Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), la nivelul celor 27 de state membre UE exista doua tipuri principale de taxe pentru autovehicule: de achizitie si de posesie. "Unele tari aplica taxa de inmatriculare redusa, in schimb taxa anuala de posesie este foarte mare. In general, cei care aplica taxe de inmatriculare mari stabilesc taxe de posesie mici sau invers", au declarat oficialii APIA.

Taxa de achizitie (de inmatriculare) difera de la o tara la alta, in functie de citeva elemente precum: puterea motorului in Kw, capacitatea cilindrica, valoarea masinii fara taxe, emisiile de dioxid de carbon, norma euro de poluare etc.

De exemplu, in Ungaria, aceasta taxa variaza intre 940 si 18.000 de euro, au declarat reprezentantii APIA. In Olanda poate ajunge la 25-35% din pret, in Danemarca, la 105%, iar in Grecia chiar pina la 385%, pentru autoturismele vechi fara catalizator.

Citeste si:

Germania percepe o taxa de inmatriculare de aproximativ 25 de euro, dar taxa anuala de posesie ajunge pina la circa 1.000 de euro pentru masinile non-Euro de 3.000 de centimetri cubi. In Olanda, taxa de posesie variaza de la 72 la 3.500 de euro, iar in Grecia, de la 125 la 1.000 de euro.

Romania a introdus de la 1 ianuarie 2007 o taxa speciala de prima inmatriculare, care se aplica atit autoturismelor noi, cit si rulate, din import sau de provenienta autohtona, daca nu au fost inmatriculate in tara pina la 31 decembrie 2006.

Taxa de inmatriculare se calculeaza in functie de capacitatea cilindrica a masinii si in functie de normele euro privind emisiile de noxe si de virsta masinii. Valoarea taxei variaza de la citeva sute de euro pentru un autoturism nou si poate ajunge la 8.000 de euro pentru o masina non-Euro de 3.000 de centimetri cubi.