Fenomenul coruptiei poate determina ca aderarea la Uniunea Europeana a Romaniei si a Bulgariei sa fie intarziata cu un an, respectiv 1 ianuarie 2008, daca autoritatile de la Bucuresti si de la Sofia nu fac pasi importanti pentru combaterea acestui flagel. Avertismentul a fost dat prin intermediul raportului anual al Transparency International, care a recomandat masuri clare care sa convinga Bruxellesul de rezultatele acestei lupte.

Organizatia internationala atrage insa atentia ca fenomenul coruptiei este deja unul generalizat in ultimele zece state care au aderat la Uniunea Europeana si care, la randul lor, trebuie sa elimine sau macar sa reduca acest flagel. Asadar, coruptia ramane o problema esentiala in randul noilor membri ai Uniunii Europene, in pofida initiativelor legislative si a interesului manifestat pentru combaterea fenomenului, releva ultimul raport anual privind coruptia al Transparency International.

CEHIA

Organizatia internationala apreciaza ca exista putine dovezi flagrante de coruptie generalizata in sistemul judiciar din aceasta tara, insa atrage atentia ca procedurile legate de faliment au nevoie de o legislatie care sa impiedice interventia abuziva a magistratilor. Raportul Transparency Internetional denunta, de asemenea, coruptia la nivelul inaltilor functionari, precum si in domeniul atribuirii de contracte publice, chiar daca Parlamentul a adoptat o legislatie care ar trebui sa curme astfel de acte.

SLOVACIA

Transparency International precizeaza ca in acest stat exista reglementari adoptate pentru combaterea conflictului de interese si judecarea delictelor de coruptie si a celor mai grave afaceri financiare, dar institutiile abilitate cu aplicarea acestor prevederi nu sunt functionale din cauza presiunilor anumitor grupuri de interese care functioneaza chiar in interiorul Parlamentului. In raport este invocat inclusiv cazul de coruptie in care a fost implicat fostul presedinte Vladimir Meciar, in legatura cu mijloacele prin care si-a achizitionat una dintre proprietati. Transparency International citeaza inca deficiente ale legislatiei anticoruptie referitoare la modalitatea de declarare a averilor de catre functionarii publici si controlul celor mai oneroase afaceri financiare.

Citeste si:

POLONIA

Coruptia politica din aceasta tara este exemplificata prin "cazul Rywingate", unde pentru influentarea adoptarii unei legi care sa favorizeze un mare consortiu mediatic in achizitionarea postului de televiziune Polset a fost platit un comision de 17,5 milioane de dolari.

In aceasta afacere au fost invocate multe nume sonore, precum cel al fostului premier Leszek Miller, al sefului sau de cabinet, al unuia dintre consilierii sai, al fostului presedinte al televiziunii publice si al secretarului consiliului national pentru radio si televiziune, inclusiv al presedintelui tarii, Aleksander Kwasniewski.

Potrivit Transparency International, afacerea Rywingate a scos la iveala deficientele legislative in privinta finantarii partidelor politice care nu impiedica mediul de afaceri sa influenteze procesul legislativ. "Cumpararea legislatiei in Polonia este facilitata de natura centralizata a sistemului partidelor politice. Membrii parlementului voteaza strict in linia adoptata de partid pentru ca sanctiunea pentru incalcarea disciplinei de partid este adesea excluderea de pe lista candidatilor in alegeri", noteaza Transparency International, mentionand ca legea poloneza nu permite participarea la alegeri ca independent.