Anul care tocmai se incheie a fost un regal din punct de vedere muzical. Nume ca Phil Collins, Joe Cocker, Michael Bolton au inclus Romania in turneul lor. Anul 2005 in muzica straina pe scenele romanesti a insemnat ritmuri latine aduse de Omara Portuondo si Lhasa de Sela, balade evergreen cu Smokie, un record de spectatori pe care l-a doborat DJ Tiesto, un dar pentru indragostiti de la Michael Bolton, o desfasurare impresionanta de forte a la Phil Collins si Nightwish pentru ultima data in componenta care i-a consacrat.

Dansul "focului anatolian" a fost cel care a deschis oficial anul. Un amestec de pasiune, cultura si istorie a Mesopotamiei si Anatoliei a fost povestea care a stat la baza celor doua reprezentatii oferite, in ianuarie, la Sala Palatului, de una dintre cele mai cunoscute trupe de dans din lume: Fire of Anatolia. Originara din Turcia, trupa este concurenta renumitului ansamblu irlandez "Lord Of The Dance", care a sustinut de asemenea doua spectacole in Romania. Aflati intr-un continuu turneu de peste trei ani, "Fire of Anatolia" s-a prezentat la Bucuresti cu o distributie uriasa, de 80 de dansatori.

Tema principala a show-ului a fost focul mistuitor si purificator, coregrafii inspirandu-se din ritualurile arhaice destinate lui Dionisos, zeul dreptatii, dar si al vinului, pasiunii, libertatii si fertilitatii. Seria a fost continuata de Omara Portuondo, numita si "Edith Piaf a Cubei", una dintre cele mai mari voci feminine din lume. In cariera ei, care se intinde peste mai multe decenii, si-a demonstrat abilitatea de a stapani o mare varietate de stiluri. Ea interpreteaza un repertoriu clasic - o colectie de amintiri pretioase, fiecare unica in felul ei.

Sala Palatului a fost umpluta cu ritmuri de guaracha, son, filin, trova, bossa nova sau bolero. La cei 75 de ani, pe tot parcursul concertului, Omara a dansat, a zambit, a fost naturala si plina de energie si a cantat impreuna cu publicul refrenul piesei "Guan Tanamera". Dupa ritmuri latine, luna aprilie a fost deschisa, din punct de vedere muzical, de un guru al muzicii fusion - Joe Zawinul, unul dintre cei mai apreciati jazzmani europeni. In varsta de 73 de ani, el a reusit sa aduca la Bucuresti una dintre cele mai captivante si mai puternice expresii ale jazz-ului mondial.

Fiecare acord, fiecare nota isi are un loc bine stabilit in muzica sa. Colaborarile sale cu Miles Davis, Julian "Cannonball" Adderley, trupele Weather Report sau Zawinul Syndicate sunt evenimente muzicale care au devenit deja legendare. Se pare insa ca romanii iubesc ritmurile latine, drept pentru care urmatorul eveniment muzical a fost sustinut de Lhasa de Sela - simpla si unica. Cantareata ce poarta numele capitalei Tibetului a prezentat pe scena Salii Palatului o intreaga filosofie de viata, izvorata dintr-o copilarie nomada, transpusa intr-o muzica meditativa, fara a fi neaparat trista, dar care greu poate fi definita.

In "The Living Road", albumul lansat in 2003, Lhasa s-a detasat de toate influentele propunand texte profund personale, accentuate de un bogat aranjament acustic, cu discrete interventii electronice.
In primavara, spectatorii romani au avut parte de un spectacol de exceptie marca Bobby McFerrin. Despre Bobby McFerrin, cunoscut publicului roman mai ales datorita hitului "Don't Worry, Be Happy", se spune ca este "omul-orchestra". Acesta a prezentat, la Bucuresti, un veritabil one-man-show. Nu a venit nici cu vocalisti, nici cu instrumentisti.

