Hayes a lucrat cu Hitchcock la productiile "Rear Window" (1954), "To Catch a Thief" (1955), "The Trouble With Harry" (1955) si versiunea din 1956 a filmului "The Man Who Knew Too Much". Primul film la care cei doi au colaborat, "Rear Window", este considerat de critici unul dintre cele mai bune filme ale lui Hitchcock, iar remake-ul dupa versiunea din 1934 al filmului "The Man Who Knew Too Much" a devenit unul dintre cele mai de succes filme ale anului 1956, la capitolul incasari.

Relatia profesionala si de prietenie dintre Hayes si Hitchcock s-a incheiat dupa filmul "The Man Who Knew Too Much", din cauza unei dispute asupra scenariului filmului.

Britanicul John Michael Hayes si-a inceput cariera ca jurnalist, lucrand pentru ziare si postul radio in orasul sau natal, Worcester. Dupa ce s-a mutat la Hollywood, Hayes a lucrat pentru o emisiune radiofonica ("My Favourite Husband" a lui Lucille Ball) si pentru drama "The Adventures of Sam Spade". Munca sa de la radio a atras atentia celor de la studiourile Universal, care l-au angajat ca scenarist la inceputul anilor '50.

Primul sau scenariu a fost pentru filmul "Red Ball Express", regizat de Budd Boetticher in 1950. Dupa colaborarea sa cu Alfred Hitchcock, incepand cu 1960, Hayes a scris scenarii pentru melodrame, iar in anii '70 a colaborat mai mult cu posturile de televiziune, pentru programe precum "Winter Kill", "Nevada Smith", "Adams of Eagle Lake" si "Pancho Barnes". Ultimul scenariu de film al lui Hayes a fost pentru pelicula "Iron Will", din 1998.