Avand in vedere lupta electorala din Statele Unite, industria americana de film a furnizat cateva surprize in acest an, cap de lista fiind trei pelicule ce nu anuntau mai nimic la inceput, bugetele lor nefiind demne de bagat in seama. Or, acum, la sfarsit de an, toti specialistii fac front comun si spun sec: in 2004, controversele politico-religioase s-au vandut mai bine decat sexul la Hollywood, exemplele fiind, bineinteles, documentarul lui Michael Moore ("Fahrenheit 9/11") si pelicula epica a lui Mel Gibson ("Patimile lui Hristos").

Reactiile furtunoase stanite de aparitia filmelor lui Gibson si Moore s-au dovedit a fi reteta ideala de succes, atat regizorii, cat si studiourile care s-au ocupat de difuzarea celor doua filme bucurandu-se de o publicitate fara precedent pentru care nu au cheltuit nici un ban.

In aceste conditii, "Patimile lui Hristos" a devenit cel de-al treilea incasator al anului in Statele Unite, fiind devansat doar de "Shrek 2" si "Spider-Man 2", ocupand in acelasi timp pozitia a doua in topul celor mai cautate filme pe motorul AOL.

Cu o investitie de 25 milioane de dolari si incasari de 610 milioane, "Patimile lui Hristos" a devenit cel mai profitabil film din istoria Hollywoodului, iar Mel Gibson a ajuns "cel mai puternic om de la Hollywood" (conform topului "Forbes"), cartea sa castigatoare aducandu-i un profit de peste 200 milioane de dolari.

In consecinta, "Mel Gibson a jucat la loto si a castigat potul cel mare", asa cum spune profesorul de film de la Universitatea South California, Richard Jewell.

"Fahrenheit 9/11" - cel mai rentabil documentar din istorie

Cea de-a doua bomba hollywoodiana, lansata cu cateva zile inainte de alegerile prezidentiale americane, a fost "Fahrenheit 9/11", film regizat de Michael Moore, un documentar 100% anti-Bush, ce a starnit reactii violente din partea republicanilor si ovatii din partea democratilor lui Kerry.

Cu un buget de doar sase milioane de dolari, documentarul lui Moore a reusit sa incaseze suma-record de 220 milioane de dolari, devenind astfel cel mai rentabil documentar din istorie.

Citeste si:

Si in acest caz, specialistii spun sec: "Acest succes dovedeste faptul ca cea mai buna publicitate este sa fii criticat", referindu-se mai ales la esecul obtinut de block-buster-ul epic "Alexander" care, in ciuda numeroaselor scene de nuditate si a explorarii laturii bisexuale a lui Alexandru cel Bun, a incasat doar 32 milioane de dolari.

Chiar daca "Patimile lui Hristos" si "Fahrenheit 9/11" sunt "cel mai rentabil film" si, respectiv, "cel mai rentabil documentar" din istoria Hollywoodului, Michael Moore si Mel Gibson risca, tocmai din cauza controverselor, sa rateze premiile Oscar. Primul semnal a fost dat de excluderea ambelor filme din cursa pentru Globurile de Aur.

Richard Roeper: "Filmele anului 2004 au ofensat pe toata lumea"

Intr-un material extrem de interesant publicat in "Chicago Suntime", editorialistul Richard Roeper considera ca anul 2004 a fost ofensator din toate punctele de vedere, adaugand ca pana si filmele despre starea vremii sau mancare au suparat pe cineva.

"Care sunt temele despre care ar fi bine sa nu vorbesti atunci cand organizezi o intalnire de familie? Religia, politica si sexul!

Daca ar fi sa tratam aceste probleme din punct de vedere cinematografic, este limpede ca "Patimile lui Hristos" este cel mai controversat film religios, "Fahrenheit 9/11" a enervat jumatate din clasa politica americana, iar "Kinsey" a facut valuri in randul pudicilor. In acest context, intervine intrebarea: vrei neaparat sa eviti aceste trei teme? Atunci trebuie sa vorbesti despre starea vremii sau mancare. Cu toate acestea, in 2004, pana si filmele despre vreme ("The Day After Tomorrow") sau despre mancare ("Super Size Me") au creat controverse.

Ca ultima solutie, poti sa te refugiezi intr-o discutie neutra pe marginea unui film de desene animate, evitand insa "Shark Tale".

In concluzie, filmele lansate in acest an au reusit sa deranjeze aproape toate grupurile imaginabile: republicanii au fost atacati de "Fahrenheit 9/11", democratii s-au simtit jigniti de "Stolen Honour: Wounds That Never Heal", italienii americani s-au suparat pe "Shark Tale", evreii pe "Patimile lui Hristos", meteorologii pe "The Day After Tomorrow", cei de la Mc Donaldīs au criticat "Super Size Me", grecii au luat foc pe tema filmului "Alexander", istoricii au daramat filmele "Troia", "Hidalgo" sau "The Alamo", moralistii s-au simtit lezati de "Kinsey", in timp ce eu m-am enervat cand am vazut "Bridget Jones: The Edge of Reason" pe care il consider absolut inutil si foarte prost! "Asadar, a fost un an bun, rau, sau unul normal? Depinde ce filme ai vrut sa vezi", scrie Richard Roeper in aceasta analiza ironica a Hollywoodului anului 2004.