Ungaria va sustine planurile Rusiei privind extinderea Blue Stream in Europa Centrala, in pofida faptului ca vecinii nostri sunt implicati si in consortiul Nabucco.
"Blue Stream este sustinut de o vointa puternica si de o capacitate organizatorica importanta", a explicat oficialul ungar, facand referire la gigantul Gazprom.
Costurile extinderii Blue Stream in Ungaria sunt estimate de autoritatile ungare la cinci miliarde de euro.
Blue Stream este una dintre conductele submarine construite la mare adancime, dar livreaza mai putin de trei miliarde de metri cubi de gaze naturale anual, pe fondul unor probleme tehnice. Proiectul a fost realizat pentru a suplimenta exporturile realizate de Gazprom prin tranzitarea altor state, precum Ucraina si Belarus. Decizia survine in contextul tentativelor UE de a implementa o politica comuna in domeniul sigurantei energetice.
Avantajele imediate ale implicarii in proiectul rusesc sunt neclare, din punctul de vedere al Ungariei, intrucat autoritatile de la Budapesta ar putea contribui la finantarea constructiei ambelor conducte.

Aproape acelasi traseu

Proiectul Blue Stream va concura direct cu planul UE de constructie a gazoductului Nabucco, avand ca obiectiv reducerea dependentei blocului comunitar fata de livrarile de energie din Rusia. Blue Stream, care va tranzita Bulgaria si Romania, va avea aproape acelasi traseu cu Nabucco, costurile de constructie sunt estimate la acelasi nivel, iar data prognozata pentru inceperea operatiunilor comerciale este apropiata.

Opozitia din Ungaria sustine ca premierul Ferenc Gyurcsany, presedintele fostului Partid Comunist, care are legaturi apropiate cu presedintele rus Vladimir Putin, sprijina strategia Gazprom privind extinderea influentei grupului in Europa Centrala si de Sud-Est. Pe de alta parte, reprezentantii Ministerului Economiei au explicat ca Ungaria urmareste sa devina un centru energetic important, la nivelul Europei Centrale, iar proiectul Blue Stream va contribui la atingerea acestui obiectiv, intrucat ofera un acces sporit la gazele naturale detinute de Rusia.
Proiectul initiat de Rusia este mai realist, in conditiile in care Nabucco a consemnat intarzieri importante si s-ar putea confrunta cu probleme suplimentare, a declarat Gyurcsany.

Ungurii vorbesc despre Nabucco

"Nabucco a reprezentat un vis indelungat si un plan vechi, dar nu avem nevoie de vise. Avem nevoie de proiecte", a afirmat Gyurcsany, referindu-se la faptul ca Blue Stream transporta deja gaze naturale catre Turcia, pe sub Marea Neagra. Principala problema referitoare la Nabucco este lipsa unui calendar cert privind inceperea operatiunilor comerciale, a precizat Gyurcsany.

Janos Koko, ministrul ungar al Economiei, apreciaza ca pozitia adoptata de Ungaria nu este inconsecventa si va conduce la intensificarea concurentei.

Citeste si:

"Vrem sa ne diversificam importurile de energie. Peste 80% din gazele naturale provin din Rusia. Exista doua proiecte concurente, dar Nabucco este mai mult imaginatie decat tangibil. Mi-ar placea sa vedem un Nabucco mai puternic", a adaugat Koko.

Dupa tranzitarea Ungariei, gazele naturale transportate de Blue Stream vor fi vandute altor state europene sau stocate in depozitele locale achizitionate recent de Gazprom. Pe de alta parte, Ungaria este interesata, in continuare, de diversificarea importurilor de energie, in conditiile in care depinde aproape in totalitate de Rusia in domeniul gazelor naturale, a mai spus Gyurcsany.

UE a accelerat proiectul Nabucco

Nabucco va transporta gaze naturale din regiunea Marii Caspice, in special Azerbaidjan, catre Turcia. Combustibilul va fi transportat in Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria, iar cele cinci tari de tranzit au infiintat un consortiu pentru realizarea proiectului.
Cu toate acestea, proiectul a fost intarziat de mai multe ori, pe fondul incertitudinilor privind posibilitatea realizarii de importuri din Iran, stat supus unor sanctiuni ale Organizatiei Natiunilor Unite, precum si a unor probleme de finantare.

UE a convenit sa accelereze constructia gazoductului Nabucco, cu o lungime de 3.000 de kilometri, dupa ce o disputa survenita intre Rusia si Ucraina a afectat livrarile catre unele state europene, in ianuarie 2006.

Dupa finalizare, programata pentru anul 2011, gazoductul Nabucco, evaluat la cinci miliarde de euro, va deservi toti cei 27 de membri UE si va transporta cel putin 30 miliarde de metri cubi de gaze anual. Blocul comunitar importa din Rusia peste un sfert din necesarul de gaze, respectiv 150 miliarde de metri cubi.