Atragerea unor noi investitii este scopul oricarui stat in vederea obtinerii unei economi prospere. Taxele impuse pe afacere joaca un rol important in atragerea investitorilor. Astfel, potrivit unui studiu al Bancii Mondiale, in unele state membre ale Uniunii Europene (UE), impozitul pe profit este inexistent, iar taxa pe valoarea adaugata (TVA ) oscileaza intre 15 si 25%. Cea mai mare TVA se inregistreaza in Danemarca, Suedia si Ungaria.

Exista state in lume care nu percep afaceristilor impozit pe profitul comercial. in Uniunea Europeana avem patru astfel de exemple: Cipru, Luxemburg, Malta si Republica Ceha. Statele UE cu un impozit pe profit mic sunt: Irlanda cu 12,5%, Lituania, Bulgaria si Letonia cu 15%. Trei state ale Uniunii Europene, Romania, Estonia si Bulgaria, practica un impozit pe profit de 16%. Urmatoarele sunt Slovacia si Polonia care percep 19%, conform unui studiu al Bancii Mondiale.

Un impozit pe profit de 25% este practicat de: Germania, Austria si Slovenia. Urmeaza Finlanda cu 26%, Portugalia cu 27,5%, iar Suedia si Danemarca practica un impozit pe profit de 28%. Aceeasi taxa este in Regatul Unit de 30%.

Celelalte sapte state membre au un impozit pe profit care depaseste 30%. Astfel, Olanda are 31,5%, Grecia 32% iar Italia 33%. Belgia percepe pe profit o taxa de 33,9% iar Franta se situeaza pe locul 2 in topul tarilor cu cel mai mare impozit pe profit. Pe primul loc in clasamentul tarilor cu cea mai mare taxa pe profit se afla Spania cu 35%. Una peste alta, se pare ca statele dezvoltate economic practica o taxare mult mai mare a impozitului, dublata insa de conditii de facilizare a ajungerii companiilor la acest rezultat final.

In ceea ce priveste impozitarea profitului companiilor pe plaiurile mioritice, trebuie sa mai mentionam faptul ca, in afara cotei standard de 16%, codul fiscal prevede posibilitatea pentru microintreprinzatori de a opta pentru un impozit pe cifra de afaceri. Pentru 2007 acesta este de 2%, urmand ca el sa creasca in 2008 la 2,5% iar in 2009 la 3%.

Fostele state comuniste, mediu fiscal mai relaxat

Este de remarcat faptul ca dintre cele 10 state foste comuniste, in prezent membre ale Uniunii Europene, noua se afla pe lista celor cu impozite pe profit mici, sub 20%. Situatia poate fi considerata un semnal pozitiv pentru investitorii care au aparut cu intarziere in aceste tari, din cauza regimului politic practicat.

Peste 9 miliarde de euro ISD, atrase de Romania

Impactul mediului fiscal se vede cel mai bine in atragerea de investitii straine. De aceea si atatea critici atrase si asupra Romaniei pentru introducerea cotei unice de impozitare. Investitiile straine in Romania au fost de asemenea stimulate de prezenta cotei unice de impozitare de 16%, aplicata impozitului pe venit si celui pe profit. Valoarea investitiilor straine directe (ISD) atrase de Romania in 2006 a fost cu 70% mai mare, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, depasind usor 9 miliarde Euro, potrivit ARIS.

Aceasta suma cuprinde preluarea de catre Erste Bank a 36,8% din actiunile BCR (2,2 miliarde euro). "Participatiile la capital" au fost principala metoda componenta a investitiilor straine directe atrase de Romania (circa 4 miliarde Euro reprezentand 45,1% din volumul total de ISD), urmata de imprumuturi acordate de compania mama structurilor afiliate din Romania (circa 3 miliarde Euro reprezentand 33,3% din volumul total de ISD), si componenta "profit reinvestit" (aproape 2 miliarde de Euro reprezentand 21,5% din volumul total de ISD).

Citeste si:

In prima luna a anului in curs, potrivit datelor ARIS, valoarea investitiilor straine directe atrase de Romania a depasit 390 milioane Euro, in scadere cu 43% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2006.

Cea mai importanta componenta a investitiilor straine directe atrase de Romania in luna ianuarie a fost "profit reinvestit" (191 milioane Euro reprezentand 48,2% din volumul total de ISD), urmata de imprumuturi acordate de compania mama structurilor afiliate din Romania (157 milioane Euro reprezentand 39,6% din volumul total de ISD), si componenta "participatii la capital" (48 milioane Euro reprezentand 12,1% din volumul total de ISD).

Bulgaria are un impozit pe profit mai mic decat al nostru

Volumul investitiilor straine ar putea inregistra scaderi si din cauza pietelor concurente. Bulgaria si Ungaria sunt doua dintre tarile vecine care au atuuri pentru atragerea investitorilor. Impozitul pe profit este un exemplu in acest sens. in Romania valoarea lui este de 16%, in timp ce Bulgaria percepe un impozit pe profit de 15% iar cel al Ungariei este egal cu al nostru.

in ceea ce priveste taxele impuse investitorilor, Romania detine si ea un avantaj asupra principalelor contracandidate. Bulgaria practica o TVA de 20% iar Ungaria 25%, in timp ce in Romania taxa pe valoare adaugata este de 19%.

Cipru si Luxemburg, cea mai mica TVA

Taxa pe valoare adaugata a fost introdusa in Comunitatea Economica Europeana in 1970, cu scopul de a inlocui impozitele pe productie si consum aplicate pana la acea data de catre Statele Membre. Legislatia stipuleaza principiile de baza privind TVA, dar lasa Statelor Membre o serie de optiuni. Astfel incat, majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, in numar de cinci, percep o TVA de 19%: Romania, Grecia, Olanda, Republica Ceha si Slovacia.

Celelate state membre, care percep o TVA situata sub 20%, sunt: Franta cu 19,6%, Malta, Estonia, Letonia si Lituania practicau 18%. Regatul Unit are o TVA de 17,5%, iar Spania si Germania 16%. Statele membre ale Uniunii Europene care percep cea mai mica taxa pe valoare adaugata, de 15%, sunt Cipru si Luxemburg, potrvit aceluiasi studiu al Bancii Mondiale.

In trei state, taxa pe valoare adaugata este de 20%, Bulgaria, Slovenia si Austria. Celelate tari cu o TVA care depaseste 20% sunt: Portuglia, Italia, Irlanda si Belgia cu 21%, Polonia si Finlanda 22%. Cea mai mare taxa pe valoare adaugata, de 25%, este perceputa in trei tari membre ale Uniunii Europene: Danemarca, Suedia si Ungaria.

Mai trebuie mentionat ca inca exista state in care in afara acestei cote standard mai pot fi regasite si cote reduse sau chiar produse scutite de TVA. Chiar daca opiniile UE merg catre eliminarea acestui regim special.