A facut, totusi, o demonstratie a capacitatilor sale vocale uimitoare, corzile vocale si mana dreapta cu care se lovea ritmat pe piept fiind "instrumentele" cu care s-a facut cunoscut in intreaga lume. Castigator a 10 premii Grammy, McFerrin este unul dintre cei mai cunoscuti inovatori si maestri ai improvizatiei din lume, ale carui albume s-au vandut in peste 20 de milioane de exemplare. Inceputul de vara a fost marcat de doua nume cu ecou in muzica internationala: Maxi Jazz si Sister Bliss.

Alaturi de ceilalti componenti ai trupei Faithless, acestia au concertat in aer liber, la Arenele Romane. Vizibil impresionati de numarul mare de fani prezenti, britanicii le-au daruit acestora un show de zile mari. Nu au lipsit piese precum "Insomnia", "God Is a DJ", "Bring My Family Back" sau noul single "Why Go?", o piesa clasica pentru Faithless, cu un bass obsedant si elemente de chitara flamenco.

Tot la Arenele Romane, pe scena au poposit si patru profesionisti ai metalului, reuniti sub un singur nume - Megadeth, singurul eveniment al ultimilor doi ani in care Capitala a avut parte de evolutia unei formatii rock-metal cu adevarat profesionista. Heavy-metal la 18.000 W si peste sase mii de rockeri veniti din toate colturile tarii au fost coordonatele concertului Megadeth din vara lui 2005. Luna iunie a fost marcata de inca o demonstratie de rock si s-a incheiat in ritmuri grecesti. Cei de la Therion au reusit sa zguduie Sala Palatului, prin combinatii de riff-uri de metal, o voce masculina in forta, un cor de voci clasice si pasaje simfonice dupa Wagner.

Cel care a incheiat luna, Thanasis Polykandriotis, maestru al traditionalului buzuki sau un Zorba contemporan, a adus muzica greceasca in Romania, insa fara succes, ploaia alungand spectatorii de la Arenele Romane. Artistul a plecat cu un gust amar dupa debutul sau pe scena din Romania. Alta a fost soarta celor de la Smokie, care au venit pentru a treia oara in Romania. Publicul roman i-a facut sa-si aminteasca de vremurile lor de glorie.

Formatia s-a aflat cu adevarat la inaltime, reusind in cateva minute sa ii ridice in picioare atat pe tineri, cat si pe cei cu parul carunt. S-a cantat si s-a dansat, iar din concert nu au lipsit hituri precum "Lay Back in the Arms of Someone", "What Can I Do" "I'll Meet You at Midnight" si, bineinteles, "Living Next Door to Alice". Jon Anderson a prezentat in toamna, la Bucuresti, un concert solo care a constituit o retrospectiva a intregii sale cariere. Posesor al uneia dintre cele mai interesante voci din rock-ului progresiv, artistul a interpretat piese reprezentative pentru perioada "Yes" sau "Vangelis", precum "State of Independence" sau "Wonderous Stories".

Artistul britanic de origine romana, violonistul Alexander Balanescu, cel care a declarat ca "muzica clasica traditionala a murit", a prezentat pentru prima data publicului din Romania spectacolul "Maria T", dedicat si inspirat de Maria Tanase. Impreuna cu cvartetul sau de coarde, artistul a sustinut, la Sala Auditorium a Muzeului National de Arta (MNAR), un concert ce a imbinat intr-un mod inedit muzica clasica, jazz-ul si folclorul romanesc.

Timp de aproape doua ore, Balanescu a adus publicul la punctul de fierbere cu prelucrari vibrante care au transpus in actualitate spiritul Mariei Tanase. Interpretarea cvartetului, cand melancolica, cand pasionala, a strans in final minute bune de aplauze si ovatii. In aceeasi seara in care Balanescu fermeca publicul la MNAR, un alt violonist de marca evolua, in cadrul Festivalului International George Enescu, pe scena Salii Palatului. Nigel Kennedy, excentric si nonconformist, dar in acelasi timp natural, a reputat si el un mare succes in fata publicului roman, sustinand si un al doilea concert, de aceasta data de jazz, la Teatrul National Bucuresti.

