Organizatia profesionala care reprezinta jurnalistii de presa scrisa si audiovizuala din Franta a protestat recent fata de ceea ce ziaristii au numit interferenta presedintelui Sarkozy in mass-media. "Atacurile la independenta editoriala s-au inmultit in ultimul timp", se arata intr-un comunicat de presa al Forumului Permanent al Societatilor de Jurnalism.

Jean-Marie Charon, expert media la scoala pentru inalte Studii in stiinte Sociale din Paris, a declarat si el ca actualii patroni ai mass-mediei "intervin in politica editoriala mult mai mult decat inaintasii lor si ca toti sunt prieteni cu Sarkozy". Cele mai notorii episoade au fost blocarea materialelor negative despre familia lui Sarkozy din saptamanalul de mare tiraj "Paris Match" si din "Le Journal du Dimanche", singurul ziar de duminica din Franta.

Cele doua publicatii sunt controlate de catre Arnaud Lagardere, un miliardar cu afaceri in mass-media si in domeniul apararii, care afirma, de cate ori are ocazia, ca presedintele este "fratele" sau. Compania lui Lagardere mai detine si postul de radio "Europe1" si este unul din principalii actionari ai cotidianului "Le Monde", al doilea ca impact in Franta (314.000 exemplare in 2006).

Celalalt mare cotidian francez, "Le Figaro" (cu o circulatie de 321.000 de exemplare in 2006), este controlat de magnatul Serge Dassault, si el un apropiat al presedintelui Sarkozy, dar si fost client al cabinetului de avocatura al acestuia. De altfel, cabinetul de avocatura al lui Nicolas Sarkozy i-a aparat de-a lungul timpului pe cei mai puternici oameni din mass-media franceza, un alt exemplu fiind Stephan Courbit, presedintele companiei "Endemol", care produce mai multe emisiuni de televiziune.

Fostul cavaler de onoare la nunta sotilor Sarkozy este nimeni altul decat miliardarul Bernard Arnault, presedinte si director executiv al companiei de bunuri de lux "LVMH - Moet Hennessy Louis Vuitton" si al companiei "Christian Dior". Tot el este si proprietarul cotidianului de afaceri "La Tribune".

Recent, s-a zvonit ca Arnault ar putea fi cumparatorul cotidianului concurent "Les Echos", cel mai mare ziar de afaceri din Franta, fapt ce a generat in iunie o greva a jurnalistilor. "Les Echos" este detinut in prezent de compania londoneza Pearson.

Citeste si:

"Este socant si de neinteles motivul pentru care suntem vanduti unui grup industrial despre care scriem in fiecare zi. Mai multe grupuri industriale din Franta si proprietari de ziare au dovedit cat de putin le pasa de independenta presei", se arata intr-o scrisoare deschisa a jurnalistilor de la "Les Echos".
Articol cenzurat printr-un telefon

"Le Journal du Dimanche" a devenit emblematic pentru autocenzura cand editorul Jacques Esperandieu a blocat articolul privind lipsa de la vot a Ceciliei Sarkozy in al doilea tur al alegerilor din mai. Esperandieu a motivat nepublicarea stirii prin dorinta de a proteja viata privata si a spus ca nimeni nu l-a fortat sa ia decizia. Totusi, doi martori aflati de fata cand s-a pus problema publicarii stirii sustin ca editorul le-a spus jurnalistilor ca a fost sunat de patronul Arnaud Lagardere. in declaratiile publice, Esperandieu confirma ca a primit un telefon, dar refuza sa spuna de la cine. "Paris Match" si alte cateva ziare si posturi de radio sau televiziune au pastrat si ele tacerea despre abtinerea de la vot a primei doamne.

La "Le Journal du Dimanche" au avut recent loc restructurari, parte a politicii lui Lagardere de reducere a costurilor. in iunie, angajatii au intrat in greva, protestand fata de reducerea posturilor, dar si fata de presiunile politice despre care au spus ca erodeaza independenta editoriala. Greva a incetat in urma concesiilor privind reducerea de pos­turi si a unei promisiuni personale facute de Arnaud Lagardere ca " niciun subiect nu va fi tabu din punct de vedere politic".

Editor concediat, la insistenta lui Sarkozy

Anul trecut, Lagardere l-a concediat pe editorul-sef de la "Paris Match", Alain Genestar, dupa ce acesta a publicat pe coperta o poza a sotiei lui Sarkozy, Cecilia, impreuna cu amantul ei, in vremea cand cei doi erau separati.

"Exista o groaza de suspiciuni privind interventia in politica editoriala, dar extrem de putine exemple concrete. Eu sunt un astfel de exemplu", a declarat Genestar. Alti editori traiesc cu exemplul lui in minte. "Poti pierde totul. Oamenii vad acum cat de greu este pentru Genestar sa isi gaseasca de lucru", a declarat Jean-Pierre Elkabbach, directorul postului de radio "Europe1".