 3 ori de pelicula, adica vreo 3 m lungime, atunci acela era un sarut sexy".

ACTORII STRESATI NU FAC TREABA BUNA

Studentii au mai primit sfaturi despre "atitudinea corecta fata de actori". Regizorul le-a explicat ca el este cel care a descoperit de ce se intarzie foarte mult aproape fiecare moment de filmare: "singurii care pierd bani si care sufera de pe urma intarzierilor sunt producatorii si regizorii. Restul echipei primeste bani in functie de numarul de zile lucrate". El incearca sa nu le arate celorlalti ca este stresat. Si spune "terminam maine ce nu am apucat sa filmam astazi". Si atunci ceilalti lucreaza mai bine.

ARTISTI IMPREVIZIBILI

"Cand pornesti sa turnezi un film nu stii la ce sa te astepti de la actori", a povestit cineastul. "Sunt imprevizibili, incerti si trebuie sa ii iubesti pentru a putea lucra cu ei. Sa iti pese de problemele lor si sa ii ajuti sa treaca peste". Una dintre problemele de care isi aduce aminte l-a avut ca "protagonist" pe Gene Hackman. "Nu stia de unde sa apuce personajul pe care trebuia sa il interpreteze. Citise scenariul, dar nu stia cine este el, ce face, cum se poarta. Am realizat ca intrase in piela aceluia in momentul in care, la o cafea, pe strada, a aruncat o gogoasa pe jos. Fara sa stea pe ganduri. Atunci se comporta ca acela din film".

AL PACINO, GELOS PE MARLON BRANDO

In plus, Coppola a mai spus ca el se aseamana mai degraba cu un regizor de teatru decat cu unul de film. De ce? Pentru ca nu suporta sa repete cu actorii pana cand ei nu stiu replicile pe de rost, pentru ca vrea sa petreaca cu ei cel putin doua saptamani inainte de a incepe filmarile, ca acestia sa se obisnuiasca. Si atunci fac mai ales improvizatii. Acestea sunt legate de subiectul filmului, dar nu sunt scene din scenariu. "Astfel, cand incepi sa filmezi, actorii s-au identificat deja cu personajele, iar relatiile dintre acestea s-au format", a explicat Coppola.

"Daca trebuie sa turnez un film in care personajele sunt doi oameni casatoriti care nu se ceata, ii pun sa joace cateva scene de discutii aprige. Astfel se vor comporta ca doi soti normali care au trecut prin multe in viata. Inainte de a incepe fimarile la "Nasul", am adunat toata echipa de actori la noi acasa. Sora mea a servit cina. Ei trebuia sa vada cum este o adevarata masa intr-o familie de italieni-americani. Toate simturile le-au fost trezite. Mirosul, gustul mancarii si fiecare si-a intrat in rol. Marlon Brando s-a asezat in capul mesei ca un Nas adevarat, iar cei din jur incercau sa ii faca pe plac. El era in centrul atentiei. Impunea respect. Singurul care nu incerca sa-i intre in gratii a fost Al Pacino. Acesta, un pic deranjat de importanta lui Brando, statea cu capul in palma, ganditor, indiferent. In acea seara s-a nascut familia Nasului. Cu sau fara voia noastra. Fiecare si-a intrat in rol".

Citeste si:

FILMUL, CA CIRCUL

Tatal regizoarei Sofia Coppola ("Virgin Suicides", "Lost in Translation") crede ca "filmul este ca circul": se invata in familie, se transmite de la o generatie la alta. A invatat-o multe pe fiica sa, dar poate cel mai important lucru a fost "sa nu ceara indicatii daca a pierdut drumul, ci sa inventeze traseul".

"VREAU SA INVAT"


Regizorul, in varsta de 65 de ani, le-a mai povestit studentilor - prezenti in numar coplesitor in amfiteatru, mai mult de jumatate dintre ei stand in picioare - despre faptul ca s-a saturat de celebritate. Ca nu mai vrea sa fie urmarit de televiziuni peste tot pe unde merge. Ca vrea doar sa stea de vorba cu studentii sa invete cu si de la ei. Coppola nu a fost "zgacit" in a da sfaturi si a povestit cum "face el film".

PENTRU SUFLET, NU PENTRU BANI

Marturisind ca ii este dor sa faca film, regizorul a precizat totodata ca ar prefera sa faca un film pentru sufletul sau. Ca, daca ar trebui sa faca un film care sa aiba priza la public sau unul care sa fie apreciat de critici si mai putin cunoscut, l-ar prefera pe al doilea. Unul dintre motivele pentru care nu a mai regizat vreun film in ultimul timp este lipsa de independenta fata de cateva mari companii de la Hollywood. "Traim o perioada dificila in industria cinematografica. Sase companii, precum Fox, Paramount, Disney si Sony, controleaza productia si distributia de film. Daca vrei sa faci un proiect de anvergura, trebuie sa inchei un contract cu una dintre ele. Asta inseamna ca isi vor impune anumiti actori si anumite scene. Aceste companii vor de fapt acelasi film. Asa se explica moda continuarilor. Un film nou ar insemna un risc", crede Coppola.

MICILE BUCURII ALE VIETII

Ford Coppola a spus ca ii place sa duca o viata normala. Sa le cante nepotilor, sa stea in curte. "M-am saturat sa fiu celebru, sa ma intampine televiziunea cand vin si vorbesc cu studentii. Vreau sa invat. Atata tot. Vreau sa aflu adevarul despre mine si sa ma redescoper ca artist dupa noua ani de pauza. De-asta am venit in Romania". Unul dintre cele mai mari regrete ale lui Coppola este ca sotia nu-i impartaseste dragostea de calatorie si de aceea nu-l insoteste. Iar copiii sai sunt mult prea ocupati pentru a veni impreuna cu el.

DE LA BUCURESTI LA MOSCOVA

Chiar daca nu a stat decat patru zile in Romania - unde a venit impreuna cu nepoata sa, Giancarla -, a trecut prin Bucuresti, Piatra-Neamt si Bacau si a vazut cateva spectacole de teatru si film autohtone. Cineastul, care a studiat initial teatrul, este interesat de musical si a fost sa vada "Chirita of Birzoieni" la Teatrul de Comedie. De asemenea, a urmarit "Filantropica" lui Nae Caranfil. Maine pleaca la Moscova, dar se va intoarce anul viitor in tara ca invitat al Facultatii de Film din cadrul UNATC.

PREMII DE-A LUNGUL CARIEREI

Oscar: Nasul - Cel mai bun scenariu
Nasul, partea II - Cea mai buna regie
Cel mai bun film
Cel mai bun scenariu
The Conversation -
Cel mai bun film
Cel mai bun scenariu
Globul de Aur:
Apocalipsa Acum -
Cea mai buna regie
Nasul - Cea mai buna regie
Cel mai bun scenariu