Doua miliarde de crestini catolici de pe intreg mapamondul au sarbatorit ieri Invierea. Pastele a fost sarbatorit in Ierusalim, orasul sfant, intr-o atmosfera mistica si plina de speranta. In Vinerea Mare, sute de mii de pelerini au pornit in procesiune pe Drumul Crucii, care reediteaza calvarul Fiului lui Dumnezeu pana la locul crucificarii sale. Credinciosii s-au adunat cu miile la Mormantul Sfant, asteptand miracolul din noaptea de Inviere.

Conform unei traditii milenare, un patriarh intra in mormantul Mantuitorului cu lumanari stinse, iesind cu ele aprinse dupa rugaciune. Anul acesta, Pastele contine totusi o nota de tristete pentru catolici. Capul Bisericii Catolice, Papa Ioan Paul al II-lea, pare a se apropia de sfarsitul misiunii sale divine. Foarte slabit si spitalizat de mai multe ori, apoi operat si ramas fara glas, Papa nu a putut sa oficieze de aceasta data slujba din Vinerea Mare cu cele trei momente ale sale: Liturghia Cuvantului, Adorarea Crucii si Comuniunea Euharistica.

Pentru prima data in cei 26 de ani de pontificat, slujba de Inviere nu a fost nici ea oficiata de Papa, acesta delegandu-l pe cardinalul Joseph Ratzinger pentru a indeplini sarcina. Suveranul Pontif nu a fost intru totul absent, credinciosii adunati in fata Colosseumului putandu-l zari in direct, prin intermediul unui videofon, pe ecrane uriase.

"Spiritual, sunt alaturi de voi la Colosseum, locul care imi evoca atatea amintiri si emotii. Fie ca suferintele mele sa ajute la implinirea planului dumnezeiesc si fie ca al Sau Cuvant sa-si faca drum printre oameni", se arata in mesajul papal, citit de cardinalul Camillo Ruini, vicar al Romei si colaborator apropiat al Papei. Tot cardinalul Ruini a fost cel care a purtat crucea spre intrarea luminoasa a Colosseumului si apoi, din nou, spre inaltimile Palatinului.

Citeste si:

Pe parcursul ceremoniei, imaginile video il aratau pe Suveranul Pontif din spate, asezat pe un fotoliu in capela palatului sau apostolic de la Vatican. Apoi, camerele s-au intors si l-au aratat tinand un mare crucifix in mana dreapta, intr-o incercare de a nu ramane doar un simplu spectator. "Spiritul sau este viu, iar discernamantul sau inca foarte puternic: poate sa ajunga la esential si sa guverneze, chiar suferind, prin decizii putine, dar importante", a declarat cardinalul Ratzinger.

Duminica, lungul sir de credinciosi ce asteptau sa intre in Bazilica Sfantul Petru pentru a asista la slujba isi indreptau privirile ingrijorate si intrebatoare spre fereastra locuintei Sfantului Parinte. Nici macar ploaia nu a reusit sa-i descurajeze pe cei veniti la slujba cu speranta ca il vor zari pe Sfantul Parinte. Suveranul Pontif isi anuntase intentia de a inchide ceremoniile de Pasti prin binecuvantarea traditionala "Urbi et Orbi" ("Orasului si lumii"), mesaj pe care il citea de obicei in zeci de limbi pentru crestinii din toate colturile pamantului. Sfantul Parinte si-a facut, intr-adevar, aparitia la fereastra biroului sau pentru a da multimii binecuvantarea.

Cu figura ravasita de durere, Papa Ioan Paul al II-lea a incercat in zadar, timp de mai multe minute, sa se faca auzit in microfon, reusind, din pacate, doar sa-si miste buzele, fara insa ca un singur sunet sa se poata face auzit. Papa a binecuvantat prin gesturi credinciosii, facand de mai multe ori semnul crucii catre cei care il priveau cu ochii in lacrimi din Piata Sfantul Petru. Decanul Colegiului Sfant al cardinalilor, Joseph Ratzinger, prezentat de cateva ori ca un potential succesor la Pontificat, a fost cel care a redactat meditatiile spirituale de pe parcursul Drumului Crucii.

Tonul pe alocuri extrem de dur al textelor sale a surprins de mai multe ori credinciosii: "Prea adesea, Doamne, Biserica Ta ne pare o barca gata sa se scufunde, o barca in care intra apa din toate partile"(...). Ce de mizerii in Biserica si mai ales printre cei care ar trebui sa-Ti apartina in totalitate! Cat orgoliu si autosuficienta!", a tunat cardinalul. Gardianul doctrinei bisericesti a mai folosit acest prilej pentru a infiera pedofilia, clonarea, subiecte atat de sensibile pentru crestinism, si pentru a denunta, la fel de nemilos, "un nou tip de paganism care, vrand sa-l dea definitiv pe Dumnezeu la o parte, a sfarsit prin a-l da la o parte chiar pe Om".