Scumpirea petrolului continua sa genereze panica la nivel mondial, insa nu ingrijoreaza conducatorii auto din Venezuela, singura tara in care o sticla de apa minerala este mai scumpa decat un plin la pompa, relateaza AFP, potrivit NewsIn.

"Ne-am obisnuit cu petrolul ieftin. In Venezuela se scumpesc faina si laptele, nu benzina", a spus un sofer de taxi din Caracas, dupa ce a cheltuit 3 bolivares, cu putin peste un dolar, pentru a-si reumple rezervorul.

La un pret de 4 centi/litru, benzina este aproape gratuita in Venezuela, cel mai mare producator de petrol din America Latina, unde locuitorii, dependenti de automobile, nu ar ezita sa se revolte in cazul unei scumpiri.

De la venirea la putere, in urma cu noua ani, presedintele socialist Hugo Chavez nu a majorat niciodata pretul benzinei, care este mai ieftina decat in Arabia Saudita, cel mai mare producator la nivel mondial.

"Pretul ar trebui sa fie majorat cu 50%. In Venezuela, banii intra intr-un sac spart. Totul se pierde", a spus gestionarul unei benzinarii, Wilson Briceno.

Pentru a mentine pretul la pompa, compania de stat PDVSA trebuie sa aloce subventii benzinei, de pana la 19.000 dolari/an, potrivit economistului José Guerra.

"Exista parerea traditionala ca petrolul apartine intregii lumi si din acest motiv nu putem taxa costurile de exploatare. Prin urmare, nevoia de a aloca aseste subventii", a explicat expertul pentru AFP.

Populatia este departe de a uita de "Caracazo", numele dat unei ample revolte populare ce a avut loc in capitala in 1989, ce s-a soldat cu sute de morti, dupa decizia presedintelui Carlos Andres Perez de a majora cu 50% pretul benzinei.

"Va fi dificil sa oprim consumul irational de benzina, cand un dolar este suficient pentru a face plinul. Insa pentru PDVSA veniturile petroliere nu sunt suficiente si compania a inceput sa inregistreze un deficit financiar semnificativ", a mai spus Guerra.

Pretul combustibilului are efecte negative in Caracas. Viteza medie de deplasare a automobilelor este de 8 km/h in acest oras, care numara 1,8 milioane automobile la o populatie de 4 milioane locuitori. Insuficienta mijloacelor de transport in comun nu face decat sa agraveze situatia.

Anul trecut, liderul opozitiei a alcatuit un plan de limitare a traficului, care a durat numai cateva luni inainte de a fi suspendat de justitie.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.