Alegerile primare si caucusurile (adunari ale alegatorilor) sint menite a desemna delegatii ce vor participa la conventia partidelor unde vor fi alesi oficial candidatii la presedintie, relateaza Cotidianul.
Vor fi desemnati 57 de delegati democrati (din cei 4.315 la nivel national) si 40 de republicani (din cei 2.509).

Identitatea invingatorului se contureaza insa la primare si caucusuri, pe masura ce acestea se deruleaza in fiecare dintre cele 50 de state americane in parte, pina in luna iunie.

Primele scrutine servesc si ca sondaje despre popularitatea candidatilor si a temelor lor electorale, fiind uneori o rampa de lansare, alteori un examen eliminatoriu. Un exemplu este experienta democratului Howard Dean, in 2004, cind era marele favorit in sondaje. El a fost invins in Iowa si in New Hampshire, ceea ce i-a compromis iremediabil campania in favoarea lui John Kerry.

Democratii si-au inceput primarele ieri, la ora locala 18.30, (astazi 02.30, ora Romaniei), iar republicanii la ora 19.00 (03.00, ora Romaniei), informeaza Adevarul.

Potrivit editiei germane a "Financial Times", daca va castiga, Hillary Clinton isi va intari considerabil pozitia in cadrul Partidului Democrat. Ea are insa de confruntat neincrederea locuitorilor traditionalisti din Iowa intr-o candidata-femeie. Rivalul ei, afro-americanul Barack Obama, a facut apel la sentimentele alegatorilor.

Citeste si:

Democratul care are cea mai mare nevoie de o victorie la acest caucus este John Edwards, in caz contrar sansele sale de a ramane in cursa fiind destul de scazute.

Potrivit EVZ, analistii anticipau inca de anul trecut ca alegerile prezidentiale din 2008 vor fi cele mai scumpe din istoria Americii, iar cheltuielile facute pana acum de candidati confirma previziunile. Potrivit cotidianului „New York Post”, luati la un loc, candidatii au investit in total 50 de milioane de dolari pe campania din Iowa.

Calculele ziaristilor americani arata ca democratii si republicanii au investit 30 de milioane de dolari pentru clipurile electorale televizate, un milion de dolari pentru spoturile la radio si peste 10 milioane de dolari pentru manifeste electorale distribuite prin posta. Bugetul este completat cu o suma de cel putin opt milioane de dolari, reprezentand cheltuieli cu logistica.