Cea de-a saptea arta este domeniul cel mai dinamic astazi pe piata culturala internationala. Din nefericire, din motive financiare, dar si cu contributia unei proaste organizari, Romania a facut pasi timizi si nehotarati. Numai tinerii ar fi putut sa schimbe cu adevarat ceva - lucru care s-a si intamplat. Cristi Puiu a adus romanilor un important premiu de la Berlin (Ursul de aur) in 2004 si, mai nou, la Cannes a obtinut premiul "Un certain regard". Am vrut sa ascultam si parerea celor care au avut un cuvant greu de spus in cinematografia romaneasca de pana acum. Dintr-un dialog mai amplu pe care l-am avut cu Sergiu Nicolaescu, am retinut urmatoarele: "Poate ca regizorul Cristi Puiu a facut un film bun. El nu a luat un premiu la Cannes, el a luat un ajutor. Adica se vor acorda 30.000 euro difuzorului pentru spatiul francez. Asta a luat. Acest festival de la Cannes are fel de fel de "anexe". Una dintre aceste "anexe" este si premiul "Un certain regard".

Poate fi un film superb, eu nu l-am vazut... Dar asta deschide un pic ochii in privinta notarii de la Cannes". Amintindu-i ca acesta nu poate fi un accident - de ce oare nu li se intampla anual astfel de accidente regizorilor romani ? - o data ce nu mai departe de anul trecut tanarul regizor a mai venit cu un premiu de la Berlin, Sergiu Nicolaescu a adaugat: "Nu este un accident. Mai mult decat atat, ma bucur ca un tanar regizor se afirma. Dar nu se face ziua cu un singur film"... Date fiind raspunsurile de mai sus, ultima intrebare pe care i-am adresat-o lui Sergiu Nicolaescu a fost daca are discipoli. Domnia sa ne-a raspuns: "Nu, n-am discipoli. Pentru ca drumul ales de mine este foarte greu, cel mai greu din toata cinematografia. Nimeni nu se apuca sa faca un film istoric precum Nicolaescu." Intrucat problemele cinematografiei romanesti continua sa framante lumea culturala, cu atat mai mult cu cat exista deja proiectul unei noi legi, ne propunem ca in zilele urmatoare sa continuam dezbaterile pe aceasta tema.