Astazi, de Ziua Frantei, va avea loc, la Muzeul National de Arta din Bucuresti, vernisajul celei mai mari expozitii de pictura franceza organizate vreodata in Romania. Intitulata "Umbre si lumini. Patru secole de pictura franceza" si aflata sub patronajul presedintilor Chirac si Basescu, expozitia regrupeaza 77 de tabouri ale celor mai mari pictori francezi din ultimii 400 de ani, intre care Poussin, David, Ingres, Delacroix, Cézanne, Matisse si Picasso. Manifestarea este organizata cu concursul Ministerelor Culturii din Romania si din Franta, iar picturile provin din 20 de muzee franceze, cele mai cunoscute fiind Luvru, Orsay si Centre Pompidou.

Bucuresti, ultima statie a pictorilor

La vernisaj vor fi prezenti Traian Basescu, presedintele Romaniei, Hervé Bolot, ambasadorul Frantei, Mona Musca si Renaud Donnedieu de Vabres, ministrii Culturii din cele doua tari. Ideea expozitiei a aparut in 2003, cind oficialitatile din Ministerul francez al Culturii au dorit sa faca un cadou tarilor din Estul Europei, care urmau sa se integreze in Uniunea Europeana. Dupa capitalele Ungariei si Poloniei, Budapesta si Varsovia, Bucurestiul este ultima "statie" a acestei manifestari itinerante. Cele 77 de tablouri au fost aduse la Bucuresti sub paza stricta.

Daca vor compara tablourile expuse cu cele care apartin galeriei permanente a Muzeului, vizitatorii vor putea intelege mai bine influentele pe care pictura franceza le-a avut asupra celei romanesti, in special in secolul al XIX-lea, odata cu Scoala de la Barbison, a declarat Fabrice Hergott, director al Muzeului de Arta din Strasbourg si, in acelasi timp, unul dintre comisarii expozitiei.

Citeste si:

Istoria artei

Tema care structureaza manifestarea, "Umbre si lumini", poate fi inteleasa atit in sens propriu, data fiind importanta evidenta, in alcatuirea si "lectura" unui tablou, a contrastelor de luminozitate, cit si in sens mai larg si figurat, umbra si lumina putind simboliza, de exe-mplu, nebunia si rationalitatea. "Aceasta dualitate poate fi un fir conducator pentru o conceptie mai putin traditionala despre progresul artei", a mai spus Hergott, subliniind ca umbrelor si luminilor din arta le pot corespunde cele din istoria societatii franceze in ansamblu.

Expozitia este organizata cronologic, si fiecarei perioade ii corespunde o expresie-cheie aleasa in scop pedagogic. Astfel, pictura secolului al XX-lea este prezentata sub titlul "Arta este reconsiderata", fiind vizata ambitia miscarilor de avangarda de a reevalua conceptul de arta.