E corect ca o televiziune care face parte din acelasi trust cu un ziar sa il promoveze pe ultimul? Dar la revista presei, e normal sa fie aratate unele publicatii in exces si altele deloc? Am discutat despre toate acestea cu Ralu Filip, presedintele Consiliului National al Audiovizualului.

Ce se schimba in relatia dintre televiziuni si ziare?

Publicatiile vor putea fi aratate, comentate, citate doar la emisiunile gen "Revista presei". Asta e si locul natural, daca raportam lucrurile la dreptul de informare al publicului. Nu vor mai fi la stiri, la emisiuni de dezbateri si nici la emisiunile sportive. Exclusiv la "Revista presei". Chiar daca un jurnalist va fi invitat la un talk show, nu va mai putea sa faca publicitate ziarului sau.

Si la revista presei cum se va proceda?

Avem acum o imagine mai larga si despre cum se procedeaza in Uniunea Europeana. Ne-am decis ca asa cum fac ei sa facem si noi, cu aceleasi standarde, decenta si cu aceeasi prioritate acordata exclusiv informatiei.

Se alege subiectul cel mai important din ziar, se prezinta, se arata si capul ziarului. Apoi trec la alt ziar, unde urmeaza aceeasi procedura. Deci nu vor mai fi ziare citate de sapte ori si altele o data. Se va evita prezentarea insistenta a unor publicatii in detrimentul altora. Nu trebuie sa se mai intimple ca acum, cind la o televiziune am vazut Pro Sport, dar nu Gazeta, si s-au prezentat cotidianele, dar nu s-a dat Jurnalul.

Emisiunile gen "Revista presei" sunt importante.

Vrem sa le imbunatatim. BBC, de exemplu, urmareste teme. Iei o tema importanta, daca ea este prezentata in presa, si te duci sa vezi cum e tratata in publicatii, cu asemanari si diferente. E un mod inteligent fata de celalalt, practicat acum: arati prima pagina si reciti, nediferentiat, ce e important, ce nu e important sau ce ar putea genera ceva important si ce nu.

Care este cauza acestor prezentari partizane?

Din pacate, relatiile de PR au determinat relatiile cu anumite publicatii, pentru multe televiziuni. Si revista presei, si discutiile despre ziare sint determinate de aceste relatii si nu de dreptul la informare. De aceea, cu o singura exceptie, si aceea discutabila, Mircea Badea, noi nu prea avem revista presei la televizor, e o cintare! Pornesti de la un ziar, treci la altul, toate subiectele se discuta pe acelasi plan, din monden, din viata politica, din social, nici nu mai intelegi ce e important, ce nu e important, ce-ti va influenta viata a doua zi. Toate sint prezentate otova si cu focalizare pe ziar, nu pe subiect.

Imi este limpede ca sint aranjamente si anumite publicatii sint avantajate: mai multa vizualizare, citate de mai multe ori, prezentate in amanunt. Asta pentru ca, pe de o parte, trustul care are publicatii si le avantajeaza si, pe de alta parte, predomina relatia pe care PR-ul televiziunii o are cu ziarul. Or nu mai vrem sa se intimple acest lucru. Vrem ca si aceasta emisiune sa fie una de informare a publicului. Dati informatii publicului si nu produse! Diferenta pe piata trebuie sa o faca calitatea publicatiei si nu cosmetizarea la TV.

Citeste si:

Care televiziuni au pacatuit?

Mai multe. Sint televiziuni care promoveaza publicatiile trustului Ringier. Este o televiziune care avantajeaza publicatiile grupului Intact, spre exemplu. Sint televiziuni care n-au publicatii, dar au intrat in acest joc, in functie de aranjamentele care s-au facut cu ziarele. Am vrut sa ordonam aceasta problema si am intrat in stupul de viespi.

De ce ati fost acuzat?

Ca desfiintam revista presei, ca afectam dreptul la informare al publicului, ca ne arogam drepturi pe care nu le avem. Din pacate, in Romania despre ziare, radiouri, televiziuni sau CNA discuta persoane care nu fac ziare, nu fac radio, nu fac televiziune. Isi dau cu parerea din burta. Sint reguli clare in ceea ce priveste publicitatea. Ziarele sint si produse comerciale. Ele se vind si se cumpara dupa regulile comerciale ale pietei si CNA trebuie sa vegheze sa se respecte aceste reguli. In audiovizual, bineinteles! Nu ca acum, cind unii platesc sa-si difuzeze spoturi, iar altii nu platesc nimic pentru promovare pentru ca s-au inteles sau pentru ca fac parte din acelasi trust.
Va fi o reglementare prin care un trust in audiovizual sa nu aiba si publicatii?

Nu pot sa fac asta, este o decizie a Parlamentului. O sa initiez insa un proiect prin care o sa interzic oamenilor politici sa detina posturi de radio si televiziune. Sint foarte multi in aceasta situatie si este clar ca informatia oferita de aceste posturi poate fi influentata politic.

Circotasii v-au pus fata in locul siglei de la Kiss FM!

Este singurul caz cind se face reclama intr-o emisiune TV unui post de radio. Ei s-au victimizat, dar nu au acuzat niciodata explicit decizia noastra de a interzice prezenta siglei de la Kiss FM in emisiune. Cred ca stiau si ei ca nu procedeaza corect. Nu mai poti veni cu smecherii, pentru ca se vad.

Emisiunile Capital TV si Saptamina Financiara promoveaza publicatii prin titlu.

Nu avem nimic cu aceste emisiuni, daca ele sint emisiuni informative si nu pretexte ca sa vinzi ziare. Ele nu trebuie sa fie un sumar al publicatiei. Poti sa completezi emisiunea cu probleme ale societatii care nu sint tratate in ziare. Nu cenzuram nimic, dar nu vrem nici ca publicul sa fie pacalit.

Jumatate dintre oraseni au abandonat TV-ul

Din cauza sentimentului uniformitatii, peste 50% din populatia din mediul urban nu se mai uita la televizor, spune seful CNA. "La toate posturile, difera doar decorurile si persoanele. Spre exemplu, dupa ce toate posturile private au promovat emisiunile de genul 'Local Kombat>>, vine si TVR cu acelasi lucru. Unde-i alternativa? Cei care vor sa vada altceva, la ce se uita?", se intreaba Ralu Filip.