In cadrul reuniunii de la Geneva a Comitetului Permanent al Conventiei Ramsar s-a luat decizia de suspendare a finantarilor acordate de aceasta Conventie Ucrainei, pana cand Kievul nu isi va clarifica pozitia fata de proiectul Bastroe. Conventia Ramsar a protestat in repetate randuri in cursul anului trecut fata de proiectul construirii unui canal navigabil prin mijlocul rezervatiei ucrainene a Deltei Dunarii. Pentru clarificarea acestei pozitii, Ucraina a organizat o conferinta internationala la sfarsitul saptamanii trecute, conferinta prezentata pe larg de agentia Rusia la Zi.

Decizia este prima de acest gen din intreaga istorie a Conventiei. Comitetul de Finante al Conventiei Ramsar acorda mai multe fonduri nerambursabile pentru tarile care au ratificat acest tratat international, fonduri destinate protejarii zonelor umede. Finantarea Conventiei Ramsar pe care ar fi trebuit sa o primeasca Ucraina se ridica la aproximativ 120.000 de euro.

In timpul vizitei presedintelui Basescu la Washington, ziaristii americani au intrebat daca nu cumva problema canalului Bastroe nu risca sa se transforme intr-un conflict inghetat - Basescu a raspuns razand: "nici pomeneala, noua administratie democratica de la Kiev, impreuna cu cea de la Bucuresti vor rezolva aceasta problema cat de curand si Romania este dispusa sa acorde facilitati Ucrainei pentru traficul pe canalul Dunare-Marea Neagra si e chiar doritoare sa-si retraga plangerea de la Curtea Internationala de la Haga pentru delimitarea platoului continental, in speranta unei rezolvari amiabile".

Canalul dezbinarii intre Ucraina si UE

Organizatiile ecologice din Ucraina sustin ca, potrivit informatiilor lor, Ministerul Transporturilor interntioneaza sa duca la bun sfarsit constructia canalului de navigatie pe bratul Bastroe - miezul rezervatiei naturale a Deltei Dunarii.

Saptamana trecuta, MAE ucrainean a organizat o intalnire internationala la nivel de experti, ca un preludiu la conferinta, tot cu participare internationala, "Pastrarea si dezvoltarea stabila a Deltei Dunarii", planificata pentru luna iulie, la Odesa. Una dintre temele majore ale dezbaterilor a fost posibilitatea terminarii canalului.

Evitand acuzatiile directe, expertii internationali au insistat ca Ucraina trebuie sa protejeze integritatea si unicitatea complexelor naturale ale regiunii dunarene. Mai ales ca inca de acum se poate spune ca prognozele negative emise de Academia de stiinte referitoare macar la rentabilitatea acestui proiect s-au adeverit.

Datorii si nave putine

Conform informatiilor din presa, statul a investit deja aproximativ 250 de milioane de grivne in constructia primului tronson al canalului, dar de un efect economic nu pomeneste nimeni. In plus, firma germana Moebius, care a executat lucrarile de dragare, a declarat ca partea ucraineana ii datoreaza 2,5 milioane euro. Mai mult, dupa furtunile din toamna, o serie de utilaje ale companiei au fost avariate. Compensarea acestor daune revine statului ucrainean.

Citeste si:

"Cu permisiunea Ministerului Transporturilor, mass-media au demarat o adevarata activitate de propaganda despre niste consecinte pozitive ale refacerii navigatiei pe Bastroe", a declarat pentru agentia RUpor, Bogdan Danilisin, seful Comisiei academice pentru problema canalului pe Dunare. "Ministerul a calculat ca, in acest rastimp, pe Bastroe au trecut 200 de nave de diferite capacitati. Mult mai putin decat au traversat, in perioada similara a anului trecut, canalul de legatura. Iata de ce, nu vad nici un efect economic".

Fara licitatie

Constructia canalului pe Bastroe a inceput in regim de urgenta anul trecut, desi expertiza comisiei Academiei de stiinte s-a pronuntat categoric impotriva proiectului. Disputa dintre Ministerul Transportului si Academie a durat cativa ani. Dar punctul de vedere al oamenilor de stiinta nu a fost luat in seama de nimeni. S-a schimbat legislatia, proiectului i s-a facut o puternica reclama. Oamenilor li s-au promis locuri de munca, venituri, insusi Kucima a intervenit de mai multe ori in favoarea proiectului. Expertii Academiei continua insa si astazi sa se mentina pe pozitiile initiale vizavi de legalitatea si rentabilitatea acestei constructii.

Potrivit lui Danilisin, nu a fost niciodata organizata o licitatie pentru executarea lucrarilor. "A fost, pur si simplu, gasita compania Delta-lotman, din Nikolaev si cu oarecare interese economice pe Dunare. Din punct de vedere strict comercial, pentru Ucraina mult mai de perspectiva ar fi fost modernizarea portului Ust-Dunaisk, dar si alte orase au fost, nu se stie de ce, eliminate din calcule".

Trei variante

Noua putere de la Kiev va trebui, acum, nu doar sa-si asume responsabilitatea pentru rezolvarea situatiei vizavi de rezervatia Dunarii, dar sa solutioneze inclusiv conflictul izbucnit, din acest motiv, cu Romania vecina si care a protestat impotriva construirii canalului. In plus, acest canal tinde sa devina o prapastie tot mai adanca intre Ucraina si UE. Aventurandu-se in aceasta lucrare, Ministerul ucrainean al Transporturilor a incalcat nu mai putin de cinci conventii internationale, al caror semnatar este Kievul.

Danilisin considera ca acum constructia de pe Dunare nu mai poate continua. Iar pentru refacerea unei navigatii active pe acest fluviu trebuie cautate alte variante, mult mai eficiente. "Si cand a inceput colmatarea puternica a canalului Prorva, in 1994, Academia a atras atentia guvernului ca, mai devreme sau mai tarziu, refacerea navigatiei va deveni un imperativ", spune Danilisin. "Dar avertismentul a ramas fara ecou. Au fost alocate circa 200 milioane grivne pentru curatirea canalului, dar unde sunt banii - nu se stie".

Acum, spune omul de stiinta, sunt in curs de experitizare alte trei proiecte. Primul vizeaza modernizarea canalului de legatura, al doilea se refera la construirea unui canal ecluza pe bratul Solomonov. Ultima varianta - aruncarea in aer a barajului care leaga lacul Sasak de Marea Neagra. La inceputul lunii martie, presedintele Ucrianei, Viktor Iuscenko, i-a cerut Iuliei Timosenko sa demareze consultatii cu partea romana si cu organizatii internationale in vedere reglementarii problemelor legate de canalul pe Bastroe. in plus, Iuscenko a ordonat realizarea unei monitorizari ecologice in Delta Dunarii.