Revista "Foreign Policy" identifica cinci santiere faraonice cerute de ratiuni practice, dar si de ambitii financiare si politice. Fie ca este vorba despre proiecte finantate de stat, fie ca sponsorizarile sosesc in exclusivitate de la investitori privati, edificiile-gigant se vor a fi un barometru al puterii politico-financiare.

La sfarsitul lunii februarie, la Beijing a fost inaugurat terminalul trei al aeroportului international, despre care corespondentul BBC la fata locului a spus ca "este mai degraba o mica tara decat un terminal". Proiectat de celebra firma de arhitectura britanica "Foster and Partners", acesta este considerat cea mai mare cladire din lume, mai spatios si mai larg decat toate terminalurile aeroportului londonez Heathrow puse laolalta.

"Nivelul de urbanizare pentru care Europa a avut nevoie de 200 de ani a fost atins in China in numai 20 de ani", a spus Norman Foster, ar­hitectul-sef al proiectului. si, daca britanicilor le-au trebuit 20 de ani pentru a ridica vestitul Heathrow (cel mai mare aeroport din Europa), chinezii au construit impresionantul terminal in numai patru ani, a mai precizat arhitectul britanic, implicat si in alte megaproiecte internationale, cum ar fi Crystal Island din Moscova, ori City Center din Las Vegas.

Citeste si:

Declarat, oficial, cel mai important suport logistic pentru Jocurile Olimpice din luna august, terminalul trei simbolizeaza, de fapt, cresterea economica spectaculoasa a Chinei, precum si dorinta acesteia de a deveni, pana in 2020, principala destinatie turistica mondiala. intr-adevar, Beijingul intentioneaza sa mai construiasca in urmatorii ani alte 97 de aeroporturi, 13 dintre ele suportand un trafic de 30 milioane de persoane pe an.

Cat priveste terminalul recent inaugurat, acesta acopera o suprafata de un milion de metri patrati ce include o pista de decolare cu o lungime de 3.800 de metri si o latime de 60, adaptata dimensiunilor unui Airbus A380, la ora actuala cel mai mare avion din lume.