Liderul unei echipe de observare a planetelor a anuntat in decursul zilei de luni, in cadrul intalnirii anuale a Societatii Americane de Astronomie, descoperirea a 28 de noi planete in afara sistemului solar.

Astfel, numarul acestor planete descoperite in ultimii ani a ajuns la 236, iar asteptarile ulterioare ale cercetatorilor sunt chiar si mai optimiste pentru perioada imediat urmatoare. Numai in ultimul an descoperirile realizate de aceasta echipa de cercetatori au crescut cu 12 procente numarul planetelor extrasolare si au demonstrat ca mai bine de 30 de procente din stelele cunoscute au mai mult de un obiect care orbiteaza in jurul lor.
Jason Wright, profesor la Universitatea din California si membru al echipei afirma cu privire la noile descoperiri ca "cel putin sapte dintre aceste obiecte sunt in fapt stele esuate, asa numite pitice brune. Masele lor sunt mai mari decat ale unor pitice normale, atingand marimea planetei Jupiter, insa prea mici ca sa poata sustine reactiile nucleare care pot duce la aprinderile solare si implicit la formarea stelelor".

Printre cele 28 de planete recent descoperite s-au detectat si unele extrem de asemanatoare planetelor Jupiter sau Saturn din sistemul nostru solar. Orbitele acestora sunt destul de indepartate de steaua in jurul carora orbiteaza, lasand uneori impresia ca apartin mai multor sisteme solare.

Un fapt si mai spectaculos, observat cu aceasta ocazie, il reprezinta una dintre cele 28 de planete, care orbiteaza in jurul unei stele cunoscute sub denumirea Glise 436 si pe care se gasesc urme clare ale existentei apei- o apa calda intr-o stare chimica deloc asemanatoare apei de pe planeta Pamant datorita presiunii intense care se exercita pe planeta.

Cu toate acestea-dovada destul de clara a existentei apei pe aceste planete - presupunerile conform carora ar putea exista viata pe acele planete sunt putin realiste, deoarece, asa cum afirma insusi Jason Wright, "planetele din afara sistemului nostru solar nu au in cea mai mare parte a lor o suprafata solida, ele fiind de multe ori gigante gazoase precum sunt si o mare parte dintre planetele sistemului nostru solar", intelegand astfel ca existenta apei nu implica in mod direct si posibila existenta a vietii, deoarece sunt necesare conditii specifice in care viata ar putea lua nastere... inca o data in Univers!

Cronica Romana