Consiliul National al Audiovizualului (CNA) si Clubul Roman de Presa (CRP) au adoptat o instructiune conform careia posturile tv nu mai pot face publicitate pentru presa scrisa in timpul emisiunilor de dezbatere sau informative, inclusiv al celor sportive. De asemenea, in decizia CNA se mai specifica faptul ca "in cadrul emisiunilor de revista presei pot fi citate si vizualizate articole din ziare, fara a se vizualiza, insa, capul ziarului".

Tiraje mari si tiraje mici

Reactiile presei in urma acestei instructiuni au determinat institutia care face regulile in audiovizual sa reconsidere pozitia referitoare la emisiunile gen "Revista presei", mai ales ca decizia nu a fost bine primita nici de CRP. "In nici un caz nu a fost vorba de revista presei. Cind am discutat cadrul publicitatii mascate, cauza a fost foarte precisa: prezentarea de PR in emisiuni nepublicitare, care duce la o concurenta neloiala. In situatia capurilor de ziare, nu ne raliem cu decizia CNA si nu sintem de acord cu o asemenea procedura. Ne refeream la talk show-uri si alte tipuri de emisiuni. In ceea ce priveste revista presei, problema este alta: un ziar de 500 de exemplare nu se poate compara cu unul de 50.000. Propunem insa o alta masura: selectia in functie de tiraje. Cine are 2.000 de exemplare nu poate fi citat", sustine C.T. Popescu, presedintele CRP.

Criterii noi de selectie

Citeste si:

Astfel, conform CRP si CNA, publicitatea mascata din emisiunile de revista presei nu vine din vizualizarea capului de ziar, ci din selectia ziarelor prezentate si modul in care sint mentionate. "O sa stabilim alte criterii de prezentare a ziarelor. 'Mentionarea repetata>> se refera la faptul ca ziarul trustului este pomenit de sapte ori in emisiune, iar altele niciodata. De asemenea, o sa discutam si calitatea acestor emisiuni, care lasa mult de dorit. Toate evenimentele: monden, politic, economic sint prezentate in acelasi plan. Avem regulamentele BBC, din Italia si din Franta. In urma acestora o sa stabilim definitiv niste criterii de selectie", declara Ralu Filip, presedintele CNA.

Concurenta neloiala

"Cred ca CNA-ul o sa ia decizia corecta in ceea ce priveste informarea telespectatorilor, care sint cei mai importanti", spune Radu Cazan, realizatorul emisiunii de revista presei de la Realitatea TV. Cezar Ion, cel care realizeaza emisiunea de revista presei la TVR 2, este de parere ca instructiunea CNA nu este riguros formulata. "Ar fi fost elegant sa fim consultati. Mentionarea repetata se refera la un abuz. Din perspectiva trusturilor de presa care detin atit publicatii, cit si posturi de televiziune sau de radio, aceasta precizare era necesara. In cazul lor, promovarea incrucisata a produselor media duce la concurenta neloiala. Cu toate astea, daca eu, din totalitatea publicatiilor din Romania, selectez un numar de ziare, pentru a le prezenta intr-un sfert de ora, este absurd sa se considere ca fac publicitate mascata. Este demersul meu editorial si jurnalistic, pe care mi-l asum", explica Cezar Ion.