Liderii politici si de afaceri participanti la summitul World Islamic Economic Forum, din Malaysia, au dorit sa reformeze imaginea statelor islamice, din conflictuale si corupte in efervescente si prospere. Ultima lor dorinta: o Piata Comuna Islamica - de marimea Chinei sau Indiei.

"Trebuie sa schimbam atitudinea partenerilor nostri fata de noi, de la ceva negativ - daca nu ostil - la ceva pozitiv si entuziast", a recomandat presedintele indonezian, Susilo Bambang Yudhoyono, in deschiderea celui de-al treilea summit World Islamic Economic Forum (WIFE), organizat in comun, la Kuala Lumpur, de vecinele Indonezia si Malaysia.

Fara legatura cu World Economic Forum care aduna in fiecare an liderii lumii globalizate la Davos, WIEF a fost initiat in 2005 pentru consolidarea legaturilor dintre tarile islamice. Editia din acest an a fost dedicata extinderii rolului femeilor si tinerilor in lumea musulmana.

Scoala noua

De aceea, in loc de irakieni si palestinieni, vorbitorii din Kuwait, Pakistan sau Malaysia s-au referit la crearea de slujbe si asigurarea educatiei pentru tineri - prin fapte, nu doar prin discursuri si ceremonii. Societati multiculturale, Indonezia si Malaysia se vor "exemple de succes al imbinarii Islamului moderat cu modernitatea"; e drept, in Indonezia cresc si atentatori islamisti, iar in Malaysia se contesta convertirea unei musulmane la crestinism si legalitatea unui cuplu pe care un hindus si o musulmana l-au facut timp de 21 de ani - chestiunile religioase ale musulmanilor sunt tratate de tribunale islamice. Presedintele Indoneziei a vorbit despre necesitatea schimbarii "curriculei" din madrasse - scolile islamice asiatice acuzate ca predau doar fundamentalismul religios in detrimentul stiintelor pozitive si sociale. Premierul Malaysiei a adaugat ca musulmanii au nevoie sa munceasca cu aceeasi devotiune cu care se roaga.

Susilo Bambang Yudhoyono si Abdullah Ahmad Badawi au ajuns impreuna la concluzia ca lumea islamica trebuie sa-si foloseasca controlul asupra celor doua treimi din energia globala pentru a castiga acces la cunostinte si tehnologii. Mai departe va trebui sa lucreze o Piata Comuna Islamica - care sa ajute la o crestere alerta a economiilor din statele musulmane, "blocate acum de politici inconsistente, dependenta de resursele si protectionismul statelor dezvoltate fata de produsele manufacturate in lumea islamica".

Bazar emergent

Pe de alta parte, in prezent, un bloc economic islamic este departe de a fi conturat: tarile musulmane au inca schimburi reduse. Cele 56 de natiuni membre ale Bancii Islamice pentru Dezvoltare expediaza 51% din exporturi catre statele industrializate si doar 13,5% intre ele.


Situatia se schimba insa, pe axa arabo-asiatica - unde se intalnesc surplusul de capital arab si cresterea economica din statele islamice ale Asiei. Statele arabe din Golf exporta petrol brut si produse rafinate, aluminiu sau aur in Malaysia, de unde importa furnituri, bijuterii, motoare, electronice sau ulei de palmier. Anul acesta, Consiliul de Cooperare al Golfului va investi in Asia 20-30 miliarde de dolari - fata de 18 anul trecut. Qatar si Kuwait investesc patru miliarde de dolari in rafinarii, energie electrica, hoteluri si asigurari din Pakistan. Emaar Properties, cel mai mare dezvoltator arab, va investi alte miliarde de dolari in proiecte rezidentiale si de turism din Indonezia. Proiectele de infrastructura din Asia, inclusiv conducte pentru transportul hidrocarburilor, cer un trilion de dolari in urmatorii cinci ani - cam cat a realizat Orientul Mijlociu din hidrocarburi in anul 2000.

Citeste si:

Iranul si China, pe conducta

WIEF din Kuala Lumpur a dat si ocazia semnarii unui ambitios proiect prin care companii din Malaysia, cu parteneri din Indonezia si Arabia Saudita, doresc sa evite transportul petrolului prin Stramtoarea Malacca, dominata de Singapore. O conducta de 310 kilometri si sapte miliarde dolari ar transporta petrol asiatic sau arab prin nordul Malaysiei grabind cu trei zile ajungerea lui in China, Japonia sau Coreea de Sud - este vorba despre 15% din petrolul brut vanturat prin lume. Desi acordul a fost prezentat de oficiali ca o intreprindere privata, cunoscatorii lumii afacerilor politice cu petrol gasesc in spate interese de stat inclusiv ale Iranului si Chinei. Malaysia doreste sa preia din castigurile rivalului Singapore si nu face politica SUA - precum orasul-stat. Iranul are bani de investit si doreste o alternativa de transport la stramtoarea pe care SUA i-ar putea-o inchide in caz de atac sau embargo. China avea deja in vedere o traversare a petrolului arab peste Burma, spre avida provincie sud-vestica Yunan.

Yoga pentru arabi

Dezvoltarea fulminanta a Emiratelor se face cu mana de lucru straina - indeosebi asiatica. Daca traditional indienii erau angajati in constructii, turism sau sanatate, India si UAE negociaza acum un mecanism de atestare a permiselor si contractelor de munca in IT. Potrivit altei traditii a diasporei indiene, la Dubai a fost infiintat anul trecut centrul "Prieteni ai Yoga", care preda, in diferite parti ale Emiratelor, vechile forme de meditatie si tehnici de respiratie indiene celor care vor sa ramana sanatosi fizic si mental in mijlocul stilului de viata "mecanic" care a prins si in Golf. Primii elevi au fost indieni, dar si pakistanezi sau europeni; mai nou, au inceput sa vina insa si emiratezi. "Acum inteleg si ei cat de important este sa ramai sanatos", spune unul dintre organizatorii cursurilor de yoga pentru arabi.

Liber schimb arabo-asiatic

Prin acorduri de liber-schimb acum si cu Orientul Mijlociu, Singapore se vede deja o punte intre blocul Asiei de Sud-Est (ASEAN) si cel emergent arab (GAFTA)
Prin acorduri de liber-schimb acum si cu Orientul Mijlociu, ...
Pe noul "Drum al matasii" circula acum hidrocarburi, bunuri si tehnologii, plus investitii de portofoliu sau capital uman. Dar mai ales petro-dolari.

Asia are nevoie de tot mai multa energie. Unul dintre rezervoare este acelasi Orient Mijlociu - pe care se bat si americanii sau europenii. Arabia Saudita si Japonia au organizat, luna trecuta, la Riad, cu participarea Agentiei Internationale pentru Energie, un forum de o singura zi fiind dedicat consolidarii increderii mutuale dintre statele exportatoare si importatoare de petrol ale "Asiei mari". Au mai participat China, Coreea de Sud, India, Pakistan, Iran, Irak, Oman, Kuwait, Bahrain, Emiratele, Filipinele, Thailanda, Indonezia, Malaysia, Brunei si OPEC.