Un carturar italian sustine ca a descoperit un nou secret al acestei capodopere - iar secretul este unul care tine de o alta arta - cea a muzicii.

Putine opere au fost vreodata atat de admirate si de studiate, amanuntit, precum "Cina cea de taina".

Pictura murala a lui Leonardo Da Vinci a starnit deopotriva, de-a lungul timpului, si nenumarate controverse.

Iar mai nou, romanul lui Dan Brown, Codul Da Vinci, a hranit si mai mult apetitul pentru misterul aparut in jurul creatiei lui Leonardo.

O noua teorie arunca insa o lumina cu totul surprinzatoare asupra a tot ceea ce se stia pana acum. Iar teoria este ca undeva, in constructia laborios inchegata a picturii, Leonardo a camuflat si o piesa muzicala.

Muzicianul italian Giovanni Maria Pala sustine ca muzica este ascunsa in interiorul liniilor orizontale ale mesei.

Si a trasat cele cinci linii ale unui portativ de-a curmezisul picturii - painile, mainile lui Iisus si cele ale apostolilor ar reprezenta fiecare o nota muzicala.

Reprezentare a invizibilului

"Leonardo spunea la un moment dat ca muzica e o reprezentare a invizibilului. Ce inseamna asta ? in mod clar, vizibilul este ceea ce vedem - in acest caz diferitele elemente picturale din 'Cina cea de taina'. Eu am descoperit elementele ascunse, care scot la lumina muzica" a spus Giovanni Pala.

In cartea pe care a scris-o, intitulata "Muzica ascunsa", Giovanni Maria Pala spune ca apostolii sunt pictati in patru grupuri de cate trei: un mod codificat de a sugera ca piesa muzicala ar trebui cantata in masura de trei patrimi, asa cum se canta cea mai mare parte a muzicii din secolul 15.

E evident ca Leonardo nu avea de gand sa scrie o simfonie completa. Dar a incercat sa scoata in evidenta, prin pictura si muzica lui, acest moment tragic, al Cinei

Giovanni Pala

Cand notele sunt cantate in ordine, rezultatul este o piesa muzicala completa, al carui tempo potrivit pare sa fie unul lent.

E o muzica solemna, Giovanni spune ca suna ca un fragment dintr-un recviem. Ascultati cum ar suna muzica "ascunsa" in pictura lui Da Vinci conform teoriei muzicianului Giovanni Pala.

Citeste si:

"La inceput m-am uitat la muzica de la stanga la dreapta, fara nici un rezultat. Dar apoi mi-a amintit, povesteste Giovanni, ca Leonardo scria de la dreapta la stanga. Cand muzica este interpretata in modul in care a fost scrisa, poti auzi o melodie cu un inceput si un final precis - o scurta piesa muzicala.” spune muzicianul.

„E evident ca Leonardo nu avea de gand sa scrie o simfonie completa. Nu il comparam cu marii compozitori clasici, Mozart, Schubert sau Beethoven. Dar a incercat sa scoata in evidenta, prin pictura si muzica lui, acest moment tragic, al Cinei" mai adauga Giovanni Pala.

Opiniile expertilor

Leonardo a pictat "Cina cea de taina" pe peretele din spate al refectoriului, sala de mese, din manastirea dominicana Santa Maria delle Grazie, din Milano.

Sa fi intentionat cu adevarat Leonardo camuflarea unei piese muzicale in aceasta pictura?

Iata ce cred doi experti independenti despre teoria muzicianului italian Giovanni Maria Pala.

Pictura poate incorpora muzica si poezie. Nu e complet implauzibil, daca ne gandim cat de multa atentie a acordat Leonardo proportiilor muzicale din pictura

Matthew Landrus

Doctorul Matthew Landrus, de la Universitatea Oxford, autor al unui volum intitulat "Comorile lui Leonardo Da Vinci" sustine: "Pictura poate incorpora muzica si poezie. Nu e complet implauzibil, daca ne gandim cat de multa atentie a acordat Leonardo proportiilor muzicale din pictura".

Dar un alt critic, istoricul de arta Elizabeth Lev, spune ca atunci cand spatiile dintr-o pictura sunt impartite atat de matematic - o tehnica pe care Leonardo incerca sa o perfectioneze - poti sa vezi aproape orice in ea.

Intrebarea este totusi daca in pictura exista o anumita forma de matematica.

"Fireste, spune Elizabeth Lev, si iti dai seama cum poate un muzician sa inteleaga ritmul aflat la baza amplasarii personajelor din pictura, pentru ca exista un ritm implicit".

Poate ca asa se explica si de ce incercam mereu sa identificam ceva in "Cina cea de taina". O pictura care te atrage, de care nu te poti desprinde, spune Elizabeth Lev, asta inseamna o mare opera de arta.