Pentru multi, pirateria pare de domeniul trecutului si are chiar o nota romantica. in realitate insa, este o plaga a timpurilor noastre, iar piratii moderni sunt foarte diferiti de acei "ticalosi simpatici" care populeaza filmele cu Johnny Depp. Statisticile arata ca atat frecventa, cat si violenta actelor de piraterie au crescut in ultimii ani.

Biroul International Maritim (BIM), un organism cu sediul la Londra, a raportat in septembrie ca atacurile la scara globala asupra navelor au crescut cu 14% in primele noua luni ale lui 2007 fata de 2006.
Potrivit statisticilor, circa 300 de atacuri s-au petrecut pana in octombrie. Totusi, avand in vedere ca multe companii maritime nu raporteaza incidentele pentru a nu determina cresterea taxelor de asigurare, putem presupune ca numarul real al atacurilor este mai mare.

Nivelul violentei in zonele de risc este inacceptabil de mare, Pottengal Mukundan, directorul BIM

Multe dintre zonele de risc se afla in apropierea tarilor in curs de dezvoltare, deoarece criminalitatea este legata intotdeauna de saracie.

Frecventa si violenta atacurilor - in crestere

Datele Centrului pentru Piraterie al BIM, cu sediul in Kuala Lumpur (Malaysia), arata ca cele mai periculoase zone sunt apele din zona Somaliei si a Nigeriei si ca atat frecventa, cat si violenta actelor de piraterie au crescut in ultimii ani.

In zona Somalia, au fost 26 de atacuri in acest an, fata de opt anul trecut, iar in unele cazuri au fost omorati marinari.

"Operatorii din industria maritima sunt ingrijorati. in unele zone, nu exista absolut niciun respect pentru lege. Nu numai ca sunt zone neprielnice afacerilor, dar uneori pirateria impiedica si transportul de ajutoare umanitare si afecteaza intregul continent. Instabilitatea politica din Somalia le da piratilor libertate totala de actiune.

Citeste si:

Au mana libera", a declarat Cyrus Mody, analist la BIM. Somalia se zbate de 16 ani in violenta si anarhie si este condusa de un guvern care se lupta sa mentina stabilitatea. Coastele somaleze nu sunt patrulate de autoritati.

O ocupatie lucrativa

In mai, piratii somalezi au omorat un membru al echipajului unui vas taiwanez, la o luna dupa capturarea acestuia in nord-estul coastei somaleze.

In februarie, nava "MV Rozen", aflata in misiune umanitara, a fost capturata de pirati dupa ce descarcase un transport de alimente in Somalia.

Nava si echipajul au fost eliberate in aprilie, dar de atunci organizatiile umanitare prefera transportul aerian, chiar daca este mai scump.

Andrew Mwangura, coordonatorul programului de asistenta a navelor care monitorizeaza pirateria in regiune, spune ca "unele elemente" din guvernul somalez de tranzitie si unii oameni de afaceri din Puntland, o regiune din nord-estul Somaliei, sunt implicati in piraterie deoarece este "o afacere lucrativa".

Directorul BIM, Pottengal Mukundan, a avertizat toate navele sa stea cat de departe posibil de coastele somaleza si nigeriana.

"Nivelul violentei in zonele de risc este inacceptabil de mare. Piratii somalezi actioneaza fara teama de pedeapsa, capturand nave la sute de mile distanta de coasta si cerand apoi rascumparare, fara a incerca macar sa isi ascunda activitatea", a spus el. Zona din dreptul coastelor Nigeriei a inregistrat si ea 27 de atacuri in primele noua luni ale anului, fata de numai noua in aceeasi perioada a anului trecut.