Printre vedetele care au poposit anul acesta in Romania se numara si capetele de afis ale Festivalului Cerbul de Aur: Joe Cocker si Natalie Imbruglia. Joe Cocker si-a incheiat turneul european cu concertul pe care l-a sustinut in deschiderea Festivalului "Cerbul de Aur". Cel care si-a inceput cariera muzicala la numai cincisprezece ani este deja recunoscut pentru excentricitatea de care da dovada in turnee si nu s-a dezmintit nici in Romania. Solicitarile bizare ale starului catre organizatori au fost insa trecute cu vederea.

Venirea lui Joe Cocker in Romania a fost inregistrata la capitolul succese remarcabile ale anului 2005, la finalul recitalului, Cocker facand chiar o promisiune greu de uitat publicului care l-a aplaudat la scena deschisa: "Ma voi intoarce". Australianca Natalie Imbruglia nu a avut parte, insa, de acelasi succes. In seara de gala a festivalului, atunci cand artista si-a sustinut concertul, Piata Sfatului nu s-a umplut nici macar pe jumatate, spectatorii fiind goniti de o ploaie rece si taioasa.

Un eveniment care a marcat anul muzical 2005 a fost cel de-al doilea concert sustinut de trupa Nightwish in Romania. Vocea sopranei Tarja Turunen, completata de ritmurile heavy-metal, impreuna cu influentele gothic, nu au dezamagit publicul nici de aceasta data. La putin timp insa dupa ce a plecat din Romania, Nightwish s-a despartit de vocea emblematica a Tarjei. Iubitorii muzicii rock au mai avut parte de un eveniment notabil: Paradise Lost au umplut in octombrie Arenele Romane. Trupa britanica si-a prezentat la Bucuresti cel mai recent album.

Trupa s-a aflat pentru a doua oara in Romania, prima sa aparitie la noi fiind in urma cu 11 ani. Luna octombrie a stat sub semnul Phil Collins, datorita concertului sustinut de acesta la Romaero Baneasa. Evenimentul a facut parte din seria de concerte "First Final Farewell Tour" si a reprezentat cea mai impresionanta productie realizata in Romania la un eveniment indoor. Alaturi de 17 muzicieni, 80 de tehnicieni, artistul a tinut opt mii de oameni in picioare pe parcursul concertului, un regal de muzica, lumina si emotie.

Cel care i-a urmat lui Collins, in ordine cronologica, a fost Michael Bolton, cel pe care publicul romanesc il astepta inca din mai. Artistul a ajuns, intr-un final, si in Romania, la finalul turneului de promovare al celui mai recent album al sau - "Till the End of Forever".
Modestia artistului a fost perceputa si de catre organizatorii romani care s-au vazut pusi in situatia de a procura alimente lacto-vegetariene.

Desi i-au pregatit mese la restaurant si concerte cu lautari, Bolton s-a simtit in largul lui pe scena Salii Palatului cand le-a oferit indragostitilor un dar de neuitat. Anul muzical romanesc 2005 numara si un record in ceea ce priveste numarul de spectatori. Recordul pe 2005 este detinut de DJ Tiesto, care a reusit sa adune la Sala Polivalenta aproximativ 10.000 de impatimiti ai muzicii electronice. Spectacolul a facut parte din seria petrecerilor "The Mission".

DJ-ul olandez a fost ajutat si de puterea boxelor de 100.000 de wati, ale caror sunete au hipnotizat multimea adunata la ceea ce a fost cea mai mare petrecere house a anului. Luna decembrie a debutat cu un dar de sarbatoare pentru bucuresteni. Formatia The Original USA Gospel Singers & Band a adus, la Sala Palatului, ritmurile si magia muzicii negre religioase. Spectatorii s-au putut bucura de muzica uneia dintre putinele formatii gospel care au concertat la Scala din Milano si in fata Papei Ioan Paul al II-lea, la Vatican.

Pe langa piese traditionale de gospel, si muzica de Craciun: "Hail Mary" - cantata a capella, "Silent Night", ei au avut in program si un cantec vesel si antrenant - "Rudolf the Red Nose Reindeer". Surpriza serii a fost prezenta in concert a romanului Ioan Gyuri Pascu. Pentru ca evenimentele muzicale de exceptie nu au ocolit tara noastra in 2005, anul 2006 se anunta unul la fel de interesant, prefigurat deja prin programarea in vara a concertului celor de la Depeche Mode.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.